Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Samboer har en 8-4 jobb, og jeg er deltidsansatt og gravid i 28 uke.. Har derfor fri hver mandag og tirsdag, og jobber hver kveld onsdag, torsdag og fredag, pluss annenhver lørdag. Han mener dermed at siden jeg er hjemme på dagtid, er det jeg som skal ta meg av husarbeidet, og han skal vite hver dag hva jeg har gjort.. Er det for mye skittentøy får jeg kjeft, og middagen skal være klar til han kommer hjem.. Jeg synes det er urettferdig, og har aldri signert noen kontrakt som husmor! Må betale like mye leie som han, og siden det er jeg som handler inn maten som oftest, er dte mine penger som går på det, mens han betaler gjelda si han opparbeidet før vi ble sammen..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Høres ut som du er lat.. Hvis du elsker mannen din kan du godt gjøre noe hjemme mens han er på jobb! Han sliter hele dagen mens du skal sitte på ræva fordi du har en deltidsjobb? Graviditet er ingen unnskyldning for å ikke gjøre en dritt!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Logisk at den som er hjemme / kommer hjem først lager middag eller bynner på middagen. Ellers så synes jeg nok at du burde gjøre mest hjemme siden du jobber minst, men han burde absolutt bidra. Han kan finte vaske klær på ettermiddagen og rydde litt. Men: Han burde ikke kjefte på deg. Det er unødvendig!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Jeg synes du skal sette deg ned med samboeren din og avklare hvordan dere skal ha det - arbeidsfordeling, økonomi etc. Jeg synes det er naturlig at den som er mest hjemme, også tar forholdsvis mer av husarbeidet - men ikke at den skal gjøre alt! Synes også det er naturlig at man deler på utgifter - det blir i alle fall feil at det er du som skal betale all maten... Sett opp et felles budsjett og bli enige om hvem som betaler hva, slik at det fordeler seg sånn nogenlunde rettferdig. Jeg ville ikke tålt å blitt sjekket på hva jeg hadde gjort/ikke hadde gjort når jeg var hjemme - hver dag.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Ja, jeg blir regelrett sprø av dette! Er jo ikke som jeg sitter på ræva hele dagen, hver dag. Men når han skal sjekke om alt jeg har gjoprt samsvarer med tiden jeg har vært hjemme..? Nei, graviditet er ingen unnskyldning for å ikke gjøre en dritt, men jeg blir fort sliten og får vondt i ryggen!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Ikke vanlig for meg, nei. Jeg gjør riktignok mest i huset hjemme hos oss, fordi jeg har kortere dager en samboeren min. Dessuten er jeg glad i å lage mat, så det vil jeg gjerne gjøre. Men jeg vil nok ikke godta det hvis det blir sett på som en selvfølge og en "plikt" at alt skal være i orden til mannen kommer hjem. Dessuten er det veldig viktig for meg at han bidrar (noe han alltid har gjort), og viser at han setter pris på at huset ser bra ut. Høres i alle tilfelle veldig rart ut at han krever å få vite hva du har gjor i løpet av dagen.. Han er jo samboeren din, og ikke "formynderen din" .
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 Nja, det er vel ikke unaturlig at den som jobber deltid gjør mer hjemme. Men han virker ganske usympatisk i måten han går frem på! Det mest urovekkende i innlegget ditt er at du står for utgifter til mat mens han betaler på sin gjeld. Det betyr jo at du sponser hans nedbetaling, noe du sikkert vil angre på hvis det ryker en dag.
Kleint Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Kjeft hadde jeg ikke akseptert, men når jeg går hjemme på dagtid ser jeg det som en selvfølge at jeg tilbereder middag og holder det ryddig og rent + vasker klær.
Gjest Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Hvis han ikke bidrar med mer penger til fellesskapet kan han heller ikke kreve at du gjoer mer husarbeid enn ham. Hva som er vanlig vet jeg ikke, men det hoeres helt feil ut at du skal gjoere mer naar du betaler minst like mye som ham! Da deler man husarbeidet likt og ferdig med det. Men er du sliten fordi du er gravid burde han pent gjoere ekstra husarbeid fordi du faktisk gjoer en jobb ved aa baere hans barn. Du burde faa orden paa dette fort som f for det blir ikke lettere aa gjoere noe med problemet naar barnet har kommet! Da maa jo du jobbe heltid med amming og bleieskift og han maa nok ta mesteparten av husarbeidet i noen uker til du har kommet deg etter foedselen med mindre du er superheldig.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Er du i uke 28, bør det ikke være noe problem å gjøre litt husarbeid på dagtid. På meg virker du rett og slett litt lat.
Gjest Skrevet 1. desember 2009 #11 Skrevet 1. desember 2009 Det er forskjell paa litt husarbeid og husarbeidet. Jeg tolker det dithen at han vil at hun skal gjoere alt, og de har ikke engang felles oekonomi!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #12 Skrevet 1. desember 2009 Hva er forskjellen på "litt husarbeid" og "husarbeid"? Selvom man er gravid klarer man å rydde litt hjemme, dra over med støvsuger og vaske klær. Ærlig talt. Men tak og veggvask, det regner jeg ikke med han har bedt hi om heller. Om man ikke fikser å gjøre noe hjemme fordi man er gravid, da vet ikke jeg.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #13 Skrevet 1. desember 2009 kjenner meg godt igjen i det du skriver. her ble det forventet at jeg tok meg av alt fra husarb til unger, og middag klar på bordet. vaske klær og stryke... han ble drit sur om jeg ikke hadde alt på plass. han skrev faktisk lister på hva jeg skulle gjøre, men klagde uansett på at det aldri var bra nok, og at jeg bare satt på rævva... men så begynte jeg selv å skrive ned hva jeg hadde gjort daglig for å ¨bevise¨ at jeg ikke satt på rævva. med små barn, høygravid og greier. tilslutt fant jeg ut at det er han det er noe galt med... han forsto ikke at jeg kunne bli sliten, kunne aldri spise mat som var over en time gammel... og nå noen år senere krangler vi fortsatt over dette men jeg har sluttet å stresse, jeg vet jo at jeg holder huset rent. det er faktisk ikke snakk om å være lat, men noen menn er faktisk for kravstore og aldri fornøyd. synd at vi finner oss i det........
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #14 Skrevet 1. desember 2009 Om kjerringa går mye hjemme, så er det en selvfølge at hun gjør endel hjemme. Når mannen kommer hjem, da deler dere på alt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 Jeg hadde det slik med eksen min, fra jeg var 18 til 22 år. Jeg betalte husleie, lånebeløp, strøm, gjorde alt hjemme og han betalte ned på gjeld og sparte opp, og jeg pussa opp leiligheten. Han sa han var blakk og dagen etter kjøpte han skinnjakke til 3000,- Jeg er ikke blakk når jeg har 3000,- tilgjengelig.... Noen andre? Da vi flytta fra hverandre eide jeg ikke nåla i veggen mens han kjøpte seg tre-roms. Bestemte meg for aldri å være så dum igjen. Det var bare min egen feil. For det første å rote meg borti en ***sekk og deretter å godta en så idiotisk avtale. Deler dere ikke på mat og andre utgifter? Har han noen utgifter du ikke tenker over, som prosentvis i forhold til inntekt stemmer med dine utgifter til andre ting? Et forhold skal ikke gå i disfavør av den ene. Økonomien fungerer fint for gubben og meg, vi ender opp på omtrent 50/50 i utgifter. Har en av oss ekstra penger igjen på konto går det inn i felleskonto. Vi setter av litt hver måned som går til privat forbruk, det vil si at om vi ønsker å kjøpe noe til oss selv for noen hundrelapper eller fem så er det greit, men koster det fra 1000,- og oppover må det avtales med den andre.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #16 Skrevet 1. desember 2009 Koselig kar.... Jeg er rett og slett glad jeg slipper å leve med en sånn kar. Jeg hadde forresten aldri godtatt din og min økonomi heller. Her er det vårt alt som er.
Gjest Skrevet 1. desember 2009 #17 Skrevet 1. desember 2009 Hvis man har felles oekonomi forstaar jeg tankegangen, men hvis han ikke er villig til aa bidra med mer penger til husholdningen blir det feil om hun skal investere mer tid i husarbeidet enn ham. Satt paa spissen kunne hun heller brukt tiden til aa tjene egne penger. Vil han ikke gjoere husarbeid faar han betale for det, enten ved aa spytte inn mer penger i husholdningen eller leie hushjelp! Er det rart norske kvinner taper oekonomisk sier jeg.
Miss Misantrop Skrevet 1. desember 2009 #18 Skrevet 1. desember 2009 Hva som er vanlig skal du gi en god dag i. Tenk deg om, hva var vanlig på 50 tallet? Nei, altså. Dere deler det økonomiske likt og jeg ser ingen grunn til at du ikke kan disponere din fritid slik du måtte ønske. Jeg hadde ikke funnet meg i slikt sludder.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #19 Skrevet 1. desember 2009 Her skal du få et godt råd; FLYTT UT!!! Si at du gjerne tar din del av husarbeid og økonomisk bidrag, men ikke under de forutsetningene han forlanger! Si at dere nå skal ha en pause sånn at HAN kan tenke seg om, er han klar for å leve som en familie, med alt det innebærer av ansvar? Hvis han tror at han kan betale halve husleia og stille til ferdig middag uten å måtte bidra, så tar han feil! Det er tydelig at denne mannen ikke har respekt for deg!! Dette bør du faktisk få gjort noe med FØR barnet kommer. Dette kommer garantert ikke til å bedre seg "av seg selv". Jeg snakker av erfaring.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #20 Skrevet 1. desember 2009 Kan ikke bare tipse gravide om å flytte ut heller. Hun vil vel gjøre det somer best for barnet og seg selv, og ordne opp i problemene? De som kaller henne lat har ikke peiling! Var selv plaget med ryggen da jeg gikk gravid, og da er det ikke bare bare å gjøre husarbeidet og lage middag, før jobben kommer på kveldstid..? Nei, få den late idioten til samboer til å innse at du ikke er en tenåring som trenger hjemmelekse, og hvis han forlanger at du skal ta ALT husarbeidet, ja da kan han ta alt det økonomiske, slik som før i tiden.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #21 Skrevet 1. desember 2009 Annie16.10: Det er faktisk ikke alle som er i form til å ta seg av huset når de er gravide. Jeg blir så forbanna lei av at de som har hatt et lett svangerskap uttaler seg om dette. Hilsen ei med ekstrem svangerskapskvalme og kraftig bekkenløsning, i uke 25.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #22 Skrevet 1. desember 2009 Ro deg ned 17.25. Jeg hadde hyperemesis, og bekkenløsning, men noe klarer man. Er hva man gidder.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #23 Skrevet 1. desember 2009 Dere skal da dele likt, at han hadde gjeld før dere ble samen er faktisk ikke ditt problem. Jeg har selv levd med en slik mann, vel å merke lagde han ikke lister da, men jeg betalte 90% av våre utgifter og alikevel ventet han at jeg skulle gjøre husarbeidet. Heldigvis fikk jeg ikke barn med denne mannen, og han røk på hue ut etter en stund. Jeg holdt ut et år utrolig nok. Men så skjønte jeg at sånt skal man ikke finne seg i. Det verste i inlegget ditt for meg er det høres ut som han har et behov for å kontrolere deg, du skal gjøre hva han vil og når du ikke gjør det så behandler han deg som en unge. Du får si vi betaler 50% hver så får vi gjøre 50% av jobben hver. Om du jobber fulltid eller deltid har jo tross allt ingen innvirkning på deres økonomi når dere deler utgiftene. slik og ihvertfall ikke om du i tilegg betaler mer for mat. Han tjener på å være i det forholdet på alle måter med andre ord. Men er han at om du jobbet mer skulle du betale mer? Eller var det da greit at du har mer å rutte med å mindre å gjøre hjemme siden du jobber fullt? Eller hadde han alikevel forventet at du tok all jobben i huset? Og hvorfor mener han du skal gjøre husarbeidet på dagtid når du går på jobb om kvelden, man blir da ikke mindre sliten av å jobbe kveld..... Neidu får bestemme deg hva du finenr deg i og hva du ikke finenr deg i å sette deg ned med han og forklare i klartekst. Om du ikke sier noe til han og bare finner deg i det og klager her inne så vil det tross allt ikke skje en forandring.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #24 Skrevet 1. desember 2009 Jeg er helt rolig. Selvsagt klarer man noe, men mye klarer man ikke. Jeg kan bare drite i å vaske gulv og vinduer, og støvsuge, mens rydde overfladisk og vaske klær klarer jeg. Er jeg ikke vond i bekkenet, så skal jeg love deg at jeg spyr avå bevege lillefingen, derfor liker jeg meg best på sofaen for tiden;-)
soleia Skrevet 1. desember 2009 #25 Skrevet 1. desember 2009 Skjønar ikkje desse annonyme damene over her som meinar at du skal gå heime og gjere alt husarbeidet og måtte svare for kva du har gjort i løpet av dagen. Er det verkeleg slike forhold dei vil ha, så dei om det. No når eg er i permisjon vert det til at eg gjer litt meir husarbeid enn mannen, men hadde vorte mektig irritert om eg skulle måtte svare for kva eg hadde gjort i løpet av dagen når han kom heim, og så få kjeft om det var for lite. Eg vil ha eit forhold der me begge er likestilte og har respekt for kvarandre. Slik eg les innlegget ditt, med at du betalar halve buutgiftene og det meste av maten, så ser det ut som om mannen snyltar på deg. Når ein ikkje handlar mat sjølv, så ser ein ikkje kor mykje pengar som faktisk går med til det. Du får setje deg ned med han og lage ei ordning der begge betalar inn på ein hushaldningskonto slik at det vert rettferdig. Du må og gjere det klart for han at du ikkje finn deg i å bli behandla som ei hushjelp. Om du finn deg i å gjere alt husarbeidet no, så vil det nok desverre ikkje bli betre når de får born, sjølv om arbeidsmengda då vil auke. Så det er best å ta tyren ved horna med ein gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå