Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Besteforeldrene har sagt at de gjerne vil kjøpe bilsete å ha i bilen sin, noe som er helt greit for meg, men jeg vil gjerne ha et ord med i laget når det kommer til hvilken stol de skal velge. Jeg synes det er veldig viktig at snuppa sitter trygt og godt, prisklasse betyr ikke all verden (de har god økonomi) Jeg har bitt meg merke i, da vi selv har vært ute for å kjøpe bilsete, at noen av de som jobber i barnebutikk ikke anbefaler oss et sete til hverdagsbruk, men gjerne til besteforeldres bil, siden de ikke bruker det så mye. Selv tenker jeg at om man krasjer, så kan det like gjerne skje sammen med besteforeldre som med oss... Men, tilbake til saken, hvilket sete skal vi velge? Tenkte litt på HTS Besafe iZi Kid X1 Isofix (9-18 kilo), da dette ser veldig enkelt ut å montere, de har en bil fra 2007, så jeg antar at den har isofix. Eller acta graco comsmic comfort s (Denne er 9-25 kilo, og kan brukes lenge, men er litt mer kronglete å montere) Tar gjerne imot andre forslag!
It's all about me Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Vi har akkurat bestilt oss Besafe setet, og skulle vi hatt et i reserve hadde det blitt det samme. Ulykken kan like så god skje den ene gang besteforeldrene kjører som ellers, så tar ingen sjanser. Skal kjøpe ekstrasete til eldstemann og da blir det akkurat det samme som vi har allerede selv om det er et av de dyreste, ingen tvil om det.
Neijasså... Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Et sete med isofix (som Besafe Izi Kid Isofix eller Akta Graco duologic) er umulig å montere feil, så et slikt sete vil nok være et godt valg i en besteforeldrebil. Med isofix så slipper man forankringsbeltene også. Hvis setet blir stående fastspent hele tiden, så er det ikke så viktig at monteringen er enkel (så lenge setet blir korrekt satt inn, selvsagt...). Da er det kanskje bedre med et sete som går til 25 kg, som f.eks. Akta Graco Cosmic Comfort S, Britax Hi-way, Brio Zento, Britax Two way elite. Alle disse er gode stoler. Cosmic Comfort S er veldig kort i ryggen, så den må barnet oftest ut av lenge før 25 kg (min jente var 15 kg og ca 105 cm lang da den var for liten til henne). De andre 9-25-stolene er lengre i ryggen. Britax Two way elite er den lengste (og rimeligste, 1999,- på Barnas Hus).
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 30. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 30. november 2009 Takk for svar. Jeg tror nok ikke de ønsker å ha setet i bilen hele tiden, og det kommer ikke til å være så veldig ofte de skal ut å kjøre med henne. Vi ble frarådet å kjøpe britax two way elite i en barnebutikk, pga dårlig sidebeskyttelse... Ellers ser jeg at barnas hus har tilbud på britax multi-tec 14 desember. Jeg heller nok litt mot en veldig enkel montering, så kan jeg slappe litt mer av når hun er ute å kjører med dem.
Neijasså... Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Hvis de ikke vil ha setet i bilen hele tiden ville jeg definitivt kjøpt med isofix. Mindre stress med montering! (Britax two way elite har forresten dårlig side_støtte_, mens side_beskyttelsen_ er veldig god (selv om det ikke ser sånn ut). Dette pga at den dreier seg i en evt, kollisjon slik at barnet hele tiden holdes inne i stolskallet. Men pga liten sidestøtte så sitter ofte barn under 1.5 år litt dårlig i den.)
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 30. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2009 Hmmm, om det stemmer, så er jo det et rimelig alternativ da, hun som skal bruke den er 19 måneder.
Marbella Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Gå inn på TV2.no og les testene på bilstol:)
Neijasså... Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Les (søk) litt om den inne på bilsikringsforumet til nybaktmamma.com, mange som har TWE der og kan mye om den. )
___ Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Jeg tror noe av det viktigste med et sete som skal være hos besteforeldre er at det er enkelt å bruke. Det må være veldig enkelt å ta ut og inn av bilen og det må være veldig enkelt å feste ungen. Desuten bør det være slik at barnet ikke sparker i seteryggen med mindre de er OK for besteforeldrene med fotspor oppover ryggen. Et "dårlig" sete som blir riktig montert og riktig brukt er sikkrere enn et "godt" sete som blir galt montert eller galt brukt, for ikke å snakke om om det ikke blir brukt. La besteforeldrene bestemme hviklet sete de liker best, det øker sjansen for at de gjør det skikkelig.
Gjest Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Vi har Britax twe som ekstra sete, og det er genialt at det har lang brukstid, er enkelt å montere og er et sikkert og rimelig alternativ. Greit å slippe støtteben når det skal tas ut og inn noen ganger....
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 30. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 30. november 2009 Besteforeldrene er enige i at vi også vil ha et ord med i laget. Vi er alle enige i at barnets sikkerhet kommer først. Jeg tror de syns det er enklere å få et par modeller å velge imellom også dra til en bestemt butikk å få hjelp og få vist hvordan det skal festes osv. Det ville jo vært veldig dumt om de f.eks fant et sete som bare kan brukes fremovervendt, og så måtte vi si at nei, dette får dere ikke bruke...
Gjest Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Men hvilket sete har dere selv da ? Det er jo bare å kjøpe det samme, så er dere trygge på valget.
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 30. november 2009 Forfatter #13 Skrevet 30. november 2009 Selv har vi acta graco cosmic comfort, men vi har nok tenkt å foreslå britax two way elite, da dette virker enklere å feste og kan brukes lenge. Evt britax izi combi isofix, men dette er jo en mye dyrere stol, som ikke kan brukes like lenge.. Men, da kan det være opp til dem hva de velger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå