Gå til innhold

Tips til matvrien unge??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Poden på 19 mnd har alltid hatt god apetitt, og spist alt han har fått servert. Men nå har det snudd..

Han spiser godt i bhg, samt til middag men er ikke alltid så sulten til kvelds.. Det gjør forsåvidt ikke så mye, da jeg vet at han har spist bra gjennom dagen..

Men i helgene- gurimalla for et tullball.. Han vil ikke spise frokost, bare youghurt og banan..Middager er ok, men kveldsmaten og lunsj blir bare tull igjen..Har prøvd alt: boller, polarbrød, knekkebrød, frokostblandinger, you name it!! Har testa ut, og hvis han får nugatti på- går det ned.. Men der setter jeg grensa altså, kan ikke bare spise nugatti selv om det er helg..

Er det bare jeg som stresser over det?? Han er lang for alderen, og jeg ser jo at han er blitt tynnere ettersom han har strekt seg ganske mye i det siste..Er det bare en sånn periode dette?? Han er veldig Mr Nei for tida, og blitt veldig bestemt og tester grenser, kanskje har det en sammenheng??

TIPS MOTTAS MED STOR TAKK!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at apetitten går litt opp og ned (spiser nok mer når de vokser mye). Hadde ikke stresset med det siden han spiser godt til noen av måltidene. Dumt hvis han forbinder mat med stress og press :-)

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Tja, i forhold til min toåring er ungen din en glupsk liten rakker;-))

Min sønn har alltid spist lite. Hadde han spist både yoghurt og banan til frokost hadde jeg jublet. Og får han nugatti påskiva er det like lite interessant som leverpostei.

Han har sikkert bare en liten periode med dårlig matlyst. Er toårsjekslene på vei, kanskje? Eller andre tenner?

uansett, i Norge dør ikke unger av underernæring, selv ikke småspisten min ;-)

Skrevet

neida, dere har rett begge to: prøver å ikke stresse med maten, men tror det henger igjen litt fra når han var nyfødt og vi stressa litt med at han måtte få i seg nok (litt trøblete ammestart..)

Han er jo ikke småspist heller, men i helgene blir han jo det sett i forhold til ukedagene...

Er nok 2årsjeksler på gang ja, begynner å skinne litt hvitt baki der..

Får bare forsikre meg om at ting er på stell likevel, og at det bare er en periode..

Skrevet

Om han helst vil ha youghurt ville jeg kuttet ut å ha youghurt i skapet på enstund. La han merket at det ikke er youghurt her, så da må han finne på noe annet.

man kan ha drikkeyoughurt og blande sammen med frokostblandinger.

Skrevet

Ikke stress og ikke gi etter. Om han spiser bra i uka så gjør det ikke mye om han spiser dårlig i helgene. Ha kornblanding i yoghurt til frokost eller lunsj. La ham få vanlig mat til lunsj og kveld og ikke driv med masse forskjellige alternativer - da lærer han seg bare at han får det han har lyst på bare han er sta nok. Ikke gi kjeks og snop og andre ting mellom måltidene fordi han spiser lite når det er mat - det gjør det bare verre. Det er iallefall det jeg har erfart med mine ekstremt småspiste unger...og eldste elsker mat nå - syns det tilogmed er kjempemoro å prøve nye ting :D

Skrevet

Vi har samme erfaring. Jeg har igrunnen til god å se et barn i Norge sulte, og det fokuserer jeg på i sånne perioder. Vi har fått erfare at når barna er vrien i matveien så er det da en ikke skal tulle det til med å gi alternativer og tullemat fordi en bare vil ha i barnet noe. Da får en dårlige vaner som er vanskelig å snu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...