Gå til innhold

Skjære Gud

Anbefalte innlegg

Gjest cunning stunts
Skrevet

Vær så snill å lære ungene deres at talefeil aldri blir sjarmerende.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grr... Er det mulig å henge seg opp i de greiene der ennå? Pell deg på universitetet, ta et par vekttall i språk, så lærer du litt om språkutvikling.

Skrevet

Helt enig. Har en venninne som har et barn på snart 5 år. Han snakker ikke helt rent ennå. Har masse talefeil. Og hun syns det er så sjarmerende og morsom. Hvergang hun forteller noe "morsom" som sønnen hennes har sagt, så sitter hun og holder på å le seg i hjel. Skjønner ikke hva som er så morsom jeg.

Skrevet

Jeg har 90 vekttall i norsk språk (foreløpig), og jeg synes overhodet ikke disse slurvefeilene er sjarmerende. Alt tyder på at kj-lyden kommer til å forsvinne, men man trenger ikke å like det selv om man faktisk vet en del om språkutvikling.

OG: foreløpig er det forskjell på kj og skj på norsk. I mange tilfeller er nettopp den lyden meningsbærende. Derfor er det på trynet å si at det ikke spiller noen rolle, for om 100 år vil det bety det samme. Slik er det ikke nå, i vår samtid. Det høres bare mindre intelligent ut hos voksne, og barn får trøbbel med å lære rettskriving når de sliter med disse lydene.

Skrevet

Et eksempel som viser _hvor_ meningsbærende det kan være: en butikkansatt i en kjedebutikk fikk spørsmål om hun hadde igjen et spesielt klesplagg i en gitt størrelse. Nei, svarte hun, men hun kunne sjekke om hun hadde i skjeden? Eh, nei, da kan det heller være...

Skrevet

du aner ikke hvor mange menn som har falt for min talfeil du ;)

Skrevet

Har en stedatter som ikke gidder å si kj-lyden.

Hun kan den, så for å bevise det sa hun til meg

"Nå går jeg på skjøkkenet og kjærer brød!"

Jeg klappa.

Det vi har gjort nå er å gi henne positiv oppmerksomhet når hun gidder å snakke ordentlig.

Må nevne at hun nå er forelska i en som heter Kjetil... Og HAN er bestemt på hva han heter! Så han vil ikke være kjæresten hennes. Triste saker for ei jente i starten av puberteten.

Sprekt nick, forresten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...