Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 `Må få det ut en plass, jeg liker ikke at svigemor tar over. Jeg vet hun vil bare ha et godt forhold til barnbarnet sitt, og det unner jeg dem begge to. At hun kommer med tips er bare fint, men ta over fysisk det er ikke greit. Greit jeg er ung og "dum" som 22 år, men dette går på min morsrolle og stolthet. La meg få være moren og ikke en som ser på. Det sårer veldig at hun ikke tror bra nok om meg. Jeg elsker datteren min, og jeg vil at hun skal vite at jeg er der for henne. Men når jeg bli dyttet unna, og stemplet som uegnet føler jeg. Åh jeg gleder meg til vi tre skal komme oss litt unna, at vi skal bli knyttet. Og ha en farmor for henne og ikke et tillegsmamma. For hun har en mamma og hun mener jeg er bra nok!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 jeg var 22 år og langt fra dum da jeg fikk barn;) men hvor ofte ser du henne da? for hvis det er en gang i uken må man tåle at de stjeler showet litt. tro meg når jeg sier at INGEN kan erstate den rolle du har for din datter. Min svigermor ser barnebarnet sitt ofte og de trives godt i hverandres selskap, men lillejenta strekker seg etter meg hvis det er noe. Sier mamma, ikke farmor og stoler mere på meg. Sånn er det bare! ikke noe din svigermor for gjort med det;)
Verbena Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Jeg var 18 når eldste ble født og 20 når nr.2 kom. Var definitivt ikke ung og dum ,men man føler at man blir litt stemplet som det uansett. Heldigvis var det ingen i familien som prøvde å ta over, bare vilt fremmede mennesker.... (bodde på liten plass der alle kjente barnefaren sin familie) Snakk med svigermoren din om dette, si at du føler at hun dytter deg unna og at dette er sårt for deg. Litt må hun får lov til å dulle å styre. Det å få barnebarn er like stort som å få egne barn for mange. Endelig skal de få lov til å dulle å kose og være super besteforeldre! Datteren din vil nok snart vise at hun foretrekker deg når hun slår seg eller har det vondt eller er trøtt. Trøst deg med det du!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #4 Skrevet 2. desember 2009 Alder har ingenting med hvor god eller dårlig mor man er. Jeg er også 22år og fikk førstemann nå i sommer. Nå har jeg ikke opplevd at svigermor stjeler showet eller kommer med unødvendige råd til ubeleilige tider, men det blir jo sånn at når vi er på besøk hos de eller de er her hos oss, så tar de litt over og vil helst kose og dulle så mye de rekker når de ser prinsen. Mine foreldre er jo likedan. Jeg må jo nesten rive ungen løs når vi skal reise. Jeg vet jo ikke hvor ofte du ser din svigermor, men hvis du føler deg skviset ut så ville jeg sagt ifra. Og his du synes at det kommer ubehagelige kommentarer så ta det opp med henne. Jeg merker allerede på gutten min når han helst vil til meg og han er bare 5,5mnd. Ingen av besteforeldrene kan trøste like bra som mamma eller pappa og sånn er det for alle.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2009 #5 Skrevet 10. desember 2009 jeg er 19 å har ei datter på 4mnd, jeg er ung men føler jeg er en god mor fordet:-) men på svigermor så høres det ut som om jeg ikke klarer ting selv.. hører jeg får spørsmål og kommentarer om ting aldri min svigerinne på 28 fikk (hun har en sønn på 12mnd) når hennes sønn var på min datters alder... så jeg synes det høres ut som siden jeg er ung så vet jeg mindre, men det føler jeg ikke akkurat selv! men hun får tro va hun vil, men de dumme forslagene hennes gidder jeg ikke å høre på, føler jeg jør det bedre selv. som f.eks at det har ikke noe å si om babyer fryser litt..( hun inbiller seg det er varmt til vår datter når hun selv er varm)
Lillebror og stoerebror Skrevet 20. desember 2009 #6 Skrevet 20. desember 2009 Jeg syntes det er kjempe fint med innspill og hjelp. Jeg var 23 da jeg fikk eldstemann og 24 med nestemann. Svigermor var/er hos oss mange gange i uka (2-5 dager i uka). Jeg har funnet ut at når hun "tar over" som dere kaller det så trekker jeg meg bare litt unna og nyter at hun overtar litt. Eldstemann er nå 3 år og jeg er den han går til om han slår seg og jeg er den som bestemmer de store tingene. Tenk på fordelene med en sånn bestemor. Er hun barnevakt vet jeg nøyaktig hva som skjer og jeg vet at barna er 100% trygge. Jeg syntes det er flott med innspill fra ei som har hatt flere barn selv og ikke alltid bruke "prøve og feile" metoden. Man får mye gratis med å lytte. Jeg tror absolutt ikke man er "ung og dum" fordi man er ung mor, men jeg tror kanskje man er redd for å ta imot velmente tips og råd fordi man ikke vil virke som uerfaren og uegnet. Husk at uansett alder man får barn så er det helt nytt og man trenger faktisk hjelp og når det er masse ting man aldri hadde tenkt på som dukker opp er det utrolig bra å ha noen å spørre. Husk at det er ditt barn og det er du som bestemmer, men det er faktisk din svigermor som har mest erfaring og hun mener det nok bare godt. Hva med å være litt mer åpen med henne. Bli enig med henne om når hun kan bestemme og hvordan du ønsker å ha det. Jeg og min svigermor er enige om at hun bestemmer i hennes hus og jeg i mitt. Hvis hun vil servere noe til ungene spør hun alltid meg først uten at barna hører det. Vi har ett veldig godt forhold, noe som er viktig for min mann og mine barn i tillegg til meg og svigermor. Hun blir smigret når jeg spør henne om tips og hjelp. Jeg tror at man blir mer moden med alderen og får mer kunnskap som absolutt er en fordel i morsrollen, men det er mange fordeler også med å være en ung mor. Jeg merker hvertfall at jo eldre jeg blir jo mer finner jeg ut at jeg faktisk ikke kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå