Gå til innhold

"Anale sprekker" noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært ordentlig plaga av dette etter fødsel i des 08 pga hard avføring.

dro til legen i februar som sa at jeg skulle bare komme tilbake hvis det ikke grodde av seg selv (evt oprerasjon), og skulle spise fiber etc.

har fortsatt hard avføring og disse får liksom ikke ladri grodd, for da sprekker de opp igjen. var tilbake til legen forrige uke(får jeg håpa at dette skulle gro av seg selv) han sa at jeg hadde fått noen flere sprekker (små) og gav meg noe sale. Etter å ha lest om dette og evt. kreft (for at de ikke gror- at da KAN det være kreft, men grunnen til at mine ikke gror er jo fordi jeg har fortsatt treg mage) men jeg er ung 27 år, probleme kom etter graviditet pga treg mage. huff, nå er jeg så redd for at det skal være kreft. noen som vet?

takker for ssvar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om flytende parafin på apoteket, og ta dette en periode for å hindre hard mage. Begynne med ganske stor dose, som f eks 20 ml ganger 2 daglig. Og trapp ned til 10 ml ganger 2 daglig etter at du har løst magen. Dette er ikke farlig for tarmene å bruke, men du bør trappe ned til så lav dose som du trenger for å holde avføringen myk til det har grodd.

Husk at om du bruker mye fiber, så er MYE drikke nødvendig. Hvis du ikke drikker noe særlig, så må du ikke spise mye fiber. Fiber uten nok væske gir hard mage.

Skrevet

Hadde akkurat en slik som var jævlig vond, og googlet litt som jeg alltid gjør ved nye plager- fikk litt noia da jeg leste at det kan bli kronisk og at man da kanskje må operere osv. Så jeg dro til lege som ga meg Scheriproct salve for at det skulle gro fortere (også litt antibiotisk tror jeg), fikk respet på en lokalbedøvende salve også, når det ble for vondt. Og beskjed om å spise mye fiber og ta Lactulose el.l for å holde avføringen myk.

Siden du er treg i magen er dte derfor det ikke gror, tipper jeg. Min sprekk grodde etter noen uker. Men hadde da ganske myk avføring. Drikk masse masse vann, lite væske gir hardere avføring, ta lactulose el.l, spis fiber- Ryvita knekkebrød og gulrot er en vinner for meg mht løsere avføring. Og beveg deg mye, så du få fart på systemet.

Mht kreft tror jeg nok ikke du trenger bekymre deg, du har jo vært til lege og blir fulgt opp der!! Bare du får gjort noe m det som kommer ut tipper jeg det går bra!!

Skrevet

Takker for svar =) masse fiber og masse vann, og dulcolax(eller noe?)

Noen fler som vet noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...