___ Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 I julen bruker vi enormt mange symboler og skikker. Noen av dem er vi beviste, andre ubeviste. En del av dem er kristne. en del hedenske og en god del kan sikkert ha flere betydninger. Kan vi ikke lage en tråd om julens smboler og skikker og hva de betyr? *Juleneket: symbol på fruktbarhet og som var viktig å sette ut for å få god avling året etter. (Norrøen skikk) *Fokuset på fammilien henger sammen med Maria, Josef og Jesus som kjernefammilien i motsettning til feiringen av vintersolverv som hadde mer fokus på venner og bekjente enn på kjernefammilien (mer som dagens nyttårsfeiring) Fargen lilla er kirkens farge for adventstiden. Flere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå