Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Jeg har kjøpt et ferdig-hus og akter å sette det opp en av dagene, men jeg har aldri gjort det før... Kan noen flinke pepperkakehus-montører gi meg tips? ;-) Hvordan smelter man f.eks sukker? hva setter man huset på? Hva er fint/morsomt/lurt/godt å pynte med? osv osv.. Tar imot alt av tips med en stor takk:-)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Finn et kakefat som er stort nok til huset med litt "hage" rundt. Hell ca 3 dl sukker i en gryte som er stor nok til å dyppe de ulike delene av pepperkakehuset oppi. Smelt sukkeret mens du rører litt, over middels varme, ferdig når alt er lysebrunt / karamellfarget. Begynn med veggene. Finn to sider som skal monteres sammen. Dypp begge i litt sukker, sett dem sammen, og hold dem stille til sukkeret har stivnet. Fortsett slik med en bit om gangen, til huset er oppe. taket til slutt selvfølgelig:) Kjøp inn masse godteri, nonstop, seigmenn, skumtopper osv osv Tannpirkere er lurt, de kan du sette mellom beina på en seigmann, og andre enden ned i en skumtopp el.l., og sette mennesker rundt huset.... Bland melis med en eggehvite til du får ordentlig tykk glasur, og la ungene slippe til, og overpynte både hus og hage.... Til slutt har du litt melis i en liten sil, og dunker den forsiktig over hele huset og hagen, så får du en fin snø-finish på huset:)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Tusen takk for fine tips:-) Jeg var ikke engang sikker på hva det var i det knekk-"limet" som skal brukes, men det er altså kun sukker? :-) Supert tips med tannpirkere i seigmenn, så man får dem til å stå. Jeg ser det allerede for meg:-) og, snø-finish på huset må vi jo bare ha:-) Tusen takk for tips:-) Andre?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Oj dette må jeg også prøve!!! Jeg har også gått til innkøp av dette i år siden ungene ønsker,men grudde meg siden jeg ikke har erfaring jeg heller!Nå kan jeg jo glede meg:)
Lilleleen Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Har aldri tenkt på tannpirkere for å få seigmennene til å stå ) Takk for tipset ) Vi har alltid brukt melis til å lime sammen huset, og det fungerer også fint. Men du må ha det litt tykt og holde det til det tørker. Hva man bruker er nok en vane og smaksak. Du kan pynte med alt mulig rart av godteri, bare fantasien setter grenser )
Gjest Gul stjerne Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Huset setter du på en seng av bomull eller du kler inn ei fjøl med aluminiumsfolie. Begge deler er fint,men ungene liker nok bomull best.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Problemet med å montere pepperkakehuset med melis er at det smelter når det blir varmt, så hvis du fyrer godt i stua et par kvelder våkner du plutselig til sammensunket hus... derfor er det lurt å montere med knekk, og så heller lime fast godteri med melis...
småeinsteins Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Lag et pepperkakehus etter forskriftene :-) http://www.sintef.no/Byggforsk/Nyheter/Unnga-byggskader--bak-pepperkakehus-etter-forskriftene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå