Gå til innhold

Skal vi bare la henne gråte??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 14 mnd har både i går kveld og i kveld blitt helt hysterisk når vi har lagt henne. Alt er veldig greit helt til hun kommer i senga! Hun slår seg helt vrang og hyyyler som bare det. vi prøver å legge henne ned igjen, men det gjør bare ting verre og hun blir enda sintere. I går natt holdt hun det gående hele natta stort sett, og det ser jammen ut som vi er på god vei inatt også..:/

Har tenkt på om hun har vondt noe sted, men hun har ikke feber og er i superfin form helt til hun kommer i senga. Tenkte på ørebetennelse og at det kanskje er vondt for henne å ligge flatt, men hun sover godt i vogna på dagtid, så kan ikke tenke meg at det er det heller...

Skal vi bare la henne gråte eller? Tar vi henne opp så er det ikke trøst hun er ute etter, da skal hun bare ned på gulvet å finne på alt mulig rart..

Uff, er ikke enkelt dette..:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt samme problemet med vår på også 14 mnd..vi lot han skrike,vi tok opp osv,osv.Men det vi fannt ut var at han hadde luft i magen som satt ganske dypt,så mått massere og styre litt for å få opp rapen

men deter jo ikke nødt å være samme problemet ho dere da.men også ved tannfrembrudd regerer han på samme måte,så vi har hevet hode enden og han har pute i sengen

dette var bare min erfaring da,:-),.ørebetebbelse/verk kan det også være...Men kan også være trass,men vi har erfart at skriker han skikkelig,så er det somregel smerter.Bæljer også ofte når vi legger han,men roer seg ganske fort etterpå,da er det bare trass ivertfall...

Skrevet

Lar ingen bare skrike! Det er jo en grunn, selv om den kan være "dum" i våre øyne.

Forslag (som vi har prøvd ut og er fornøyde med):

I god tid før hun skal sove, forteller du henne at når du skal sove natta, så skal mamma (eller pappa) sitte hos deg til du sovner. Sitt ved siden av henne og hold en hånd på henne/stryke henne til hun sovner.

Etterhvert lar man vær med den fysiske kontakten

Neste skritt er å flytte stolen til døra osv osv osv

Skrevet

Ta en stol og sett deg ved sengen (ev. i døråpningen eller annet sted hun kan se deg).

Sørg for at hun har deg nær nok til å føle seg trygg, men samtidig såpass på avstand at hun forstår at her kommer hun ikke opp for å leke.

Det virker jo ikke som hun har vondt noe sted, så det er nok bare en slags søken etter oppmerksomhet.

Jeg er ikke tilhenger av å la barn gråte helt alene. Men om det er en voksen i nærheten slik at barnet ikke føler seg forlatt er hun absolutt gammel nok til å lære at hun ikke blir tatt opp og dullet med bare hun gråter nok.

Masse medfølelse herfra. Det er ikke noe gøy når de små setter igang slikt leven.

Skrevet

Tusen takk for svar damer!! Hun har endelig roet seg ned, så nå sover hun!:)

Vi har prøvd å sitte ved siden av sengen en stund til hun har sovnet, men når vi har gått ut av rommet har det gått 15 minutter så har hun våknet og satt igang igjen...:/ Men satser på at det roer seg nå!:)

Skrevet

Jeg ville prøvd med paracet, ofte når min har vært sånn, så er det tenner eller noen andre smerter de ikke kan fortelle om.

Skrevet

Men hvis det er tenner, burde hun ikke vært litt mer sutrete resten av dagen også, og ikke bare etter at hun har lagt seg....?

Skrevet

Gutten min har veldig høy smerteterskel og kan virke i god form på dagtid, men nylig våknet han veldig mye på kveld og nattestid (mer enn vanlig). Jeg prøvde etterhvert med paracet, og han roet seg fem minutter etterpå. Gikk til legen, og det viste seg at han hadde dobbeltsidig ørebetennelse. Hvis hun begynner på nytt igjen i natt, og bare skriker, ville jeg nok prøvd en paracet. Roer hun seg da er det jo en indikasjon på at hun har vondt noe sted.

Skrevet

Overskriften din høres litt fæl ut altså! :P Du spør oss om du bare skal la henne gråte.. Vel, jeg synes ikke det.. Eller, det kommer litt ann på.. Barnet skal IKKE under noen omstendigheter ligge å gråte ALENE!

Men sitter du ved sida av senga hennes, så er det en annen sak. Fortsetter hun og virkelig gråte selv når du har sittet der en stund, da tror jeg det er noe galt.

Jeg vil signere de som sier at du kan prøve å gi en paracet eller pinex. Det kan godt være tenner selv om hun ikke klager på dagen.

På dagtid leker de og styrer og andre ting å tenke på, men når de legges for kvelden, så har de tid å kjenne på at de er trøtt og sliten i kroppen, og da vil smerter fra en tann eller ørene komme godt frem.

Dersom det funker med paracet, så er det nok et tegn på at noe er galt ja, og da kanskje er det lurt å oppsøke fastlegen.

Lykke til med å finne ut av det. Det er ikke lett når de små ikke kan si og forklare hva som plager..

Skrevet

Ikke bare gi henne paracet uten å vite om noe er galt hvertfall, slik kan man jo ikke holde på! Det er jo medisiner...:0

Men Dentinox til evt tenner som bryter frem regner jeg med dere kanskje har. Det kan jo være så enkelt som litt seperasjonsangst og at hun rett og slett trenger noen nært seg for å finne roen. Jeg har holdt min jente i armene mine, hun hviler hodet på skulderen min, mens jeg styrker henne på hodet og synger sanger. Vugger litt også. Har dynen rundt henne så det blir lunt og godt, siden det er ganske friskt på soverrommet.

Er ikke noen tilhenger av å bare la de gråte under legging, så derfor har jeg gjort det slik. Noen ganger kan jeg legge henne rett ned, andre ganger ikke.

Skrevet

Jeg mener jo ikke at man skal gi paracet i tide og utide. Men hvis et barn som vanligvis sover godt plutselig har flere netter på rad der hun er utrøstelig og ikke roer seg, så er det grunn til å tro at det kan være noe som plager henne.. Jeg prøver selvsagt også å synge, bysse og bære før jeg gi paracet. Ofte er det ikke så lett å vite om noe er galt, men om barnet roer seg etter en paracet er det jo en sterk indikasjon på at det er det. Det har hvertfall stemt veldig godt her i huset, og jeg har aldri hverken angret på en paracet eller et legebesøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...