Gå til innhold

gravid, ny jobb og sykepenger???

Anbefalte innlegg

Skrevet

20 uker på vei bytter jeg jobb, dvs går fra vikarstilling på en sykehusavdeling til fast ansettelse i en annen (samme sykehus). Problemet er bare at jeg pga bekkenløsning er halvt sykemeldt, og har vanskelig for å se for meg at jeg kan klare full stilling i ny jobb fra nyttår. Hvis jeg fortsetter med halv sykemelding, har jeg krav på sykepenger eller må jeg ha arbeidet i to-tre måneder før jeg får dette?? Håper noen vet.... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det pleier vel og være slik at så lenge du jobber på samme arbeidsplass så skal du ha rett på det ...for i din sak så blir jo det at du er ansatt i kommunen din. så tror du har ret på det...men er mye lettere at du bare ringer nav og hører.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du har krav på sykepenger tilsvarende lønnen i din nye jobb (altså det lønnen din hadde vært om du jobbet fullt)

Da jeg var gravid med snuppa hadde jeg jobbet som ekstrahjelp i en klesbutikk i tillegg til studiene, fortsatte i den gjennom sommeren og fikk 100% fast stilling i en annen jobb fra august. Etter 2 uker i ny jobb, lå jeg flat me svangeskapskvalme og oppkast. Jeg fikk da (etter mye krangling med nav, vel og merke) sykepenger tilsvarende lønnen min i den nye jobben. Det er en regel som sier man må ha jobbet i 4 uker før man får sykepenger fra nav. De mente at det hadde jeg ikke, men det hadde jeg jo, bare i 2 forskjellige jobber. Hadde min siste dag i butikken på lørdag og begynte i ny jobb mandag, så jeg hadde jobbet sammenhengende de siste 4 ukene.

Måtte sette meg inn i lovverket og krangle meg fram til det, men det er jo riktig. Hadde jeg ikke kranglet, så hadde jeg ikke fått sykepenger (var sykmeldt nesten hele sv.sk pga kvalme/oppkast og senere bekkenløsning) og da heller ikke foreldrepenger, fordi jeg ikke hadde hatt noen inntekt 6 av de siste 10 mnd. Hadde utgjort maaaaaaaaange tusen kroner ja!

Nå fikk du sikkert mye uinteressant info., men kanskje noe til hjelp også :)

Skrevet

Din situasjon er jo litt annerledes da Sirkeline ettersom du faktisk jobbet i 2 uker i den nye jobben. Du kan da argumentere at det er den lønna du taper når du etter 2 uker blir sykemeldt. HI er jo allerede sykemeldt når hun går over i den nye jobben og vil således ikke opparbeide seg nytt sykelønnsgrunnlag...

Skrevet

Må bare tilføye til Hi : Ja du kan få sykemelding og sykepenger også i den nye jobben ettersom du har samme arbeidsgiver og går rett fra ett arbeidsforhold til et annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...