stinemari87 Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Lurer på om her er noen "erfarne" som kan komme til unnsetning...lurer på litt ang selve fødselen: - Hvordan er det med klyster og dette, brukes det fremdeles i forkant av fødsel på sykehuset som en rutine eller? Hvis ikke, hva kan man selv gjøre for å forhindre .ehmm...lekkasje..under fødselen? (Skjønner at dette er sikkert noe av det siste man tenker på der og da, men kan være greit å slippe å tenke på det i alle tilfeller..) - Og hva med kjønnshår, er det lurt å fjerne alt dette før fødselen? - "Må" man, under fødselen, sitte med bar overkropp? Skjønner jo at bluferdigheten overfor dette også vil forsvinne der og da, men liker å være litt forberedt..
Let's hear it for the boys! Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 - Kan ikke huske om jeg ble spurt eller ikke, men jeg fikk ihvertfall klyster. Av alt som skjedde iløpet av den helgen vi var på fødestua, er det det jeg husker best. Helt forferdelig ekkelt! - Jeg barberte leggene, men ikke kjønnshårene. To grunner: aldri i verden om jeg hadde fått det til, og jeg så ærlig talt ikke poenget. Fikk heller ingen kommentarer fra JM. En annen god grunn til å la være er at det er ubehagelig nok der nede etter en fødsel om man ikke skal sitte og klø i tillegg. - Nei, det må man ikke. Jeg gjorde det ikke, men det var ingen bevisst beslutning fra min side.
Termin 061209 Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Litt gøy å lese dette Jeg husker så godt med min 1. så skulle jeg ikke være naken på overkropp, håret skulle se fint og satt opp ut, jeg vart veldig nøye med barbering osv.. Slik ble det: Håret til alle kanter etterhvert Ble så varm at jeg kastet sykehusskjorta laaaang vei og var helt naken Fikk heller ikke klyster, for det villejeg ikke, men hadde vært på do samme dag, så det kom ikke noe nevneverdig tror jeg. Det er som du sier, man tenker ikke så nøye etter disse tingene når man er i en fødsel. Nå med nr tre, skal jeg be om klyster,pga stort barn ogjeg vil gjerne frigjøre den plassen jeg kan. Nr to skulle jeg også være litt nøye, men det ble ikke slik da heller...da fikk jeg heller ikke tilbud om klyster, og da kom det nok litt...men det tenkte jeg ikke over der og da... Denne gangen har jeg ikke planlagt hvordan jeg skal se ut under fødsel, men jeg har kjøpt litt nytt tøy, god krem og litt småting jeg kan ha litt luksus med på sykehuset for å føle meg litt vel etterpå i stedet. Lykke til.
GuttemammaTilTo Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 hehe, dette er en litt morsom ting man tenker en del på før fødselen men som blir mikroskopisk underveis, hvertfall for min del! jeg skulle nok ønske jeg ble spurt om klyster men det datt helt bort for meg og jeg glemte å spørre selv, etter fødselen lurte jeg litt på om det hadde vært litt lekkasje, men jordmor sa pent til meg at det eneste som kom ut var en vakker baby! og det er jo sant at det var dette som er det viktigste! det kommer jo ut en god del annet gørr som babyen har ligget i, så de bytter bare underlaken innimellom med det som enn har kommet ut. kjønnshårene gav jeg rett og slett opp å trimme på slutten, så jeg tok det groveste jeg greide å ta i blinde!! jeg lå med sykehusskjorte og dyne/laken over meg under fødselen for jeg frøs sånn til tider etter mye dusjing og bading i løpet av åpningsfasen, når babyen kom kneppet barnepleier bare opp skjorta så baby fikk ligge på brystet:-) jeg hadde allerede badet naken på sykehuset så det brydde jeg meg ikke så mye om. lykke til!! det er fantastisk når det er overstått:-D
tvillingen Skrevet 3. desember 2009 #5 Skrevet 3. desember 2009 Ha på deg det du vil av klær, jeg hadde sykehusnattskjore, mange liker å ha på sokker... :-) Barbering av hele underlivet fraråder helsepersonell pga infeksjonsfare, hårene beskytter jo også, kan heller lage en fin frisyre når du er ferdig da vet du!!! Med den magen er det også ganske vanskelig å komme til, og er det noe jordmor/lege ikke tenker på er det din frisyre nedentil... Jobber selv som sykepleier og har vel opplevd at de fleste heller synes det er litt pussig med de som kommer nystriglet inn.. Ang klyster (eller rettere sagt klyx), klyster er noe mye større, er ikke ubehagelig, kan være greit å være godt tømt. Men ofte får man ganske løs mage før fødsel så kroppen ordner dette selv... Skulle fødselen ende med et keisersnitt er det veldig greit å være tømt på påhånd.. Lykke til, alle tenker på dette første gang, men du kommer ikke til å ofre det en tanke når du er igang!
tre@sko�fikk jente 1 dag over� Skrevet 3. desember 2009 #6 Skrevet 3. desember 2009 Jeg fikk ikke noe klyx før fødsel, og tror ikke jeg bæsja på meg heller, men hvem vet. hehe Ang klær så får man en sånn lang sykehusskjorte man kan ha på seg, jeg hadde den på i begynnelsen, men når jeg skulle opp i badekaret så tok jeg den av, og ta kom den ikke på igjen. Når man er midt i fødsel så tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg om hele ullevåll kom inn på fødestua mi for å kikke. Vet ikke hvor det ble av den sykehusskjorta til slutt, men tror jeg må ha fått på meg noe klær etter dusjing etter fødsel fordi jeg måtte ut å gå litt i korridoren. Og så sov jeg, og etter det bare kikket på babyen. Altså kan jeg ikke huske så mye om de klærne... eller om frisyren nedentil. Husker jeg var veldig opptatt av dette med klyx/klær/frisyre før fødselen - men det mister liksom sin relevans når man ligger der og trykker, hehe. Eneste jeg var streng på var at mannen fikk holde seg i hodeenden av sengen.. Ville ikke ha han stirrende der nede mens jeg presset, hehe
Millsie Skrevet 3. desember 2009 #7 Skrevet 3. desember 2009 Det er helt naturlig å tenke på disse tingene første gang man føder. Og noen kanskje 2. og 3. gang også. Tanken på å ligge å blotte seg, blod, avføring, hår i alle retninger...og kanskje til og med legestudenter som står og ser på, er ikke særlig forlokkende. Sant og si tenkte jeg ikke over noe som helst da det hele først var i gang. Kunne rett og slett ikke brydd meg mindre. Det eneste jeg hadde sagt til samboeren min, var at jeg ønsket at han skulle holde seg oppe ved meg. Man kan aldri vite hvilke "senskader" en sånn opplevelse kan gi - til tross for at en fødsel jo egentlig er den naturligste og mest fantastiske ting i verden. Syns det var et godt poeng å heller fokusere på å ha en litt fin nattdrakt, en god krem, hårbørste, tøfler o.l. til dagene etter - slik at du da kan kjenne deg litt fresh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå