Gå til innhold

Vaksinere eller ikke vaksinere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 9 mnd begynner i barnehagen i midten av januar. VI har ikke vurdert å vaksinere henne for svineinfluensa, siden hun ikke har vært spesielt utsatt til nå. Men nå begynner jeg å lure litt. Hun skal riktignok i en liten familiebarnehage, og jeg tror enten alle barna og alle voksne enten har hatt svineinfluensa eller har tatt vaksinen, så kanskje ikke hun er så utsatt der likevel.

Hva ville dere gjort? Jeg er litt skeptisk pga bivirkningene av vaksinen nemlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha vaksinert, definitivt. Bivirkningene er i 99% av tilfellene svært moderate, mye mindre enn ved å få svineinfluensaen. Og sjansen for å dø/bli alvorlig syk er mye større av selve sykdommen enn av vaksinen.

Vi er vaksinert alle fire, og den eneste bivirkningen var en kort periode der det var litt ømt på stikkstedet.

Skrevet

Jeg ville definitivt ikke vaksinert. De har senket en anbefalt grense fra 3 år til 6 mnd uten at vaksinen er noe bedre eller renere enn tidligere vaksiner mot influensa. Jeg vet ikke hvor mange som har hatt sykdommen, og av disse var det 2 som var utenfor risikogruppen som er døde. Hvis du regner på det så er det tryggere å ha influensaen enn å kjøre bil. Det bildet som fremstilles i media er ute av proporsjon.

Skrevet

11.04. Det er mulig du har en klar formening om hvorfor du ikke anbefaler vaksinering, men dette kom ikke fram i innlegget ditt. Hva er det du mener, egentlig? Du har jo bare kastet sammen noen setninger som kanskje/kanskje ikke handler om svineinfluensa og vaksinering.

Skrevet

Ettersom faren for alvorlige bivirkninger av vaksinen er mye mindre enn faren for alvorlige bivirkninger av influensaen (du kan få alvorlige ettersykdommer av influensa selv om du overlever) ville jeg tatt vaksinen.

Skrevet

Jeg finnes ikke redd for bivirkningene man får noen dager etter vaksinen. Jeg er redd for bivirkningene man kan få i framtiden. Da denne vaksinenen kun har blitt testet i 3 mnd, har de ikke peil om hvordan man reagerer om ti år.

Skrevet

Vi vaksinerer ikke barna ettersom det er usikkert hvor vidt vaksinen faktisk virker paa barna (den vanlige har man ikke kunne vise at har noen videre effekt paa barn under tre aar).

Men du kan jo se ann litt. Jeg ville gjettet paa at det verste er over i januar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...