Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Det jeg personlig lurer mer på er hvorfor så mange hevder at de er kristne, for så i neste øyeblikk fortelle at "men jeg tror ikke akkurat på Gud da, eller Jesus var kanskje ikke Guds sønn, men jeg er kristen, og så tror jeg i alle fall på engler, og jeg går i kirken på julaften". Det er kanskje jeg som mangler litt forståelse, men for meg er det vanskeligere og forstå hvordan man kan hevde å være kristen uten å tro på noen av de sentrale elementene i liturgien, enn at man feirer jul fordi det er en tradisjon - som også kristendommen har inkorporert.
_Løvemamma_ Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Tror nok det har litt å gjøre med at mange tror på 'litt forskjellig' av engler, høyere makter og hva det måtte være, og har litt behov for å sette navn på det, og å få det litt inn under 'ordnede former'. Da er det lettere for mange å trekke paraleller mellom det de føler er 'riktig' og feks kristendom, for så å konkludere med at de er kristene.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Jamen da påstår du at jeg ikke har rett til åfeire jul du da..Det er noe inkorporert av kristendommen, ergo en kristen tradsijon, så om jeg ikke hengir meg til Gud i hverdagen, så få rjeg ikke lov til å feire jul? Jeg synes julens andre budskap er mye viktigere enn julens budskap om Jeusus fødsel. Julens budskap er far beyond "Jesus fødsel"; og om man ikke er istand til å se forbi fødselsdagen til en person hvis eksistens kan bestrides, og se det VIRKELIGE budskap julen bringer med seg, så synes jeg dere kan avslutte julehøytiden etter at dere har vært i kirka og hørt om Jesus fødsel, så kan alle vi andre feire familie, nestekjærlighet, at lysere tider går oss i møtøe, vi starter snart på et nytt år med nye muligheter, og vi tar oss LITT bedre tid til å tenke på de som lider, SELV Om de ikke tror på "riktig Gud"; vi tar og LITT mer tid til å snakke med familiemedlemmer og vi anstrenger oss LITT mer for at banra skal føle seg enda mer elsket, enda tryggere og få det ENDA litt bedre enn hva de har det til hverdags... Kort sagt, gå i kirka og hyll jesus som dere mener er det eneste riktige i jula, så kan vi andre stå for feiring av alle de andre verdier, pynte med nisser og glitter og lys og stas, spise god mat og glede oss over de konkrete tign vi ser og hører i hverdagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå