Minimags -07 og mai -10 Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 20 uker på vei bytter jeg jobb, dvs går fra vikarstilling på en sykehusavdeling til fast ansettelse i en annen (samme sykehus). Problemet er bare at jeg pga bekkenløsning er halvt sykemeldt, og har vanskelig for å se for meg at jeg kan klare full stilling i ny jobb fra nyttår. Hvis jeg fortsetter med halv sykemelding, har jeg krav på sykepenger eller må jeg ha arbeidet i to-tre måneder før jeg får dette?? Håper noen vet....
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 det pleier vel og være slik at så lenge du jobber på samme arbeidsplass så skal du ha rett på det ...for i din sak så blir jo det at du er ansatt i kommunen din. så tror du har ret på det...men er mye lettere at du bare ringer nav og hører.
*Sirkeline*, Snuppa og Snippen Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Jeg er ganske sikker på at du har krav på sykepenger tilsvarende lønnen i din nye jobb (altså det lønnen din hadde vært om du jobbet fullt) Da jeg var gravid med snuppa hadde jeg jobbet som ekstrahjelp i en klesbutikk i tillegg til studiene, fortsatte i den gjennom sommeren og fikk 100% fast stilling i en annen jobb fra august. Etter 2 uker i ny jobb, lå jeg flat me svangeskapskvalme og oppkast. Jeg fikk da (etter mye krangling med nav, vel og merke) sykepenger tilsvarende lønnen min i den nye jobben. Det er en regel som sier man må ha jobbet i 4 uker før man får sykepenger fra nav. De mente at det hadde jeg ikke, men det hadde jeg jo, bare i 2 forskjellige jobber. Hadde min siste dag i butikken på lørdag og begynte i ny jobb mandag, så jeg hadde jobbet sammenhengende de siste 4 ukene. Måtte sette meg inn i lovverket og krangle meg fram til det, men det er jo riktig. Hadde jeg ikke kranglet, så hadde jeg ikke fått sykepenger (var sykmeldt nesten hele sv.sk pga kvalme/oppkast og senere bekkenløsning) og da heller ikke foreldrepenger, fordi jeg ikke hadde hatt noen inntekt 6 av de siste 10 mnd. Hadde utgjort maaaaaaaaange tusen kroner ja! Nå fikk du sikkert mye uinteressant info., men kanskje noe til hjelp også
Guttemamma75 Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 Din situasjon er jo litt annerledes da Sirkeline ettersom du faktisk jobbet i 2 uker i den nye jobben. Du kan da argumentere at det er den lønna du taper når du etter 2 uker blir sykemeldt. HI er jo allerede sykemeldt når hun går over i den nye jobben og vil således ikke opparbeide seg nytt sykelønnsgrunnlag...
Guttemamma75 Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Må bare tilføye til Hi : Ja du kan få sykemelding og sykepenger også i den nye jobben ettersom du har samme arbeidsgiver og går rett fra ett arbeidsforhold til et annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå