Gå til innhold

Greit at ting er annerledes hos besteforeldre, men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det virkelig OK å holde en toåring oppe til 2230?

Jenta mi er en dag i helgen hos bestemoren sin og det elsker hun. Problemet om jeg kan kalle det det er at hun blir lagt så sent og hele søndag, mandag og tirsdag blir ødelagt av det. Her hjemme legger hun seg 1830. Men hos bestemor sovner hun ikke før 22-22.30. Jeg hadde ikke sett noe galt i det om hun var oppe til 20-2030, men grunnen til at hun ikke sovner før 2230 etc er jo fordi bestemor syns det er morsomt å bade, dette bruker de to timer på, bestemor gjør alt jenta vil, dvs bygge lego i 2 timer etter bading, gi godteri osv. Så jenta er jo overtrøtt som bare det.. Dagen etterpå er hun alltid veldig trøtt og sovner 1730 og våkner igjen 02 og får ikke sove igjen før 05. Så våkner hun igjen 0730 og skal liksom i barnehagen, men i det siste har jeg ikke levert henne fordi hun rett og slett bare sovner av i barnehagen og blir sutrete. Idag har hun sovet fra 13-1600 og hun er en sånn jente som ikke sover på dagen vanligvis, fordi hun sover nok om natta..

Jeg har prøvd å si til bestemoren athun må legge henne tidlig men hun repliserer med at "Det går ikke, dessuten får vi besteforeldre lov å skjemme bort barnebarnavåre".. Jeg seri kke helt på det som å skjemme bort jeg da men.... Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun virkelig ikke skjønner at dette ødelegger for hele uken, så bør du gi henne beskjed i klartekst. Hvis hun da ikke bryr seg, bør hun jo ikke få tilbringe en dag i uken med henne.

Skrevet

Dette er da ikke noe problem! Slutt å sende ungen på overnatting. Begynn en ny tradisjon. Gi dem en dag sammen, og hent ungen ved leggetid.

Skrevet

Jeg har også tenkt på å slutte å ha henne der på natten, men de to elsker å være sammen. Jenta mi gleder seg sånn til lørdag(av og til fredag, om hun er der fredager går det bra med resten av uken for hun tar seg inn lørdag) for da skal hun være hos bestemor. Vi begynte med dette da vi fikk baby med kolikk som også vekket henne på natten..

Dessverre kan ikke bestemor alltid ha henne fredag pga jobb men det er absoltut best føler vi, når hun er der på fredagsnatt.

Huff, ikke lett..

Skrevet

De elsker å være sammen, ja. Men på natta sover ungen din, og da har hun ikke utbytte av det.

Skrevet

Jeg hadde skjønt det hvis det er en gang i kvartalet og at det da sklidde ut litt , men når hun er hos bestemoren hver helg hadde jeg ikke akseptert så sene leggetider. Det er faktisk du som er moren og bestemmer. Legger hun seg ikke senest kl.19 er det uaktuelt med overnatingsbesøk. De kan kose seg like mye på dagen. Og når det sliter så på datteren din i flere dager etterpå sier det seg selv at hun ikke har godt av et. Tenk på datteren din sitt beste.

Skrevet

De to elsker å være sammen? Ehhh... er du veldig ung eller?

Det er DU som er mammaen, og det er DINE regler som gjelder. Om moren din elsker å være sammen med barnebarnet, så gjør hun vel som du sier da. Om alternativet er å IKKE få ha henne.

Skrevet

Tror neppe en toåring protesterer vilt hvis hun må hjem klokka 18:00.

Lag nye regler. Men du liker kanskje å ha litt fri også? Kan ikke få i pose og sekk ;-)

Skrevet

Jeg lurer på om DU er veldig ung 16:42? Ikke særlig voksent å snakke sånn..?

Jeg har sagt at hun godt kan være oppe til 2030-2100 - det skjer jo av og til her det også, men at det er for sent med 22-2230.

Jeg har jo snakket med andre venner av meg som også har barn, og de forteller samme ting, barna er oppe altfor sent. Det virker faktisk som det er ganske "normalt". Siden bestemoren ikke er min mor men min svigermor, så kan jeg faktisk ikke bestemme over henne, når min mann ikke syns det er så fryktelig sent.

Og forresten "EHHHHH" jeg er ikke veldig ung nei, er ikke gamel heller, er 34.

Skrevet

Jo, hun protesterer da. hun blir forøvrig snart tre (februar) så hun kan faktisk snakke. Hun gleder seg hele uken og sier "Jeg skal sove sammen med bestemor på lørdag jeg" - dette elsker hun. Jeg liker selvsagt å ha litt fri, det er klart, med en bavby på 4 mnd som bare skriker og skriker er det jo godt at hun slipper å vekkes av dette. Hun fortjener å ha en dag i uka hvor det BARE er henne, og ikke "bare" henne og mamma + babyene. Jeg og faren pleier å ta henne ut alene annenhver gang i uken så hun får litt tid med oss men vi er jo gjerne slitne vi også. Derfor er det så fint for henne å få være hos bestemor.

Jeg vil veldig gjerne ikke slutte å ha henne der, da blir hun fryktelig lei seg. Bestemor har vært syk i to år nesten og fikk endelig en operasjon som gjorde livet hennes levbart igjen, og barnebarnet er hennes største glede. De kan endelig væer sammen og gjøre alt de vil sammen, og jeg unner faktisk bestemor dette!!

Skrevet

Men da ser jeg virkelig ikke problemet. Hun vokser fort, og snart gjør det ikke noe om hun er sent oppe en kveld i uka. La henne ha henne andre dager enn sent i helga, så går det seg til på mandag.

Skrevet

Er jo stort sett bare fredag og lørdag hun kan, siden hun jobber ellers :-) Kanskje jeg kan la henne ha henne lørdag og så at hun leverer i barnehagen. da ser hun kanskje fort hvor trøtt jenta er..

Jeg syns i alle fall det er positivt at de er sammen, det er så hyggelig for begge to etter at bestemor har vært syk så lenge.

Skrevet

Man kan ikke tvinge bestisene til aa foelge ens egne regler. Vi har samme problem som deg HI og loesningen er at de heller faar ha eldstemann fra morgenen av ogsaa kommer vi og henter foer middag:)

Skrevet

Kan du ikke bare forklare moren din problemet og be henne legge henne senest 20.30, og ellers fortsette som før?

Er jo bare å levere henne der tidlig lørdag formiddag, så får de maaaange våkne timer sammen....

Skrevet

Hvorfor bestemmer du ikke over ditt eget barn....feiging!

Skrevet

Jeg bestemmer jo over mitt eget barn ved aa unngaa uoenskede situasjoner. Og nei, bestisene her i gaarden forstaar virkelig ikke dette med leggetid og "glemmer" hele tiden. Det er ikke bare aa skulle "oppdra" voksne mennesker heller ;)

Skrevet

Det har med hvilke signaler du gir. Våre besteforeldre hadde aldri våget å ikke følge våre instrukser, men så har vi faktisk satt dem skikkelig på plass et par ganger også.

Det er ikke alltid man "får" kontroll, man må ta den selv.

Skrevet

Forstår ikke vitsen med å ha et så lite barn borte hos barnevakt..

Skrevet

17.34 wow....kom du nettopp på det nå? Eller tenkte du veldig godt gjennom før du svarte? Idiot!!

Skrevet

Noen må visst bare være forholdsvis usaklige..

Prøv igjen å forklare henne hvorfor legging litt tidligere er så viktig, strekk deg gjerne litt lenger enn sist og si kl 21.

Og før neste gang de nye reglene skal igangsettes hos bestemor så ta deg tid til å snakke om det med jenta di også. Så er hun iallefall litt forberedt.

Høres forestten helt herlig ut at de to har ett så godt forhold! :)

Skrevet

Det du forteller om minner meg om min egen bestemor (farmor) Hun "skjemte" oss bort med is, sjokolade, sene legge tider, og oppmerksomhet og lek hele tiden. Husker helt fra jeg var 3-4 år at det var som himmelen å besøke bestemor og bestefar.

min mor derimot kunne ikke fordra dette, både jeg og broren min var helt hyper etter overnattingsbesøk.. skjønner det er frusterende- men kanskje det er dette noen besteforeldre bare har natur for å gjøre?

min mormor er rake motsetning og vi måtte legge oss tidlig når vi var der på overnattingsbesøk:)

og til deg som ikke forstår vitsen med barnevakt til så små barn, hallo- besteforeldre er en viktig del av ens liv, rart å plutslig sku begynne med overnattingsbesøk senere i livet.

Skrevet

HI her.. Noen svar gidder jeg ikke replisere på her.

Jeg tror også dette er en bestemorgreie, men jeg lurer egentlig på om noen har klart å "gjøre" noe med det, sånn utenom å inndra bestemorgodet, og jeg syns det er helt feil om de ikke skal ha denne "rutinen". Det er jo så godt å se.

Og til du som lurte på hva poenget med barnevakt var? Jeg ser ikke på det som barnevakt. Hun kunne godtr vært her hjemme og blitt vekket av babyen som bare skriker. Det går bra det. Men kanskje litt koseligere å være hos bestemor..?

Skrevet

Klart det er viktig med tid sammen med besteforeldre :-)

Vi har dessverre ikke klart å gjøre noe med det ene settet besteforeldre. Det andre settet lar seg overtale til å gjøre ting litt annerledes. Og vi er jo ikke de første foreldrene som har prøvd der i gården.

Ellers husker jeg godt at jeg foretrakk overnatting hos farmor selv om hun var veldig streng på at sengetid var kl 1900 uansett om man var tre eller åtte :-) Hmm ... kanskje jeg skal snike inn den opplysningen i en samtale og se om det hjelper?

Skrevet

Jeg stemmer for at hun er der fredager når bestemor kan, og de gangene det blir lørdag kan bestemor få ha henne til mandag morgen, sånn at hun ser hvor grinete ungen blir.

Selv skjønner jeg ikke at det ikke går an å sette seg ned og prate ordentlig om dette, og forklare hvorfor og at selv om du setter pris på at bestemor skjemmer henne bort, så er det verken til ungens eller ditt beste akkurat det der med leggetiden...

Skrevet

Skjønner ikke problemet og synes det er merkelig at enkelte ikke "klarer" å bestemme over egne barn. For meg er det helt utenkelig og jeg er verken dominerende eller streng, kun veldig tydelig på hvordan ting skal være. Det betyr ikke at besteforeldrene ikke har handlingsrom, men at det er jeg som bestemmer for eksempel seneste leggetid.

Hvis folk ikke skjønner alvoret i det du sier så er du ikke tydelig nok, basta!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...