marihøne_1986 Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 var på UL idag, og spurte han når jeg kan begynne å bruke doppleren min. han sa at den skulle jeg IKKE bruke, pga mye stråling! en halv time med UL tilsvarer et halvt minutt med doppler!!
miemamma Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Hvis doppler er så farlig så hadde vel ikke jordmor brukt doppler!!!??
marihøne_1986 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. desember 2009 hvor ofte går du til JM da??? her er det snakk om å ikke sitte hjemme å høre oftere enn nødvendig vet du!
rachelmor Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 det er da ikkje farlig med stråling hos ul heller.. eg var mye til ul iførste svangerskap, fekk litt god oppfølging da. og spurte en genykolog om dette,, han sa det svært skjeldent var farlig nett dette... hadde vore noe undersøkelser tidlegere med at det tok skade på hjernen,, men mne,,,, har no aldrig hørt det er skadlig... så da er ikkkje doppler det heller vell??
Snuppa! Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Hmm, høres merkelig ut.. Selv har jeg ikke doppler hjemme, har ingen interesse av å sitte å høre på babyen 24/7.. Kjenner jo babyen sparke osv:)
_Løvemamma_ Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 Jeg har også hørt av jm at det ikke anbefales å bruke doppler hjemme pga stråling. At doppler og UL er greit når det er nødvendig, men ikke mer enn det, og at til hjemmebruk anbefales heller jordmorstettoskop, som er lagd av tre og ikke kan skade noen med mindre du slår med det
♥♀-♂-♀-♂-♀-♂♥ Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Det var da svært til overskrift da!! Må vel få være opp til hver enkelt om de vil bruke doppler eller ikke? Noen sier det er ufarlig, mens andre sier det motsatte. Slik er det også med svineinfluensaen..... Jajamensan for en skummel verden vi lever i......
marihøne_1986 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. desember 2009 å herre jeeeeesus da.... jeg bare videresa det han sa til meg jeg. det er nok ikke skadelig og gå til UL eller bruke doppler hos JM/lege en gang i blandt, men her er det altså snakk om å bruke det hver dag, eller iallefall ofte... men for all del snerpette kjerringer, gjør som dere vil, jeg vil følge legens råd!
_Løvemamma_ Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 En del mennesker kan vist bli ganske provosert når de får råd som ikke passer dem. Istede for å bare ta imot rådet for så å vurdere om de er interessert i å ta hensyn til det eller ikke. Sånn er det bare, fint at noen prøver likevel
♥♀-♂-♀-♂-♀-♂♥ Skrevet 1. desember 2009 #11 Skrevet 1. desember 2009 Ha ha ha Vi får alle råd og tips fra jordmor/lege, og jeg synest det er helt greit at man skriver her om det, men blås ikke opp overskriften slik... Herregud, høres jo ut som dommedag. IKKE BRUK DOPPLER!!!!!!! Alt i alt... jeg synest bare en skal være litt varsom i overskriftene. Men men det er bare meg og min mening. Lykke til alle sammen, med eller uten doppler!
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 1. desember 2009 #12 Skrevet 1. desember 2009 min gyn advarer også mot bruk av dopler pga høy stråling... så min blir nok stående trygt i skapet ...
marihøne_1986 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #13 Skrevet 1. desember 2009 jeg har en dårlig uvane med å bruke utropstegn i tide og utide.... så derfor "100" utropstegn... Caps locken sto på, og det så jeg etter jeg hadde skrevet..... er usannsynlig trøtt for tida, så gadd ikke viske ut og skrive på nytt.... ville bare gå å legge meg! beeeeklaaaaaager!!!
2små*og en på vei:) Skrevet 1. desember 2009 #14 Skrevet 1. desember 2009 jeg fikk også råd av legen å Jm om å ikke bruke dopple. litt pga stråling, men også fordi det kan bli en fanatisk greie, som de har opplevd at folk bli psykisk syke av. nesten som med de som trør på vekta 8 ganger til dagen, ett gram for mye å de spiser ikke resten av dagn osv.
Betti spaghetti Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 Uansett så er det ikke stråling,men lydbølger. Det er ikke kjent hvor skadelig det er, men etter uke 12 er jo babyen "ferdig", så av og til kan vel ikke skade. Men man skal ikke bruke hverken vanlig UL eller doppler i tide og utide uansett.
marihøne_1986 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 1. desember 2009 energi var vel det ordet legen brukte! men uansett.. virker som folk har forskjellige meninger om det meste her, så vi får vel gjøre det vi selv føler for.. jeg ville bare si det jeg ble fortalt... Jeg kommer iallefall til å følge hans råd! men lykke til alle sammen! håper det går fint med alle... doppler eller ikke doppler!
Tabitha Skrevet 1. desember 2009 #17 Skrevet 1. desember 2009 Angående stråling, så omgis vi vel av stadig flere trådløse nettverk. Noen av disse overlapper hverandre også. Og i tillegg er det mobilstråling... Kan nesten få lyst til å flytte ut på landet bare av den grunn.
wishinn Skrevet 1. desember 2009 #18 Skrevet 1. desember 2009 Babyen er ikke "ferdig" etter 12 uker. Hjernen utvikles hele tiden.
marihøne_1986 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #19 Skrevet 1. desember 2009 men man kan vel lavær å utsette fosteret for mer stråling enn nødvendig, supersynser???
Tabitha Skrevet 1. desember 2009 #20 Skrevet 1. desember 2009 Jo, men rart at de selger Dopplere, dersom de er såpass farlige?
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 2. desember 2009 #21 Skrevet 2. desember 2009 Enig med ♥♀-♂-♀-♂-♀ og nr.6 ?♥ her, vi trenger ikke ta så veldig på vei... Jeg har spurt jordmor og lege om akkurat det samme som deg, og fått til svar at "Doppler er helt ufarlig, og er mye mye mindre farlig for babyen enn ultralyd. Og ultralyd er vurdert til at det ikke er farllig det også." Så da var fagpersonene uenige igjen, og det er vel ikke oe nytt. Det eneste de advarte mot var å bli stresset hvis man ikke fant hjertelyd hver dag, siden det er helt normalt. Men,men...
Terese med to jenter Skrevet 2. desember 2009 #22 Skrevet 2. desember 2009 Det er jo ingen som helt vet senvirkningene av mye bruk av UL f-eks. Det er vel sikkert lurt å holde seg til et minimum, og når man har brukt UL og doppler i nok mange år kan man kanskje finne ut nøyaktig hvor farlig/ikke farlig det er. Men det er vel ingenting som tyder på at det får store konsekvenser alt med måte tenker nå jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå