Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått opp 16 kg til nå og er 34 uker på vei.

Sist jeg var hos jordmor, sa hun at jeg ikke hadde gått opp så mye siden forrige kontroll. Jeg hadde gått opp 4,1 kg på 5 uker.

Noen som vet hva som er normalt å gå opp i et svangerskap?

Jordmoren kommenterte ikke vekten noe mer, så jeg vet ikke om hun synes jeg har gått opp lite eller mye totalt.

Jeg er overvektig fra før. Vet ikke om det har noe å si.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått opp i underkant av 10 kg i uke 31+4. Er oxo overvektig fra før. Gikk opp 22 kg sist, men jm mener att jeg ikke gjør det denne gangen. De siste ukene er det vanlig å gå opp over 1 kg i uka mener jeg, så 4,1 på 5 uker er vel ikke så verst... Jm sa at jeg egentlig hadde gått opp lite, med tanke på bekkenløsning og veldig lite mosjon. Må innrømme att jeg spiser det jeg har lyst på, når jeg har lyst på det. Er nok FOR impulsiv;(

Skrevet

Jeg har gått opp 2 kilo og er i uke 34, men er veldig overvektig fra før så det er vel noe av forklaringen.Tror det er veldig forskjellig hvor mye man går opp i vekt.Det spiller egentlig ikke store rollen hvor mye det er heller for det vil stort sett gå av når man ammer.... Det er liksom ikke helt tiden for å slanke seg når man er gravid:-) Jeg spiser det jeg har lyst på og har tenkt å fortsette med det:-)

Skrevet

jeg er også 34 uker og har gått opp 16 kg. Min jordmor sier at hun ikke ser på selve sifrene, bare differansen og at hun er godt fornøyd :o) og dessuten at "vi er to om det" - he he :o) vet at jenta er stor, så er jo litt trøst i det, da... også har jeg 2 på ødem... men jeg er ikke så stor i utgangspunktet,da (60 kg, 166 høy)... og har ikke endret noe på spisingen, så er helt klart at kroppen bare tar det den vil ha!

Synes det er bedre å ha noe å ta av når ammingen begynner :o) selv om det er rart å veie mer enn mannen sin.... he he...

går det av igjen med trilleturer, tenker jeg :o) blir så bra så :o)

Skrevet

dytt - gikk ikke til toppen...

Skrevet

Jeg er i uke 35 nå, og har gått opp ca 10 kilo. Har også noen ekstra kilo fra før... Gikk opp rundt 10 kilo i mitt forrige svangerskap også, men de rant av veldig fort etter fødselen.Håper det samme skjer denne gangen også!

Skrevet

er uke 38+2 i dag, veide 68 kg før gravidirteten, nå veier jeg 92 kg, prøvde å snakke med jm om det flere ganger og samme prøvde å snakke med fastlegen min begge sier at det er normalt, så jeg vet ikke, håper han kommer ut snart så kan jeg begynne slanke meg, blir helvetes kamp

Skrevet

Jeg er i uke 39, og har gått opp ca 10 kg. La på meg veldig lite i begynnelse, så ca to kg i mnd på slutten. Hverken lege eller jm har på noe tidspunkt kommentert det som lite.

Jeg har hatt fryktelig dårlig matlyst hele svangerskapet, og har måtte jobbe veldig for å legge på meg noe som helst, selv om jeg har hatt bekkenløsning fra andre mnd, og tilbragt det meste av svangerskapet på sofaen.

Gjennomsnittlig vektøkning er vel ca 12-16 kg, litt mer om man er undervektig, litt minder om man er overvektig.

Skrevet

jeg blir liksom ikke veid jeg på kontroll.... har blitt veid en gang og det er mange mnd siden... hm... Men jeg har jo vekt hjemme da og har sett at vekta går oppover. Opp 18 kg fra første kontroll... sikkert litt mye, men nå den siste tiden har det stoppet litt opp. Blir fortere mett, men trodde det var vanlig mot slutten jeg....

Skrevet

Jeg har gått opp 11 kg nå, er i uke 36. Har spist det jeg har hatt lyst på, lever egentlig ganske så sunt. Blitt mye fortere mett de siste par mnd, og har levd et veldig rolig liv.

Blir spennende å se hvor mye som går av etter fødselen, og hvor mange kilo som må jobbes av i form av trim;-)

Skrevet

Jeg har ikke veid meg på to uker, men da (uke 34) hadde jeg lagt på meg totalt 6 kg. Nå er det sikkert en kg eller to mer. Godt fornøyd med det, da jeg enda slet med babyfettet etter første svangerskap da jeg ble gravid i våres.

Har levd særdeles rolig, spist normalt og hatt et enormt behov for sjokolade. Rett og slett et mirakel at jeg ikke har gått opp minst 20 kg!

Skrevet

Da har vi gått opp rundt det samme, er uke 36+3 i dag..

Legen og jm sier det samme til meg, og mener at jeg skal feire hver kilo! Lettere sagt enn gjort! Håper at amming vil kunne hjelpe litt på vei, men blir absolutt en kamp! Men vi klarer det nok! :-)

Skrevet

Hei, i mitt første svangerskap gikk jeg opp 16 kg, men lillegutt kom 2 uker før tiden. Denne gangen har jeg gått opp 20 kg, og er 40+4 dager.

Skrevet

jeg er i uke 28, veide 59 kilo før svangerskap og nå veier jeg 61= 2 kg. Jordmor sa at det var helt fint og at barnet får det det skal ha uansett. Gikk opp 7 kilo totalt de to forrige svangerskapene og fikk beskjed om at det var helt greit. Tror det er mange nyanser og forskjeller men husker jordmor sa til meg at en ikke bør gå opp mer enn 12 kilo hvis en er normalvektig og gjerne mindre hvis en er overvektig..Men tror ikke det med vekten er så farlig egentlig. Viktigste er at urinprøver er ok og at det ikke er store hevelser og andre mer alvorlige plager. Kjenner mange som har lagt på seg 20 kilo uten at det betydde noe..

Skrevet

Det sies at ved termin veier "svangerskapet" (dvs baby, fostervann, pupper, mer blod etc) ca 12 kg. Hat også lest at "normal" vektøkning skal liggge mellom 10 og 16 kg. Om man er overvektig er det fint om man ikke går opp så mye, og om man er mager/ undervektig bør man legge på seg mer.

Jeg er også 34 uker, men kar ikke gått opp mer enn 6-7 kg. (gikk ned litt i begynnelsen, men bare 1,5 kg så er uansett ikke den helt store vektøkningen) Har lenge ligget etter skjema fra 1.mann, og da endte jeg opp på +14kg

Hva jordmor sier varierer veldig. Noen er VELDIG fokusert på tall, endre er fornøyd så lenge kurven stiger jevnt. Jeg var med ei som gav meg beskjed om å legge på meg (hadde kanapt gått opp 1-2 kg ved ca 21), og hun jeg var med neste gang sa det var helt fint om vekten hadde stagnert litt om det var forårsaket av et sunnere kosthold og mer meosjon. (skal jo ikke trykke i seg masse usunn mat bare for å få vekta til å gå opp, da er det jo jeg og ikke nødvendigvis babyen som legger på seg). Så så lenge du spiser rimelig grei mat og beveger deg litt, ville jeg ikke tenkt så mye på det. Hvor mye som er "greit" å legge på seg varierer fra person til person, noen er det naturlig med lite, andre med mye. Sån er det bare. Så bare kos deg med magen din du, og ikke tenk så mye på vekta. Det kan man ta igjen når babyen er ute:)

Skrevet

Uke 35 her og har gått opp 7kg, fra 70 til 77 (175 høy og normalvektig)

Jormor sier jeg må spise mer.. men jeg har dårlig matlyst.

Babyen får det den skal ha, men det er jeg som blir trøtt og slakk..

Med førstemann la jeg på meg 12-13kg og endte opp 5kg under startvekt ett år etter fødsel (kun ved hjelp av amming) og er derfor litt bekymret med tanke på at jeg faktisk ikke klarer å legge på meg noe særlig mer i dette svangerskapet (har prøvd - jordmor foreslo sjokolade, men det har jeg rett og slett ikke lyst å spise i det hele tatt. Blir kvalm av tanken)

Men kroppen vet vel å ordne opp, så jeg får stole på den, og prøve å huske å spise ofte for å holde energinivået på et akseptabelt nivå.

Tror ikke det er så farlig hva vekten sier egentlig - kjenn på formen, og hvis du er sliten så kan du jo prøve å legge om til litt mer kaloririk mat. Speiselt fett er bra nå (fra nøtter f.eks)

Skrevet

Jeg har gått opp 23 kilo, er i dag i uke 41+3. Har mye vann i kroppen, noe som selvfølgelig gjør tallet større. Men jeg føler meg ikke tjukk - og de som ikke kjente meg før graviditeten tror jeg bare har lagt på meg på magen... Kan se sånn ut, for alt (også vannet) har fordelt seg ganske jevnt over. Var veldig slank før så det har sikkert litt å si også. Allikevel - jeg har nesten lagt på meg halvparten av startvekten min :-P

Skrevet

Jeg har gått opp 10 kg, uke 36, men skulle gjerne ha gått opp mer! Det er riktig som legen og jormor sier at vi skal være glad for hvert kilo vi legger på oss. Vi trenger litt ekstra å gå på dersom vi skal amme og evt skulle bli syke etter fødselen. En buffer kommer godt med da.

Det er uansett ikke lett å regulere kosten sin når man er gravid. Det er andre krefter i sving som styrer om vi går opp i vekt eller ikke; kvalme, halsbrann, gnagende sult osv. Ikke alt kan kontrolleres...

Ikke glem at noen av kiloene er vann, som forsvinner i løpet av de første dagene etter fødelelen!!!

Skrevet

Jeg er i uke 38 og lagt på meg 10 kg. de la jeg på meg frem til uke 32 etter det har vektem min stått heeeelt stille. Men, magen har vokst og jenta i magen også. Så er veldig forskjellig fra menneske til menneske. Min søster la på seg 30 kg med første og 20 med nr to. Så lenge babyen i magen har det bra så ville jeg ikke bekymret meg veldig. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...