Gå til innhold

Ang NAV...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk meg ett skikkelig slag i tryne i dag for og være helt ærlig...

De siste årene har jeg gått på attføringspenger, men siden september har jeg jobbet så og si fullt i kommunen, på barneskole...

Og rett etter at jeg begynte der fant jeg ut at jeg var gravid...

Jeg gikk ned på NAV og forklarte situasjonen, og lurte på om jeg da hadde rett til fødselspenger, og da fikke jeg til svar, at ja, det hadde jeg, så lenge jeg jobbet eller var sykemeldt de siste 6 av 10 mnd før jeg skulle ut i permisjon.. Lykkelig for det, tok jeg på meg masse vikartimer, og har jobbet veldig mye siden da.

Da jeg var på UL fikk vi beskjed om at vi ventet tvillinger, og at jeg da automatisk ville bli sykemeldt fra uke 22 i svangerskapet, det er 5 uker til ca...

Så jeg tok igjen turen ned på NAV i dag for og høre om mine rettigheter, og da fikk jeg beskjed at jeg ikke hadde krav på sykepenger før jeg hadde vært i jobb i 32 uker, og dermed får jeg heller ikke fødselspenger, men engangsstønad...

Kan dette være riktig??

Og har de virkelig lov til og gi 2 så forskjellige beskjeder??

Dette kommer til og gjøre alt mye vanskeligre for meg, for jeg inbiller meg at det ikke er veldig billig og få tvillinger...

Noen andre som har opplevd dette, og vet dere om jeg evt har krav på noe annet av penger eller stønad??

Hilsen oppgitt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer at du må ha jobbet i 2mnd. for å ha krav på sykepenger. Det burde du nok ha undersøkt/sjeket opp selv siden de ikke informerte om dette

Skrevet

Ja, men jeg har jo jobbet i over 2 mnd, så det skulle ikke vært noe problem.. Men jeg fikk beskjed om at jeg måtte ha jobbet i 32 uker, altså 8 mnd før jeg har rett på sykepenger.... Det er det jeg reagerer så på.. Dette var fordi jeg hadde gått på attføring...:(

HI

Skrevet

Beklager da misforstod jeg. Og da stemmer dette ikke. Jeg hadde bare jobbet i nesten 3mnd. da jeg ble sykemeldt og jeg gikk sykepenger fra dag 1.

Men jeg hadde ikke vært på attføring først. Mulig det er andre regler da.

13:38

Skrevet

Nå har jeg overhode ikke peiling på dette, men jeg stusser litt over at du må jobbe 8 mnd før du har rett på sykepenger i forhold til "vanlige" folk som må jobbe 2 mnd!? Det henger jo ikke på greip, spesielt når du blir sykemeldt for noe annet enn det du fikk atføring for...?

Du har jobbjobb -ikke praksis, ikke sant?

Dette ville jeg tatt en tlf til på!

Skrevet

Oki.. Da får jeg håpe hu jeg pratet med i dag ikke hadde rett, men at hu jeg snakket med sist hadde det...

Syntes de sparker en som ligger nede, men er på tur opp med dette her..:(

HI

Skrevet

ring et annet navkontor og spør. dette høres rart ut.

eventuelt så står det sikkert noe i trygdeloven om dette

Skrevet

Det er bare å søke på "sykepenger" på google:

"Arbeidstaker må ha vært ansatt i minst fire uker for å ha rett til sykepenger, og har da rett til sykepenger fra første sykedag."

Kilde: NAV

PS Vær obs på at mange saksbehandlere i NAV ikke kjenner sitt eget regelverk. Har selv måttet undersøke og vise til hva som står i lovverket for å få dem til å gi seg.

Skrevet

Vet heller ikke så mye ang dette, men lurte på om man måtte bli sykemeldt fra ukke 22 når man går med tvillinger?

For hvis ikke, vil det vel akkurat gå. Om ikke du får jobbet fullt, så i hvert fall litt, så du får penger i permisjonstiden.

Stakkar deg!

Skrevet

Kun 4 ukers ansettelse kreves. Da har man rett til sykepenger fra første dag.

Skrevet

Jeg går også på atføring og vet det er noen andre regler rundt det med sykemelding, men vet ikke hvordan det er i forhold til din situasjon, bare når det gjelder om skaden eller sykdommen man har som gjorde at man fikk atføring kommer tilbake igjen, om du skjønner.,? Rotete formulert, men...;)

Skrevet

Ta turen til NAV igjen og be om å få snakke med en annen saksbehandler. Håper det løser seg for deg;)

13:38

Skrevet

JA, jeg har jobb jobb og ikke tiltak jobb... Er ansatt i kommunen i ei 44% stilling, men har jobbet fullt pga behov for vikarer siden jeg begynte der...

Tvilling gravide blir automatisk sykemeldt i uke 22 var beskjeden jeg fikk på sykehuset, noe jeg syntes er dumt fordi jeg er så i god form.. Men det hjalp vist ikke ifølge dem....

Skal prate med fler på NAV jeg, og jeg skal ikke gi meg...

HI

Skrevet

nei, ikke gi deg!

I hvert fall bør du ha muligheten til å jobbe om du føler deg i form. De kan da vel ikke tvangssykemedle deg hvir du ikke har penger til det!?

Skrevet

Det er noen betingelser knyttet til stillingsandel. Tror den må være på minst 50 %.

Skrevet

du må ha jobbet 26 uker for å få nye sykepenger rettigheter etter attføring.

Skrevet

Sykemeldingen må jeg nk bare gå med på, for det har med at de skal unngå for tidlig fødsel når det gjelder tvillinger, så det er det nok ikke noe og gjøre med.. Men NAV kan ikke behandle forlk sånn syntes jeg.. Jeg har jo jobbet 100% fra september, selv om det ikke har vært fast, og jeg fikk beskjed om at det var nok sist gang jeg var der og spurte...

HI

Skrevet

Jeg mener også å ha hørt at det er andre regler når man har vært på attføring dessverre. Har ei venninne som har gått på attføring. Kommet seg ut i jobb nå, å blitt gravid. Hun sier at hun ikke kan sykemeldes, for hun har ikke rett på sykepenger. Enda hun burde sykemelde seg..

Lykke til hvertfall!

Skrevet

Når en har vært på attføring så opparbeider man seg ikke rett til sykepenger. For å få rett til sykepenger så må man ha jobbet sammenhengende i 6 måneder (26 uker) uten sykepenger fra NAV, det stemmer at man har rett til sykepenger når en har vært ansatt i 4 uker, men en må ha tjent seg opp denne rettigheten tidligere. Får håpe at du har vært i jobb i 24 uker sammenhengende før du må ut i sykemelding.

Skrevet

Det har jeg altså ikke, og er nå rimelig oppgitt, og lei meg:(

HI

Skrevet

§ 8-2. Opptjeningstid

For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

- Så fremt man ikke tidligere har vært sykmeldt i ett år, kreves ingen ytterligere opptjening enn disse 4 ukene i inntektsgivende arbeid.

Skrevet

Ja det stemmer. På tre år så kan en være sykemeldt i 1 år til sammen. Hvis en ikke har hatt en sykemelding på 6 måneder så begynner en på en ny 3 årsperiode fra første dag av sykemelding.

Les på lovdata, hør med nav, og få dem til å vise til lover, ikke spør for mye her inne, da blir du gal!!

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...