Gå til innhold

Barmhjertig julesamaritan eller naiv idiot

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må innen ti dager ta et valg og foreløpig heller jeg mot barmhjertig julesamaritan.

Kort oppsummert:

For nesten et år siden, natt til sjette januar (som er den datoen man gir julegaver i Spania) var det noen som stjal varer til en verdi av ca. 2.500 norske kroner i en kiosk-stand-sak vi hadde montert i anledning jul, på et kjøpesenter. Vedkomne føyer seg forresten inn i en LANG rekke med folk som stjeler av meg / mine butikker. Saken er at denne mannen ble tatt.

Jeg fikk telefon av politiet midt på natta med spørsmål om jeg ville anmelde, den avgjørelsen tok meg 5 sekunder å ta, da min holdning var "Ja faen heller, alle de andre kommer seg unna men denne gangen ble en av dem tatt".

Men han ga politiet falsk ID, dog sikkerhetsvaktene på kjøpesenteret klarte å identifisere ham etter bare noen dager med bilder fra politiet.

Rettssaken var i mars og han dukket ikke opp, som forventet. Dommeren leste opp noe om "Bot på blablasum, 20 dager inne" og mye annet jeg ikke fikk med meg et ord av (de snakka seg imellom, det eneste de trengte meg for var å bekrefte verdien på det som ble stjålet, og en sikkerhetsvakt som var med meg, forresten en skjermgodis, som vitne).

Siden han ble tatt tok politiet over varene og jeg fikk dem tilbake neste dag, noe jeg forklarte i retten da de begynte å snakke om bot og dager, (jeg trodde de trodde at tyven hadde beholdt varene) men dommeren sa at det ikke var relevant siden den kriminelle handlingen likevel hadde skjedd.

Uansett, to minutter senere var de ferdige, og jeg arkiverte saken et sted langt unna i huet og har ikke tenkt så mye mer over det-

inntil i dag, første dag i julemåneden og to menn fra retten kommer med en slags utskrift fra dommeren og kopi av et håndskrevet brev fra tyven. Her ber han MEG om å være så snill å forandre dommen, han mente ikke å stjele, han skulle bare spørre hva varene kosta (merk; dette var godt over en time etter at hele senteret hadde stengt og han ble tatt med varene i full fart mot utgangsdøra) og han ville kjøpe noe til barnebarnet sitt til jul (igjen, neste morgen 6 januar).

Han tilbyr å betale meg (eller retten? Jeg skjønner ikke skrifta hans og det er en dårlig kopi) 20 euro i måneden en stund fremover hvis jeg går med på at dette blir arkivert som en "deal" og han slipper mere straff. Altså unngå ny rettssak (nå som politiet har funnet ham).

Blæh dette blir langt men jeg trenger ikke å måtte bestemme noe sånt nå, jeg har mer enn nok grums i hjernen som det er og jeg føler meg grusomt slem om jeg ikke godtar hans tilbud.

Det er jo jul..han har brukt tid på å skrive et tiggerbrev til meg..

Men han er en tyv, han hadde ikke noe imot å stjele 2.500 kroner fra meg midt i jula og bruke det på seg selv. Han var utspekulert nok til å gi politiet falsk ID så han kunne komme seg unna uten problemer.

Men igjen, han ber jo.. og jeg er så jævla helvetes svak når det kommer til svake og syns synd på alle og tenker "stakkars mannen..."

Men igjen, han ber NÅ fordi han ble tatt. Hadde han ikke blitt tatt hadde han nok ikke bedt om noe. Og alle de andre vennene hans som har stjelt fra meg hundre ganger de siste seks åra hadde bare fortsatt, fordi "de kommer seg jo unna".

Men ja, også er det jul da. Og han skrev så høflig, og for hånd. Han ber. Han har fem barn og ti barnebarn står det. Og lav lønn.

FAEN! Jeg driter i erstatning og tjue euro i måneden, men jeg driter ikke i at folk stjeler fra meg og min familie. Jeg trenger ikke det her nå..!? Jeg veit jo ikke om de tjue euroene er ment til meg eller til retten, men igrunn spiller ikke det noen rolle.

Faen. Noen kloke ord?

Gjerne i "Men ærlig talt jente, beskytter du tyver og nå da?"-form. og et spark i ræva.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette blir sendt til meg!?! Noen som har peiling på spansk lov? Jeg skal lese gjennom brevet igjen, det er en elendig og litt skeiv kopi som mangler 3 cm. på høyre side og derfor er en del ord borte. Og han har elendig håndskrift. Men uansett står det på første side som er dataskrevet i rettssalen at jeg har ti dager på å bestemme meg.

Faen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. Har blitt forsøkt lurt så mange ganger at jeg etterhvert har blitt noe kynisk. Jeg ville definitivt fått vondt av vedkommende, men utfra erfaringer jeg har, hadde jeg ikke tilgitt han. Er ikke like lett å lure en gammel rev som har blitt lurt før.

Skrevet

Jeg blir så forbanna hver gang noe stjeler fra meg / oss, og det skjer faktisk relativt ofte- jeg håper at de kjører inn i en lyktestolpe med fluktmopeden sin og i smellet får de dem fem luene trøkt en halv meter oppi ræva og må på sykehus for å fiske dem ut igjen.

Eller når de stjeler disketter og datautstyr har jeg vært veldig nær å lage en diskett full av virus og legge den på et sted der jeg veit at noen kommer til å ta den, med den hensikt at den kræsjer hele dataen dems så fort de setter disken inn i maskinen.

Eller lime knust glass på varene ute i hjørnene, det som de sniker til seg når jeg eller de andre ansatte ser en annen vei så de får varige arr i henda. "Husker du meg nå, hæ!! Husker du hu derre utlendingen som jobber sju dager i uka fra mars til september for å betale for det du stjeler ditt helvetes tjuvpakk! Ofte 12 timer om dagen! HÆ! Husker du meg nå, når du kikker på de stygge arra dine?!"

Takk, den siste utblåsningen fikk meg til å bestemme meg.

Han kan brenne, stikk brevet ditt sidelengs opp i nesa og tenk over hva du gjorde natt til sjette din skamløse fittekuk.

Skrevet

-eller som De Niro sier fra 1:30 til 1.48.

Æh, ok, dette tar mye av meg men jeg har bestemt meg.

Jeg er snille-pattetikk frem til nyttår, jeg lover.

Skrevet

Tja, tror du denne fembarnsfaren har lært noe da? Han hørtes jo ikke ut som noen spesielt proff tyv heller.

Skrevet

Å neeii ikke si det da, nå har jeg jekka'n ned fem hakk og sitter her med rolig sang i ørene og pulsen er rolig igjen og på et sekund kom den dårlige samvittigheten tilbake.

I hans ikke-forsvar var han allerede etterlyst av politiet men jeg veit ikke hvorfor. Men jeg har fått med meg at de har noe gående med ham nå for å ha gitt falsk identifikasjon under avhør.

I hans innledning i brevet skriver han om hans "allerede kjente situasjon med politiet" - nei det ble feil oversettelse

*løper etter brevet*

Skrevet

Herr - hvis omstendigheter allerede er kjent hos rettssystemet grunnet "stadige disiplinoppmøter"?

Uansett, jeg har nå lest det igjen og igjen og han ber om å få lov til å betale 20 euro i måneden (står ikke hvor lenge) for å slippe unna annen straff, han ber og ber, han har fem barn og ti barnebarn, "han skulle aldri stjele noe, hvorfor skulle han det?", sikkerhetsvakten slo ham i bakken står det.

Han vil anke dommen.

Det er da opp til dommeren og ikke opp til MEG å bestemme meg innen ti dager!?

Ok, ank i vei, slipp unna men vær så snill og si til kameratene dine at jeg er sliten etter en lang sommer, jeg har et lite barn å ta vare på og jeg har ikke råd til at du stjeler to og et halvt tusen kroner av meg så fort du har sjansen? Jeg er ikke et firma med 20 investorer, det er bare meg og mitt arbeid? Kan du si det til vennene dine, og ikke stjele hos meg igjen, bare la meg gjøre jobben min midt i den størte økonomiske krisa Spania har sett på lenge, og som nå har vart i over to og et halvt år, kan du det? Ja? Fint, bare dra hjem og tenk over det og ikke plag meg igjen takk og god jul.

Skrevet

*sender over velment tupp i ræva*

Skrevet

Ok da, ikke vaer samaritan/idiot. Hvis fyren har ti barnebarn er vel ungene hans uansett store nok til aa klare seg selv ;)

Skrevet

Poenget er at hvis han ber deg være så grei at du går med på at han betaler 20€ i måneden, så kan det være behjelpelig med at han får redusert dommen eller ikke dom i det hele tatt - slik at han ikke får det i papirene.

Minuset er at du garantert ikke kommer til å få de 20€ hver måned selv om han lover det.

Dessuten er han i klammeri med loven fra før av, så NEI du godtar ikke dette, og lar ham få den fengselsstraffen han fortjener.

Skrevet

Endelig noen jeg kan sparke!

Skrevet

Tjo!

Jeg har nå forstått at Tyvens hensikt, for ikke å legge ut hele navnet hans DOG jeg kan informere om at hvis man legger til Alma foran blir det litt stygt og perverst, ber dommeren om å få lov til å betale dem, altså retten, 20 euro i måneden og på den måten få redusert forrige dom.

Jeg har ti dager, i dag ni, på å protestere på dette, hvis ikke godtar retten det. Se her ja, flere som trenger penger til jul?

Sånn bortsett fra det har jeg ikke tenkt mer over saken da jeg bruker hele dagen og min tid på verdens minst opplyste person, men det kan jeg komme tilbake til når jeg har slukt bakte paprikaer og renska min irriterte hjerne over en kaffe med Baloo.

Skrevet

nope* tupper deg i ræva*

Egentlig er det jo han som trenger et tupp bak å nå får han det av retten med bot/dom!!

Gjest cunning stunts
Skrevet

Hva skal du med 20 rettsadministrerte Euro, og hvorfor skal han slippe ordentlige konsekvenser? Herre, vi preker konsekvens i barneoppdragelsen til vi blir blå i trynet, og her er det en voksen hvor dette tydeligvis ikke har blitt gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...