Gå til innhold

Bøller i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har miljøet i barnehagen til guttungen på 3,5 år blitt dårligere. Tidligere var de en fin gjeng som holdt sammen hele tiden, men nå har enkelte begynt å bølle så fælt! Et par av gutta har rottet seg sammen og stenger de andre ute. Hvis noen vil leke med de, får de til svar at de skal pelle seg bort. De er slemme, dytter, slår og slåss uprovosert. Kommer bort og drar lua ned i ansiktet og tar ting fra de andre. Dette er skikkelig trist, og har fått utvikle seg alt for langt. De ansatte er unge, nyutdannede og har ikke barn selv noen av dem. De aner tydeligvis ikke hvordan de skal ta tak i situasjonen, og vi foreldrene til de "snille" begynner å bli ganske fortvilet. Det er klart at våre også slåss og tuller, og det er jo også helt naturlig at barn i den alderen begynner å kjempe om posisjonene. Men det er ikke greit når ungene gruer seg til å gå i barnehagen, blir mobbet og slått og har en uforutsigbar hverdag! Og når de voksne i tillegg ikke klarer å håndtere situasjonen og gjøre det trygt for ungene føler jeg at vi må gripe inn på noe vis. Jeg har snakket med noen av foreldrene i garderoben, og vi har tatt det opp på kontaktmøter i november, men vi føler ikke at vi fikk noe tydelig svar noen av oss. Hva kan vi som foreldre gjøre?? Og hva bør pedlederne egentlig gjøre??

Videoannonse
Annonse
Gjest cunning stunts
Skrevet

Har du tatt det med foreldrene til dem det gjelder?

Skrevet

Ja snakket med en, og hun fortviler. Guttungen er frustrert, og klarer ikke å komme ut av det. Han sa til henne at "mamma jeg er slem i barnehagen og snill hjemme jeg". Han er egentlig en god gutt som har vært mye sammen med vår sønn, men nå har han altså begynt å slå seg sammen med en som har vært et uromoment i gruppa hele tiden. Det er klart det er spennende å være tøffest og sterkest, og det er jo det det dreier seg mest om for gutter i den alderen. Men slåssingen og bøllingen har gått alt for langt! Vi skal prøve å møtes mer utenfor barnehagetiden for å knytte sterkere bånd, men vi føler at problemet ligger i barnehagen. Det har liksom blitt "greit" å holde på slik der! Det skal vi vel ikke finne oss i!?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...