Gå til innhold

Glukosebelastning, stor baby osv.


thankful

Anbefalte innlegg

Har noen av dere noengang blitt henvist til glukosebelastning for å finne ut hvorfor dere eventuelt har en ekstra stor baby i magen? Tar det lang tid å få time og deretter svar på prøvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! JM min har sagt at jeg skal ta den fordi jeg var overvektig da jeg ble gravid. Jeg synes dette er noe ordentlig tull! Så den har jeg ikke tatt. Det er evt for å utelukke svangerskapsdiabetes. Men jeg er i kjempefin form og har ikke noe spes stor baby i magen. Legen min har også sagt at denne trenger jeg ikke å ta. Jeg var gravid for 7 år siden også og da sa ikke JM noe om dette. Men ting har vel endret seg! Skal du ta den så er det ikke vanskelig å få time tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har tatt testen. det fastende blodsukkeret får du med en gang mens blodprøven i armen tar noen timer å få svar på. Jeg tok testen på ahus. Jeg fikk svaret ved neste kontroll. Det går helt sikkert ann å ringe legen etter noen dager. Sukkeret du skal drikke smaker litt emment men ellers er det ikke noe å grue seg for:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har vært til flere glukosebelastninger både i forrige og dette svangerskapet. Første barnet mitt ble ikke fulgt opp noe spesielt og jeg endte da med en baby som var 57,5 cm lang og veide 4800. Ikke spesielt morsomt å føde en så stor baby kan jeg si.

Med nr to gikk jeg til oppfølging med STORk prosjektet på Rikshospitalet og fikk en jente på 4 kg og 52,5 cm lang. Er nå gravid med nr 3 og følges opp på adipol på Rikshospitalet fordi jeg var overvektig ver graviditetsstart. Der har jeg tatt to glukosebelastninger. Ikke det at glukosebelastningen i seg selv er noe morsom, men syntes det er godt å vite hvordan kroppen min responderer på sukker nå under svangerskapet. Testene har så langt ikke vist noe unormalt, så da prøver jeg å spise og leve som normalt (og heller litt sunnere enn jeg har klart ellers). Babyen ser ut til å ha godt av det, da den nå ser ut til å bli en helt gjennomsnittelig baby på ca 3,6 kg (blir også fulgt opp med ekstra ultralyd for å måle babyens vekst):-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Ja, jeg fikk også en ekstra UL pga. babyens størrelse, og skal på glukosebelastning + tilbake igjen for sjekk om 4 uker (hvis han fortsatt er i magen da). De sa utifra ultralyden at babyens mage er ekstra stor. Jeg lurer på hva det betyr. Han veier nå ca 2880 g, uke 34. Vi har verken overvekt eller diabetes i familien, men stoffskifteproblemer finns det mye av.

 

Noen som har erfaringer med stoffskifteproblemer i forhold til størrelse på babyen og hvordan babyen har det der inne i magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var henvist til ul pga høyt symfyse mål. Jmhadde målt feil.. så jeg lå innenfor "normalen" men jenta var +16%, så jeg fikk beskjed om å kutte ut alt med sukker, og ble henvist til glukosebelastnig. Jeg har ikke sukker el keratoner i urinen, så fastlegen mente at det bare var tull, men legen på føden insisterte, så i dag har jeg tatt glukosebelastningen. Alt var normalt heldigvis:) Var på sv.skaps poliklinikken på onsdag, og glukosebelastning i dag, så det gikk kjempefort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, januarbeibi2010!

Ja, med meg gikk alt også fort. I løpet av noen dager var det gjort. Jeg spurte legen på sv.skapspoliklinikken (på Ullevål) spesifikt om jeg burde kutte ned på/ut sukker, legge om dietten osv. siden man ikke vet hvorfor babyen er stor, men hun sa at "nei, det trenger du ikke å tenke på, bare prøv å spise sunt". Jeg reagerte på det, fordi jeg syns det er helt hårreisende at jeg nå bare skal gå i 4 uker frem til neste ultralyd som om alt bare er helt ok? Fint å høre at hvertfall din lege tar ting litt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tvillinggravid, og på ul-kontroll var d flere jordmødre (var på to kontroller samme dagen, vanlig og innvendig) som stilte spm ved forrige svangerskap og lillebror med ei fødselsvekt på 5340, og 58 cm lang og lurte på om jeg ble utredet for svangerskapsdiabetes. Når jeg nevnte dette for min faste jordmor ordna hun så jeg fikk time til glukosebelastning, som jeg fikk ila ei uke, og svarene fikk jeg på neste kontroll.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på prøvene i dag: alt vel, ingen svangerskapsdiabetes. Jippi.

 

Guri-mamma, hvordan var det å føde en på 5340g/58 cm?

Gikk det uten komplikasjoner?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg var i uke 28 sa jm at jeg skulle ta glukosebelastning fordi bmi en min er over gjensomsnitt og det er nye regler som sier at det da skal tas prøve i tilfelle svangerskapsdiabetes.

Jeg fikk svar på prøven med en gang etter andre stikket i fingeren noen timer etter at jeg hadde drukket sukker belastningen. sukkerverdiene var helt normale så ingen bekymring der, men er litt lei av jm som hele tiden kommenterer at jeg ikke er av de tynneste i verden. hun klarte og presteret av magen var større en gjenomsnitt og at jeg måtte forvente en stor baby.

når jeg sa dette til legen sa hun at ifølge hennes mål lå jeg litt under gjenomsnitt for hvor stor livmor skal være og at dette er veldig forsjellig fra person til person.

 

så tror nesten jm måler magen min og ikke kjenner ordentlig etter hvor faktisk livmor ligger:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...