Gå til innhold

Essure-sterilisering og nikkelallergi - noen erfaringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk utført essure (permanent sterilisering) for 2 uker siden, men fikk ikke vite før etterpå at de spiralene de setter inn inneholder nikkel - og jeg er allergisk mot nikkel.

 

Jeg er ganske fortvilet, for å si det mildt - og føler meg både ført bak lyset, lurt og dum. Jeg har vært i kontakt med legene og de bare bagatelliserer det hele, og kommer med kvasi-svar som at det "mest sannsynlig ikke vil kunne medføre noen plager av stor betydning" bla bla.

 

Hadde jeg visst dette hadde jeg ikke gjort det. Jeg er veldig allergisk mot mye rart. Jeg ble fortalt at spiralene inneholdt rustfritt stål og polyester, og det var bare positive erfaringer med dette. Naiv som jeg var stolte jeg på dette - og sitter nå her med skjegget fullt av postkasser og lurer på hva i all verden jeg skal gjøre. I tillegg har jeg fått regningen idag - på ubeskjedne kr 6079,- og den har jeg ikke mye lyst til å betale her jeg sitter og ikke vet mine arme råd... Prisen var ikke ukjent da, men det med nikkel-innholdet var.

 

Håper det er noen der ute som har gjort det samme, og som kan dele sine erfaringer med meg, evt komme med råd og tips....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Fortsetter under...

Skudd i blinde. Hvordan går det med deg? Har akkurat sett en dokumentar om essure og er i sjokk over at det var lov å sette dette inn i kvinner. 

Anonymkode: 253a8...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg fikk fjernet mine i 2017 etter ca. 5 år da jeg hadde en del symptomer lik de jeg hørte om fra sinte kvinner i USA. Jeg vet jeg har nikkelallergi og ville ha dem vekk. Jeg fant på nett at det var mulig å reversere denne steriliseringen, at man faktisk kunne lage barn på normalt vis igjen. Det ville koste mellom 40 og 60 tusen i England. Jeg mente jeg hadde krav på det da jeg var blitt lurt på denne måten. Det er faktisk ulovlig i Norge å ha nikkel i kontakt med menneskevev.

Jeg ønsket ikke å bare operere de ut lik en vanlig sterilisering, slik de tilbød meg, jeg ønsket å beholde blodtilførselen maksimalt til eggstokkene mine. Progesteron dannes der og er den viktigste beskyttelsen vi har mot kreft. Legene blåste av mine påstander og jeg fikk ikke medhold.

Ca. et år etter operasjonen fikk jeg diagnosen Hyperplasi, forstadiet til kreft i livmoren. Jeg fikk så store blødninger jeg holdt på å blø i hjel. Dette løser de elegant med en hormonspiral som gir fra seg en etterligning av hormonet progesteron.

Jeg vet kvinner i USA snakket om at de måtte fjerne hele livmoren etter å ha blitt offer for ESSURE. De forberedte den gang massesøksmål ikke bare i statene, men flere land rundt om i verden. Jeg er dyslektiker å sliter med å lese fagrellaterte artikler på engelsk. Jeg fant ingen andre kvinner som ytret problemer rundt dette i Norge. Det var ved en tilfeldighet jeg kom over dette nå. Jeg har bare latt saken ligge brakk da pasient og brukerombudet ignorerte mitt rop om hjelp tre ganger på rad. Jeg har siden vært utmattet og mye syk og har ikke orket å ta tak i dette.

Jeg har ikke hørt om denne dokumentaren. Hva heter den? Nå er det kanskje på tide å ta en kikke på saken igjen? Er vi fler står vi jo sterkere.

Anonymkode: 844dc...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Denne saken har fått stor oppmerksomhet gjennom Netflix dokumentaren «Bleeding Edge». Jeg fikk satt inn Essure i 2007, og ante ikke det var nikkel i Essure. Jeg har nikkelallergi og fikk og har store immunologiske/allergiske reaksjoner på øynene, som ingen har funnet ut av. Før jeg så Netflix dokumentaren, og forsto sammenhengen. Jeg er nå blitt henvist til sykehus for å fjerne dritten som har ødelagt så mange år av livet mitt. Vi har en gruppe på Facebook som heter Essureproblemer Norge der man kan melde seg inn hvis en har Essure. Jeg er veldig sint på helsemyndighetene at alle de tusenvis av kvinnene i Norge ikke har blitt advart da produktet ble fjernet fra markedet pga de skadelige helsemessige problemene det har skapt for tusenvis av kvinner (på verdensbasis). Firmaet, som lagde Essure, har 33 000 søksmål mot seg. 

Anonymkode: 4031c...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...