Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Har dette som et alternativ da vi skal bygge hus! Hvordan er det å bo her?? Noen med synspunkter??
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Odalen kan være bra - litt avhengig av hva slags type liv dere ønsker å leve, samt hvilken jobbsituasjon man er i. I tillegg bør man være kjent med hvordan det er å bo på mindre steder. I Odalen blir man naturlig nok ganske synlig - "alle" vil etter kort tid vite hvem du er, og om det føles unaturlig, er kanskje ikke Odalen stedet (det samme gjelder for alle andre plasser med tilsvarende størrelse). Odalen er mangfoldig - man kan bo helt for seg selv, eller velge et byggefelt med naboer tett inntil seg. Dersom du har andre konkrete spørsmål, skal jeg etter beste evne forsøke å svare. Lykke til med flytteplanene!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Det er ikke såå gjennomsiktig i Odalen da. Er innflytter selv og stortrives her. Mange fine plasser, både sentralt og usentralt. Om du vil bo langt vekk i stand usentralt finnes det også slike plasser.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 Det var en fin kommune for småbarnsfamilier før, men det har dessverre endra seg en hel del det siste året, de ønsket seg så inderlig ett nytt rådhus på skarnes og det er det vi småbarnsforeldre som må svi for. Alle søskenrabattene i barnehage og SFO er sterkt redusert, fra 1.januar 2010 skal en plass i SFO koste nesten 3300 kr, det kommer eiendomskatt snart, de skal spare penger på å sentralisere grendeskolene, og sparke endel lærere, som resulterer i at barna i kommunen får ikke det undervisningstilbudet de har krav på ifølge undervisnings loven. Det skal være mulig for barna å komme til skolen hver dag, men enkelte dager blir det kun oppbevaring og ingen undervisning.Dette er ting som skal opp til vurdering i disse dager, og hvis det blir så skrallt her at de ikke klarer å gi barna den utdannelsen de har krav på, da kan du få kjøpe huset mitt, for da skal ikke jeg bo her noe mer.....kan komme tilbake til saken når det er behandlet i formannskapet i morgen:-)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Men dæven så pent rådhus det blir.....
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Jeg er selv i fra Odalen, og trives godt her : ) Men det er jo litt vanskelig å si hvordan det er å komme hit som innflytter. Er det noe speisielt du tenker på? Hva er det som er viktig for deg? Hvordan interesser og hobbyer har du?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Jeg er oppvokst på skarnes, men flyttet for 6 år siden! Angrer ikke en dag. I Odalen er det MANGE som er på trygd, MASSE slarving og baksnakking. Og janteloven lever for fult!! Jeg må si jeg grøsser og irriterer meg de gangene jeg er på besøk hos familie. Også alt som er "innaførr" (altså i Oslo) er skummelt og farlig. "Går da itte an å vækse opp i bin". (Altså: Går da ikke an å vokse opp i byen) Også butikkene der er jo et kapittel for seg selv! Virker som man reiser minst 20 år bak i tid. Ukkestad, sporten til Breiby`n og nytt og nett er butikker du bør styre unna. Det er også B Young, som minner litt om en simpel butikk på svenskegrensa. Og gullsmeden der er så overlesset med mye ting på liten butikk, så du kan bli helt forvirret. Også Esso`n da! Her får du siste nytt, og samlingssted for rånerer og annet spetakel! Nei, jeg liker hverken folkene eller stedet. Så jeg vil ikke anbefale å flytte dit! Eneste som er postivit er boligprisene, for jeg kunne fått et stort fint hus for det min leilighet koster her i byen:) Men jeg synes du bør reise dit og oppleve stedet, kan jo være at du liker deg der. Vi er alle forskjellig, og takk og lov for det!!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 jeg bor i odalen, er innfløtter, men trives da skikkelig godt her da. Klart, janteloven hersker veldig her i bigden, og man skar itte tro man er noe her, men kommer ann på åssen du legger det opp selv igrunn. Men jeg bor i Nord Odal jeg da, itte Skarnes. er forskjell på de to stedene. Men så ille som anonym 09.51 skal ha det til, er det ikke. og det er jo sentralt da, 30 minutt tel vinger, ikke langt unna sverige, 1 time tel du er i bin. lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Her var det mye negativt... Jeg kan jo nevne noen positive ting som en motvekt : ) Caferiet; en kjempekoselig og moderne kaffebar Lyshuset: kunstutstillinger og spennende arrangemanger for både barn, ungdom og voksne. Ullernlåven Antikk & Shabby Chic: Norges største antikklåve Odalstunet: Et kjempekoselig bygdetun, med sommer- og førjulsarrangement. Jeg skal være enig at utvalget i klær er ikke all verden på skarnes... Men det er da noe på Parken. Vi reiser som regel til Kongsvinger for å handle, og det er jo ikke lange veien da. Ellers er Odalen et godt utgangspunkt for friluftsliv!
Joikaboll@ Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Det aner meg hvem en av di anonyme over her kan være. Bare for å ha sagt det så skal hun ikke selge huset sitt flytte, det skal jeg sette en stopper for :-) Men, Caferiet er supert da. Fakta om Odalen: Det er mye bygdeslarv her ja, men det kommer ann på hva du selv gjør det til. Tror likevel det ikke er mer slarv her enn andre bygder. At vi har fått nytt rådhus er sant, dette har også skakkjørt kommunens økonommi, som igjen går utover mye. Skoler er i fare for å nedlegges, sfopriser øker osv.... At vi mister mange årsverk av lærere tror jeg ikke er så stort sammenliknet med andre kommuner. Landet vårt er i vekst, det koster for bygda. Alt skal sentraliseres, men hva så? Vi som bor på bygda får kjempe for nedleggelse av bygda vår også får dem i bin kjempe for luft, kø og kollektiv. Skarnes er nokså sentralt. 20 min til Kongsvinger 40 min til Sverige 40 min til Jessheim 40 min til Strømmen 1 time til Hamar 1 time til Oslo 15 min til Årnes Timeekspressen, og greie togforbindelser. Vi har nordens største vannskianlegg, mange flotte badeplasser og plenty av natur. Her er Rema, Kiwi, Prix og Eurospar, 3 banker, Shell og Esso, Parken med sine butikker... Post i butikk, polet kommer før jul. Leikebutikk, klær, sko og sport. Sport1 og G-Sport. Full barnehagedekning og ledige plasser.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 Ja rett å slett nyyyydelig.....lol
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Du får fløtta tel Nord-Odal da. Førr her har vi kino (viser 4 filmer i året), det har dem itte på Skærnes. Men det er itte noe annet her da....
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #13 Skrevet 1. desember 2009 Vel - dersom du er fra Sand, kan du jo alltids ta deg en tur ned på Gjeddemottaket, da - Sandsåa er jo flomdiger om dagen, jo - he he ;-) Så det stemmer ikke helt at det ikke skjer noe i Nord-Odal (øhhh.....)....
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 Idag står det i avisa at de ikke skal legge ned grendeskolene og i tillegg skal de bygge ny ungdomskole, så da blir det kanskje ikke så værst i bo i sør-odalen lell :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå