Gå til innhold

Kan man velge keisersnitt fremfor setefødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

når babyen ligger i seteleie??? Noen andre som vet at babyen ligger i seteleie? Er bare i uke 32 så han kan jo fremdeles snu seg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan !

Jeg er også 32 uker på vei, og babyen ligger i seteleie. det har hun gjort siden før uke 28. Begge de andre barna mine hadde snudd seg med hodet ned før uke 28, så jeg begynner også å bli litt engstelig. Var til kontroll i dag, og legen sa at hvis babyen lå i seteleie ved neste kontroll, 34 fullgåtte uker; ville hun henvise meg til sykehuset. Vanligvis skjer ikke dette før uke 36 eller 37 sa hun, men siden min forrige er født i styrtfødsel i uke 37 ville hun gjøre det litt tidligere. På sykehuset vil en få tilbud om å prøve å snu babyen dersom forholdene ligger til rette for det.(Kommer ann på mengden fostervann, om babyen er festet m.m) Hvis man velger å ikke prøve å snu babyen, eller det ikke går kan en i praksis velge mellom keisersnitt og setefødsel. På det sykehuset jeg tilhører er praksisen at de prøver å motivere til setefødsel. Men uansett - Det er fortsatt og heldigvis stor sjanse for at babyene våre snur seg selv. Så nå er det bare å håpe .... :)

Skrevet

Det er vel ikke lov å "tvinge" en til å føde i seteleie om man ikke vil selv??? Dette vil jeg jo da i så fall se på som tvang. Greit nok at keisersnitt er dyrere for legen enn en vanlig fødsel men men. Jeg skal snakke med legen min litt om dette på torsdag. Forrige fødsel ble jeg satt i gang og hun måtte til slutt ha hjelp av sugepropp for å "komme seg ut" men jeg vet ikke om den fødselen blir sett på som en kritisk fødsel for da blir det visst keisersnitt uansett. Men det er som du skriver at det fortsatt er stor sjanse for at de snur seg :) så krysser det jeg har for oss begge to

Skrevet

jeg vet at de ikke setter igang setefødsler, så om man går over tiden kan man få keisersnitt istedet for å gå og vente.

leger prøver å overtale til vanlig fødsel fordi setefødsel ikke er noen risikofødsel.de tar ul av bekkenet ditt og prøver å finne ut hvor tungt barnet er og om disse to tingene stemmer overens,vil de helst at du har vanlig fødsel.

de sier det ikke er noe verre en vanlig fødsel,for det er fortsatt hodet som er størst...

om dette blir aktuelt for deg kommer legen helt sikkert til å forklare deg mere ang hva setefødsel innebærer.tror mange av oss har et helt feil bildet av hva det egentlig innebærer...

Skrevet

Men til Nr2i februar så når du har fått all info fra sykehuset og alle undersøkelser gjort så er det du som velger keisersnitt / setefødsel.

Men det kan jo være greit å tenke på at det ikke er bare bare med keisersnitt heller. BABY SNU DEG :)

Skrevet

Min gutt har ligget med rumpa ned fra uke 28. Jeg er nå 33+3. Legen sa at hvis han ikke snudde seg kunne jeg få keisersnitt hvis jeg ønsket det. Ingen kunne tvinge meg til setefødsel sa hun. Jordmora mi sa at det var opp til de på sykehuset. Hvis han her ikke har snudd seg til uke 36, skal jeg til sykehuset for evaluering. Jordmora skal da snakke med de for meg ang keisersnitt.. De praktiserer ikke snuuing på sykehuset her i Kr.sand i alle fall.

Skrevet

Hei

Min datter lå i seteleie helt til uke 38. De forsøkte å snu henne på sykehuset men det gikk ikke. Så tok de røntgen av bekkenet mitt og fant ut at jeg kunne føde i seteleie. Jordmora (far, var en mann) sa at det ikke var noe verre å føde i sete enn i hodeleie. Da måtte jeg spørre han hvor mange han hadde født, he he. Men jeg slapp setefødsel da hun faktisk snudde seg en natt i uke 38, kjentes ut som om magen skulle sprenges da hun gjorde det. Jeg dro til fødeavdelingen og sa at jeg trudde hun hadde snudd seg, men det trudde de ikke noe på. De undersøkte meg og ble i tvil, sendte meg til ultralyd og der lå hun med hodet godt ned :-)

Fikk beskjed at det er veldig sjelden de snur seg så sent men at det forekommer.

Håper din baby snur seg, lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...