blond Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Jeg har ikke hørt om noen som ikke gir gavekalender til ungene sine, har du?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Jeg vet om mange, jeg... Synes i grunnen det har tatt helt av med disse pakkekalendrene, jeg! her har jeg kjøpt playmobil julekrybbe som snupps skal få en del hver dag. Har en sjokkiskalender også, men er usikker på om hun skal få den, hehe. Storebror ønsket seg legokalenderen, og i år skal han få den - koster mindre enn pakkekalenderen... Han er ikke hos oss mer enn 40%, og hos mor får han stpre gaver som bøker, lydbøker, hansker osv... Men hver sin lyst:)
Lene~mor til tre Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Ungene mine får ikke gavekalender/pakkekalender i år da dem har fått lego og petshop kalender, det samme med 3 av tanteungene mine også. Jeg vet om 2 barn i familien som aldrig har hatt pakkekalender... de får kun sjokoladekalender og den barne tv kalenderen, det holder jo lenge det.
Agehya Skrevet 1. desember 2009 #4 Skrevet 1. desember 2009 Vet om flere som har sluttet med pakkekalender, og heller har aktiviteter og slikt. Her i huset blir det en blanding av pakker, aktiviteter og godteri. I fjor hadde vi bare sjokoladekalender og blåfjellkalender. Vurderer fra år til år om de skal få pakkekalender, synest i grunn det blir nok gaver.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Vet også om flere som ikke har pakke kalender. Vi har, men er en fin blanding av aktiviteter og småting.
metaMORfose Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Vi har barne-tv kalenderen, og så får de en adventsgave hver adventssøndag (som ofte er en liiiten ting, og en aktivitet som kino, teater, aketur eller lignende), pluss en solid julestrømpe på julaften. Å gi ungene godteri hver dag, fordi det er desember er vel ikke helt sånn vi vil ha det. Får dine pakkekalender, Blond?
blond Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. desember 2009 Jeg mener det er et overdrevet gavefokus i samfunnet vårt og mener at det er med på å forme verdiene ungene får. Hjemmet har størst påvirkningskraft, men man er ikke upåvirket av samfunnet rundt og hva som er vanlig blant dem vi liker å sammenlikne oss med. Når det er vanlig med gavekalender og vanlig å gi dyrere og dyrere gaver for hvert år så vil også flere og flere føle seg utenfor som allerede har en vanskelig hverdag pga dårlig økonomi, foreldre som av ulike grunner ikke mestrer livet så godt og ikke har rom for å gi ungene det "alle andre" har. Jeg liker ikke materalismen som blomstrer i samfunnet vårt, ungene vil ha mer og mer når mer og mer blir lett tilgjengelig. Som foreldre kan vi ikke bare gjøre det vi selv mener er ok, men vi blir dradd mot de verdier samfunnet rundt oss har, med mindre vi aksepterer at ungene risikerer å føle seg utenfor. Jeg mener at vi bør tenke mer på andre, altfor mange tenker først på seg og sitt og glemmer signalverdien i valgene vi tar. Jeg har ikke ordnet gavekalender til ungene, det har besteforeldrene gjort. Jeg sier ikke nei, tar ikke fra ungene gleden, men kjenner jeg er skeptisk til at besteforeldre er med på å skru forventningene opp. Jeg har også hørt klager på hva de har fått (i andre sammenhenger) og det liker jeg veldig dårlig. Selv om man legger vekt på takknemlighet og høflighet, er det også viktig at ungene får lov å gi uttrykk for hva de føler uten å sensurere. Dermed kommer sannheten fram. Det er fint med engasjerte besteforeldre, men jeg håper at jeg kan påvirke dem til å gi til andre og ikke bare internt i familien. Det er et livslangt prosjekt.
metaMORfose Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Helt enig i store deler av det du sier. Det er et gavehysteri, og materialismen har tatt helt over. Det er en overflod i samfunnet vårt, og i tillegg er vi liksom ikke gode foreldre hvis vi ikke lager pakkekalender til barna våre. Jeg synes derimot ikke at unger har lov til å høylydt klage på det de får, og jeg synes det i slike tilfeller ikke er greit å gi utrykk for hva de føler uten å sensurere. Det har med folkeskikk. Det er en stor forskjell på å uttrykke følelser for en gave, som jo kan såre den som gir, og andre større og alvorligere ting. Hvis et av våre barn uttrykker på en dårlig måte at de ikke liker en gave, så får de tilsnakk. Det er en god ting å lære seg takknemlighet for det de får - uavhengig av om de liker det eller ei.
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Då eg var lita var det nokre veninner som alltid hadde pakkekalender. Vi fekk sjokoladekalender. Eg var SÅ misunneleg på veninnene med pakkekalender, det høyrdes så koseleg ut å få pakke opp noko kvar dag... Kvifor ungane våre får pakkekalender: * fordi eg sjølv hadde veldig VELDIG lyst på då eg var lita og fekk ikkje * fordi lille har melkeallegi og derfor ikkje kan få sjokoladekalender (er heller ikkje fan av å gje ungane snop til frukost kvar dag) * fordi svigerinna mi har brodert ein kjempefin kalender til ungane, og det ville vere for gale å ikkje bruke den Når det er sagt så er eg veldig einig i mykje av det du skriv om materialisme, blond. Ungane her deler på kalenderen, dei trekker annankvar dag. I dag fekk dei ein forholdsvis stor stall/julekrybbe, og dei neste 23 dagane kjem det heimestrikka figurar til å sette inni. Vi har ikkje økonomi til å bruke hundrevis av kroner på pakkekalender til ungane, enkelt og greitt.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Men det trenger jo ikke være materialistiske ting i kalenderen. Vi gir feks en dag et bilde av et pepperkakehus - den dagen skal vi bake pepperkakehus. SÅ får han to pepperkakeformer en dag - da skal vi bake pepperkaker. En dag er det bilde av ett bål, da skal vi på skogstur. Osv. Han får ny pysj lille juleaften, pysj hadde han nok fått kalender eller ikke.
Northernlights Skrevet 2. desember 2009 #11 Skrevet 2. desember 2009 Det var ei tid da jeg pakket inn 4 pakker for hver dag, men det er mange år siden. Har ikke pakkekalender, og har ikke hatt det på lenge. Har litt dårlig samvittighet, men ungene overlever nok. Kanskje neste år...?
mamman til 2 prinsesser <3 Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 i år er første gangen vi har pakkekalender.hun edste er nå fem. vi har ikke bare pakker men og aktiviteter som f.eks i dag skal vi lage fuglemat. tror de syns det er like gøy. også har de fått barne tv kalenderen- jul i svingen er jo så koselig:-)
ungdomsmor Skrevet 2. desember 2009 #13 Skrevet 2. desember 2009 vi gir ikke pakke kalendere, i år ble det pet shop på jentene og leg opå gutten
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 2. desember 2009 #14 Skrevet 2. desember 2009 Jeg har valgt og ikke lage pakke kalender i år.. Syntes det er så vanskelig åfinne på noe nytt og spennende hver dag til dem Følte jeg kjøpte meg konkurs på små ting som forsvant dagen etter likevel.. Så i år får de sjokolade kalender. De er (foreløbig) superfornøyde med dette!! Har kjøpt noen få gaver, som bøker, cd plater og filmer som de heller skal få en lørdag i ny og ne.. Blir ting som de kan ha "for alltid", ikke bare i en dag for så å bli rot.. Har planer om neste år og lage en pakke kalender, men som ikke er dyr med store gaver hver dag, men gjennom tenkt og fornuftig men selvfølgelig likevel kjekk for barna.. Men det må bli neste år..Kanskje?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2009 #15 Skrevet 7. desember 2009 Hei! Som den kjipe mammaen eg er får guttane mine ikkje gavekalender. Eg har hengt opp 24 kort med julesangar på baksida. Minsten er nok for liten til å skjønne noko, men 6-åringen er faktisk gira på kalenderen, han! Var litt spent i år når han kanskje skulle samanlikne med klassekameratane, men har hørt han fortelje andre om kalenderen sin. I tillegg har han blåfjell-kalenderboka frå i fjor. Er heilt enig med at det er altfor mykje fokus på materielle ting i heile desember! Juletreet er jo uansett nesten skjult bak presangene, så det må jo vere unødvendig å fylle adventstida også? (Ps: er ikkje playmo- og legokalender gavekalender?)
blond Skrevet 10. desember 2009 Forfatter #16 Skrevet 10. desember 2009 Jeg er helt enig i at man ikke skal klage høylydt over det man får (verken barn eller voksne), men det er viktig at unger (og voksne) får uttrykke hva de mener. Hvis man ikke får lov å gi uttrykk for hva man føler kan det føre til at unger skammer seg over følelsene og det kan skape usikkerhet og problemer i forhold til følelsene. Hvordan man sier ting er viktig og det har med respekt for giveren å gjøre. Unger er følelser og skal ikke sensureres, men det er viktig at vi som voksenpersoner viser dem hvordan de kan uttrykke seg på en akseptabel måte. Uttrykk for takknemlighet er viktig for å bli likt og en måte å forholde seg til ting og mennesker på som gjør at man blir sett på med vennlighet. Vi vil at ungene uansett om de liker gaven eller ei skal si "takk", men jeg tror at forståelsen for hva det betyr for giver tar lengre tid å ta innover seg. Iallfall for noen barn. Når unger sier "takk" betyr ikke nødvendigvis at de er takknemlige, men at de har lært seg de sosiale kodene. Det kan man lære seg tidlig (i alder), men å være takknemlig for at noen har lagt tid og fantasi i en gave krever mer modenhet.
Reveenka Skrevet 14. desember 2009 #17 Skrevet 14. desember 2009 Mine har fått tidligere - et pes å finne på småtterier som ikke er for dyrt til fire barn. Har et par ganger kjøpt ferdige kalendere med småting i - type ting som gikk i stykker etter 10 minutter. Opplevde også at det var misnøye med tingene de fikk, både i den hjemmellagde og den kjøpte - og et stykke ut i desember ble den tilogmed kjedelig å åpne... I år bestemte jeg at det ble barne-tv kalendere til alle på deling, de åper hver sin dag etter tur. Til gjengjeld skulle de få åpne hver sin store julegave tidlig julaften på morgenen - da er jeg på jobb, og de har litt å drive med mens mannen får tid til å drive med forberedelser. Ingen sure miner, og det har ikke blitt nevnt noe om at de savner gavekalenderen. Til andre unger som nebbete påpeker at de ikke får gavekalender, har jeg hørt dem svare at: Jammen vi skal få åpne en stor pakke på morgenen julaften istedet. Vi lager også potetkalendere til bursdager/jul hvis ungene vil ha det: en potet med et gitt antall fyrstikker i, og så fjerner man en hver dag som nedtelling - den syns de faktisk er ganske artig, og det er gøy å lage den selv ;-) En sånn gavekalender beløper seg fort opp mot 1000-lappen når det skal være gaver til fire barn - syns det er bedre å bruke de pengene på noe ordentlig de ønsker seg. Det har jeg også brukt som en forklaring, og det forsto alle sammen veldig godt ;-). De to mellomste har lagd gavekalender av leker vi har til minste på tre år - den er morsom når de husker på den, men det er ikke sånn at hun står og tripper etter å åpne den. Kanskje er det vi voksne som skrur opp forventningene veldig, og at ungene egentlig fint greier seg med mindre? Jeg er ingen tilhenger av aktiviteter i kalenderen heller - mange av de tingene gjør vi jo uansett, så det blir litt feil å late om om det er noe ekstra hvis dere skjønner? Der også risikerer vi å skru opp forventningene om at noe skal skje hele tiden, og at vi foreldre er ansvarlige for ungene gjør noe morsomt hver dag hvis det ikke er pakke i kalenderen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå