Gå til innhold

Hva gir dere deres 5 mnd gamle babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 5 1/2 mnd som er veldig glad i mat. Han har de siste mnd våknet i 5-6 tiden å fått MME. Men nå har han begynt å sove lengre, til 7. Og da blir liksom alt litt forflytta.

Før var det sånn her:

05.00-06.00 : 200 ml MME

08.30-09-00 : Grøt av 125 ml og vann

12.30-13.00 : 200 ml MME

15.30-16.00 : Middag og vann

18.30-19.00 : Grøt av 125 ml og vann

I dag når han våknet 7, så tenkte jeg at jeg kunne gi han grøt siden han hadde sovet lenge. Det ble ikke mottatt godt, tror han var for sulten og ville heller ha melk. Skal jeg gi han MME først, også grøt 1-2 time senere? Hvor mye MME skal jeg gi da?

Jeg synes dette med mat-tider er så vanskelig, også er jeg så redd for å gi han for mye mat for han har ikke stopper! Bare spiser og spiser. Så jeg prøver å se når det liksom er nok. Han er en skikkelig plugg, 8,3 kg og 66,5 cm ;o)

Tror jeg tenker for mye!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, han er ingen liten plugg :) Knerten min var jo 8,2 kg og 68 cm på 3 mnd kontrollen!!!

Nå er han snart 5 mnd og her starter dagen ca kl 6 med pupp. Ikke alltid han vil ha så mye melk da.

Ca kl 7 får han grøt av 100 ml vann. Evt litt pupp etter grøten for å slukke tørsten.

Kl 9 er han ofte klar for litt mer pupp.

Så får han oftest litt pupp like før kl 10.30 og legges da ut for å sove. Sover gjerne i ca 3 timer.

Pupp på nytt når han våkner (ca kl 13.30). Får da også en liten porsjon fruktmos.

Pupp igjen ved 16 tiden og sover på nytt i ca 30 min.

Grøt av 100 ml vann kl 17.30 og pupp ved 18.30-tiden når han legges.

Våkner av og til ved 22.30-tiden og får pupp, men dette er ikke alltid.

Våkner og får pupp ved 2-tiden.

Så her har vi egentlig ingen store matrutiner, selv om tidene er sånn ca like hver dag. Han får pupp når han vil :) Han er en stor gutt og trenger mye mat. Har ikke målt han siden 3 mnd kontrollen, men han er nok godt over 9 kg nå og er nok passer 70 cm.

Skrevet

Opps... hvor er redigeringsknappen når man ternger den?? Hehe...

Det jeg mente å skrive var: "nei, han er ingen skikkelig plugg" :) Ikke sammenlignet med min tass. Og jeg syns jo ikke han er tjukk. Han er jo lang også

Skrevet

Jeg har en gutt på 5,5mnd, han veide 9080gram og var 69,3cm på 5mnd-kontroll.

Slik ser dagen ut hos oss:

Frokost ca kl 8: 1 full porsjon risgrøt og melk etterpå(ca100-150ml)

Lunsj kl 12: Litt most frukt og 200ml mme

Middag mellom kl 15-16: bittelitt most gulrot og 200ml mme

Kveldsmat kl 18: maisgrøt av 100ml mme og 100ml mme etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...