Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 jeg skal bli far etter en one night stand, og det virker som barnets mor ikke ønsker at jeg skal ha noe særlig kontakt med barnet. Er det noen som vet hvilke rettigheter man har som far? hvor mye har jeg minimum krav på å treffe sønnen/datteren min? Håper noen kan hjelpe meg med svar!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 http://lovdata.no/all/tl-19810408-007-002.html#4 Linken er til barneloven: Legg merke til §4, skjema for vedgåing av farskap kan feks fåes hos jm når dere er på rutineultralyd (som du burde presse for å få være med på, men ikke kan kreve i lovens forstand) Dersom ikke dette skjer kan du kreve dnaprøve og om svaret viser at du er faren kan du etter § 9 bli "dømt" til å stå som far. Om samvær i § 42 og 43. Uansett hva det virker som hun vil er det sikkert lurt å prøve å få til en avtale privat. Blander man inn advokater blir det dyrt, for det er skjeldent at man får noe av dette dekt hvis man er vanlig lønnsmottager. Dette med annenhver helg og en dag i uka er skjeldent man får avtale på gjennom retten før barnet er ca ett år, for mora kan bruke ammeargumentet og det veier tungt. Lykke til.
Legolas81 Skrevet 7. desember 2009 #3 Skrevet 7. desember 2009 Du har krav på annenhver helg + en ettermiddag i uka. I tillegg har du krav på noe i ferier men jeg husker ikke hva, sånn på sparket. Hvis hun saboterer samværet bør du kontakte advokat. Det trenger ikke gå så langt som til retten av den grunn, men mye blir ofte enklere hvis du får hjelp med hva du har krav på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå