Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Var hos jordmoren på første kontroll på torsdag, er i uke 21. Da hun målte størrelsen på livmoren, var denne for stor i forhold til hva den skal være, var langt ovenfor normalen på kurven (ovenfor det grønne også) Var der jeg skal være i uke 27.. Hun sa det må være feil termin, eller noe annet galt. Men har jo vært på ultralyd, i uke 6, 11 og 19, og terminen stemte på alle tre. Er det noen andre som har hatt det sånn? Og i såfall, noen som vet hvilke andre årsaker det kan være? Jeg spurte jordmora, men hun sa de måtte undersøke det på sykehuset.. Vil jo ikke være en hysterisk førstegangsfødende, men når hun ringer sporenstreks til sykehuset og får avtalt time på onsdag, så begynner man å lure..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Hmm... det kan jo muligens være noen problemer med babyen sånn at dere produserer for mye fortervann. Jeg kan ikke helt hva det skyldes, men noe med nyrene kanskje? Ellers så kan det hende det er ingenting:) Lykke til på undersøkelse!
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 En kan produsere for mye fostervann akkurat slik som en kan produsere for lite fostervann. Det er ulike sykdommer og de har ulike fancy latinske navn.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 burde kanskje ikke skrive dette men de fleste barn med downs syndrom ligger i alt for mye fostervann. søsteren min ble også sjekket for dette og sønnen hennes hadde ikke, men han er født med for stort nyrebekken, uten at de vet om det har noen sammenheng... hvor gammel er du`??
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 Hei, Jeg hadde høyt sf mål når jeg gikk gravid.... Og på siste kontroll var det helt øverst på kurven. (tror egentlig det var litt over også).. Jeg ble fulgt opp med ekstra ultralyder, for å sjekke babyens størrelse og mengde forstervann. Alt så veldig fint ut, og babyen ble estimert til å være ca.12 % større en gjennomsnittet. Var på flere estimeringer også, og han ble målt til å være litt større en gjennomsnittet, men ikke noe veldig mye over gjennomsnitt. På siste estimering 4 dager før fødsel, ble han estimert til å være mellom 4-4,5 kg. Var også på sykehuset for glukosebehandling, for å utelukke svangerskapsdiabetes. Legen min mente det var høyt SF mål kunne være litt magefett. La på meg mest rundt på magen, og ikke så mye på rumpe og lår. Gutten min ble født, rett over 4 kg og 52 cm, frisk som en fisk. Og en drømmefødsel. Synes ikke det var spesielt skremmende eller vondt. Synes du skal ta det helt med ro, og nyte svangerskapet!! Klem
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #7 Skrevet 29. november 2009 Jeg er 22 år.. Har ingen familiemedlemmer som har blitt født med noen plager, så lenge min mor og min far kan huske tilbake og har hørt.. Men alle barna i familien har vært veldig store ved fødselen (rundt 5 kg) men alle lå på kurven til det ormale helt til slutten av svangerskapet.. Hvis det blir en veldig stor baby som f.eks dete skrekkeksempelet: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=590219 så blir jeg redd! Samme hvis det e noe galt med barnet.. Var så lykkelig over at det ikke vistes noen feil på ultralydene..
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #8 Skrevet 29. november 2009 Jeg har ligget akkurat der det skraverte grønne går over i hvitt i begge mine svangerskap. Har ikke vært noe galt, annet enn at ungene har hatt god plass:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #9 Skrevet 29. november 2009 Åhh.. Tuuusen takk for det svaret! Håper det blir slik på meg også! Til nå har jeg nemlig bare hørt om folk som var litt under kurven, ikke langt over, og hvertfall ikke når de var bare halvveis:S Skal ta glukosebelastning imorgen, men det var ikke noe sukker i urinen min på torsdag. Blir bare så sinnsykt nervøs når de er snakk om ekstra sykehusundersøkelser osv.. Vil jo bare at alt skal gå bra med lillegullet <3
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #10 Skrevet 29. november 2009 ved 22 år er sannsynligheten for downs veldig liten. men du får se det positive i det, du får flere ultralyder og mest sannsynlig er det jo ingenting. ved vektestimering fikk vi beskjed om at gutten vår var litt liten 2 ganger siste gang var 2 dager før fødsel- og de sa han var maks 3000 gram, han kom 2 dager senere og var 3976 så de er ikke helt presise de estimeringene deres
Gjest mphs Skrevet 29. november 2009 #11 Skrevet 29. november 2009 Jeg har vært langt over i begge mine svangerskap. Ingen ting var galt og begge ungene var rundt 3,3 kg 5 dager over UL termin(13 og 14 dager over menstermin). Ikke tenk det værste.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #12 Skrevet 29. november 2009 Okei.. for dum som jeg var, leste jeg på nettet om mass forskjellige sykdommer de kan ha når målet er så stort *brødhau* Men skal prøve å slappe av, er jo flere her som har hatt stort uten at det var noe galt
karamell mamma Skrevet 29. november 2009 #13 Skrevet 29. november 2009 Hei igjen.. Det er jeg som svarte deg 21:32!! Jeg leste også mye på nett, og ble livredd! Og har vel funne ut at jo mer jeg leser på nett, jo mer er det viktig å bruke sunn fornuft! Ikke stress med dette, alt er nok som det skal være. Send meg gjerne en PM så jeg får høre hvordan det går, eller om du trenger noen flere råd:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #14 Skrevet 29. november 2009 Ja, så jo for meg at barnet kunne ha ditten og datten og alt på en gang.. Bra dere skjønner, og ikke stempler meg for å være en hysterisk tulling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå