Lilleleen Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 De siste dagene har det vært en del diskusjoner om det å være kristen og det å ikke være kristen ang. dåp og spesielt julefeiring. Syntes at alle kan velge hva som er riktig for dem å feire uten at noen skal blande seg i det. Jeg er selv ikke mer kristen enn at jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord, men om det er gud eller noe annet, det vet jeg ikke. Det er nok flere som meg der ute, som ikke helt vet hva en skal tro og ikke tro. Jeg mener at uansett hva man tror og ikke tror på, så skal vi respektere hverandre og respektere at vi feirer jul uansett grunn. Syntes ikke noe om å rakke ned på de kristene og betvile dem sin tro. Slik som de som er kristene, ikke skal prakke på sin religion til de som ikke tror. Håper alle får en riktig god jul )
Gjest Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Helt enig. Og dessuten er nok julefeiring en av de tingene som henger mer sammen med kultur enn tro ettersom den arter seg veldig forskjellig i forskjellige kulturer
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Hvis bare de ikke-kristne kan la være med sine stadige provokasjoner om hva de selv synes om de kristne og deres tro, så vil den diskusjonen dø bort av seg selv. Idag er det faktisk de ikke-kristne som er de mest intolerante. De forlanger respekt for sin (manglende) tro, men er de første til å harselere på billigste måte. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Jeg syns kristendommen har mange fine leveregler og moralske historier/sammenligninger. Om kjærlighet og det å ta vare på svake og så videre. Og historiene i seg selv er det mange fine av. Litt som eventyr fra en annen tid. Jeg er medlem av statskirken, men tror vel ikke helt og fullt på Gud og alt det der. Det er mer det som ligger i grunnen for kristendommen jeg syns er fint. Litt vrient å forklare godt. Jeg tenker litt at Gud og satan er de figurene en forestiller seg sitter på hver sin skulder; en er god, og den andre er ond. Moral og samvittighet opp mot egoisme og ondskap. At en har laget et større "bilde" av dette ved å bruke Gud og satan. Vi feirer jul med alt innhold her:) Og i natt kom det til og med snø Gledelig jul til alle sammen:)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Jeg sitter med motsatt inntrykk, anonym 14:40. Jeg har fulgt med på diskusjonene og fått inntrykk av at de kristne nærmest har enerett på julen, og gjør narr av humanetikere, som feirer jul uten å ha "gyldig grunn" til å gjøre det.. Jeg tror vi alle vet hvordan vi feirer jul, døper eller ikke døper, og hvordan vi oppdrar våre barn, og alle gjør det de selv synes er best, så jeg synes vi kan dele erfaringer uten å rakke ned på hverandre...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 I så fall har vi stikk motsatt virkelighetsoppfatning. Mine inntrykk stemmer også godt overens med de jeg opplever på egen arbeidsplass. Det er siste mote å propagandere for "human-etikerne" på en temmelig sleivete måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå