Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Noen som har hørt dette jentenavnet før? Fant det i "slektsgransking" baki fars-slekten. Er det et ord på noe språk, eller bare et navn?
Anonym bruker Skrevet 12. september 2015 #2 Skrevet 12. september 2015 Det er et jentenavn. Langt uti vår slekt også. Anonymous poster hash: 2414d...9a6
Gjest Muji81 Skrevet 12. september 2015 #3 Skrevet 12. september 2015 Det betyr rett og slett "jente" på sørsamisk.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2015 #4 Skrevet 12. september 2015 Så interessant! Hun var ikke nordfra så vidt jeg vet, men det kan jo ha blitt tatt i bruk som navn sørpå uten at man visste betydningen. Anonymous poster hash: 2414d...9a6
Gjest Muji81 Skrevet 12. september 2015 #6 Skrevet 12. september 2015 Så interessant! Hun var ikke nordfra så vidt jeg vet, men det kan jo ha blitt tatt i bruk som navn sørpå uten at man visste betydningen. Anonymous poster hash: 2414d...9a6 Sørsamisk er ikke vanlig i nord...midt-norge mer. Det mest sannsynlige er vel de ikke visste navn på barnet og bare noterte kjønn? Har aldri hørt det bli brukt som navn.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2015 #7 Skrevet 12. september 2015 Så interessant! Hun var ikke nordfra så vidt jeg vet, men det kan jo ha blitt tatt i bruk som navn sørpå uten at man visste betydningen. Anonymous poster hash: 2414d...9a6 Sørsamisk er ikke vanlig i nord...midt-norge mer.Det mest sannsynlige er vel de ikke visste navn på barnet og bare noterte kjønn? Har aldri hørt det bli brukt som navn. På nordsamisk (fra Hamarøy og nordover) heter det "nieide" (uttales njejde) og brukes ikke som navn, altså. Betyr bare jente. Anonymous poster hash: 06a56...d29
Anonym bruker Skrevet 12. september 2015 #8 Skrevet 12. september 2015 Så interessant! Hun var ikke nordfra så vidt jeg vet, men det kan jo ha blitt tatt i bruk som navn sørpå uten at man visste betydningen. Anonymous poster hash: 2414d...9a6 Sørsamisk er ikke vanlig i nord...midt-norge mer. Det mest sannsynlige er vel de ikke visste navn på barnet og bare noterte kjønn? Har aldri hørt det bli brukt som navn. Det har nok vært brukt som navn, se her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036392072370 Anonymous poster hash: 2414d...9a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå