Gå til innhold

Liten matlyst, trenger forslag tips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14+2 på vei i dag, og har slitt en stund med mat. De første 12 ukene pga, kvalme og oppkast. Så ble det bedre en stund, men nå er jeg litt tilbake. Føler at jeg ikke får i meg nok næring og sunn mat. Spiser kanskje bare 2-3 måltider om dagen... Frokost er værst å få i meg, brødskiver må jeg tvinge i meg. Middag er det ingen problem med, det er det letteste å spise. Men alle måltider før og etter, går det ikke så bra med. Har veldig dårlig samvittighet for dette til tider.

Håper noen av dere har noen mat-tips, mellom måltider, små måltider som kanskje kan hjelpe på mat lysten. Eller andre råd? Noen som har vært/er i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, slik var jeg og, men har fått tilbake matlysten nå da=) Er snart halveis.

Hva med å prøve knekkebrød? Som mellom måltid spiste jeg masse honycorn og corn flakes ( kanskje ikke så sunt, men man må jo ha i seg noe)

Ellers gikk det i masse frukt.

Og ikke har dårlig samvittighet, babyen får det han/hun trenger.

Får nok matlysten igjen snart skal du se...

Skrevet

jeg har ikke vært noe kvalm i svangerskapet, men sliter daglig meg å spise... har ikke hatt noe som helst form for appetitt... jeg kjenner etter hva jeg tror jeg kan få i meg... samme hvor usunt (selvfølgelig er det begrensninger), så spiser jeg mest mulig av det... frokost kan jeg bare glemme... men drikker melk før jeg drar på jobb... jeg orker ikke tenke no særlig på det lenger. Drar innom butikken etter jobb, og drar med meg det jeg tror frister... det hender det blir kylling og chips midt i uka, men det får så være...

Skrevet

Godt å høre man er flere om dette. Hender jeg får i meg en yughurt på morran, også en brødskive litt senere som jeg tvinger i meg. Prøver meg med knekkebrød nå i stedenfor brød, men blir alltid fort lei det.

Ja, det er absolutt det usunne som frister mest, Hamburger og pommesfrites er det beste jeg spiser, men begrenser det til 1 gang i helgene, kanskje ikke det en gang... Føler at jeg må prøve å være flink i og med at vekta mi er høy nok fra før av...

Tenker også at noe mat er bedre enn ingen mat, og spiser det som frister selv om det ikke skulle være det sunneste og mest næringsrike. Men i perioder er samvittigheten veldig dårlig pga. Babyen som er på vei. Vil jo ikke at den skal veie unødvendig mye pga.mine lyster...

Men kan man være helt sikker på at han/hun får det den trenger selv om jeg spiser usunt....?

Skrevet

Jeg er kvalm og har kastet opp ganske mye de siste 6-7 ukene. Det viktigste har vært å få i meg mat, for matlysten har ikke vært noe å skryte av. Det begynner heldigvis å hjelpe litt nå, sannsynligvis fordi jeg nesten ikke kaster opp lenger. Jeg har vært veldig nøye med å få i meg vitamintabletter og omega 3 så i alle fall det skal være i boks. Ellers har kjeks (ikke søte), ristet loff, saltstenger, druer og masse kaldt vann vært det jeg har fått i meg mest av. Middag har vært det verste. Har likevel fått beskjed om at babyen tar sitt av det den trenger og at det er jeg som i tilfelle ikke får nok. Så lenge jeg får i meg litt mat og nok væske har legen vært fornøyd.

Skrevet

Har slitt med mat i dette og forrige svangerskap...man er jo så forskjellig når det gjelder hva som frister..men kommer med mine favoritter..

-Omelett

-Rista loff med gulost

-Potetstappe

-Pasta

-Fine rundstykker/baguetter med gulost

-Epler

-Gulrøtter

-Appelsinsaft

-Druer

Hvis du klarer,så lurt å variere fra de ulike matgruppene.

Ta multivitamin,så sikrer du behovet ditt!!

Det viktigste er å spise,så spis det som frister!

Lykke til!!!!

Skrevet

Hjemmelaget grønnsakssuppe med pepper!! Kjempegodt når man er kvalm! Også kan man spise rett i koppen Toro hvis man vil ha noe fort og gæli :)

Skrevet

Liker det samme vi Someday. :) Men har spist meg lei på epler og rundstykker. Appelsinsaft er nå byttet ut med bringebærsaft. Rista loff med gulost fikk jeg veldig lyst på merker jeg! :P

Har tenkt på vitaminer en stund, har tatt omega3/tran kapsler, men er for dårlig til å ta de, kan gå flere dager i mellom for jeg synes de er så vanskelige og svelge. Hvilken multivitamin burde jeg ta, vet det er mye å velge mellom?

Takk for det siste rådet! Prøver å huske på det! :)

Takk! :)

Skrevet

Det lille vidundrert som ligger der inne i magen er ekspert på å ta til seg det den trenger, den tar av dine lagre!

Det er som regel moren det går værst utover når hun spiser dårlig og lite..Men min erfaring er at det fort kan bli en ond sirkel..altså..man spiser lite fordi man er kvalm,og så blir man kvalm fordi man er sulten...for å komme ut av den onde sirkelen,så må man få i seg næring..og derfor er det viktig å spise det man har lyst på,slik at man ihvertfall får i seg noe. Og en multivitamin sikrer jo også det daglige behovet,så ta en tablett de dagene du klarer :D

Jeg håper du kommer deg snart,vet så altfor godt hvordan det er.....

Klem!

Skrevet

Utrolig kjekt å høre at det er andre som sliter med det samme. En kjenner seg veldig aleine til tider. Jeg sliter med de samme tingene. Er i uke 15 nå og kvalmen er begynnt å avta, men strever fremdeles med matlysten. Hos meg gikk det mye uten mat i begynnelsen. Og så klart masse usunt for det var det eneste som fristet. Saft og Kvikk lunch en stund. Burger King en stund. Måtte jo få i meg noe. Knekkebrød gikk også ned en stund. Middag er det enkleste å få i seg bare jeg slipper å lage den. Gikk på butikken og tok med det som fristet akkurat der og da, men det var jo så klart ikke det som fristet når jeg kom hjem. Så til tider så tror jeg at jeg hadde halve butikken i skalpene. Håper mat lysten kommer tilbake snart.

Skrevet

Det er vel det jeg trenger å høre, at babyen klarer seg fint på mine lagre! :)

Du har helt rett, det er en ond sirkel. Men jeg har tenkt at næringen får jeg ikke i meg, bare fett, sukker og usunt. Har jo klart å få i meg knekkebrød og brødskiver og, men det med tvang!

Tror jeg nå har klart å roe meg med å spise det jeg har lyst på og det lille som frister(det er nemlig ikke stort).

Multivitamin/tran tabletter skal kjøpes inn igjen! :)

OG brødristeren er hentet ned fra loftet i dag! :D

Takk, for det Someday og gode ord! :) Dette er vel sånn man vet i grunn, men så setter samvittigheten inn i tide og utide! Godt å bli minnet på at babyen klarer seg for det! :) Og i tillegg høre at man ikke er alene!

Skrevet

Ja, ikke sant det er godt å vite man er flere i samme båt kleppe71.

Er helt enig med middagen! Burger King og Mc Donalds er til stor fristelse når jeg kan se de i nærheten!

Jeg klarte ikke å plukke med meg ting fra butikken, og de gangene jeg plukket med meg en eller 2 ting, var det som du sier, det fristet ikke og smakte ikke godt da jeg kom hjem.

Vekta mi gikk ned de 2 første mnd, så klarte jeg og legge de på meg igjen, men nå er vekta veldig ustabil i og med at matlysten svinger veldig! Er sulten, har lyst på mat, men lite som frister, eller ting lukter vondt, eller man har ikke det man har lyst på i nærheten...

Samboeren min har 2 barn fra før, de er her annenhver uke, og da er det ikke bare og kjøpe burger, chips, og godis hver dag. Og vi må jo sørge for at de får seg noe ordentlig middag, og da har det hendt at jeg har jeg tvunget i meg litt, for synets skyld, og sulten. Men det har og hjulpet meg i å finne ut at middager med poteter og saus er faktisk noe av det beste jeg spiser til middag! :)

Skrevet

Ja bare det å vite at en ikke er aleine har nesten gitt meg litt matlyst. Jeg har ikke klart å svelge en eneste vitamin tablett eller tran, men må nok kjøpe inn igjen når jeg blir litt bedre. Heldigvis også at legen sjekker alle lagrene en har i kroppen slik at en vet at en har nok av det meste. Jern og slikt. Det er vel slik vi vet at babyen får det den skal ha. Det er vi som lider for det da vi bruker opp lagrene våre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...