Søtnos Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Eg skal ha 3 uker før fødsel og 43 uker etter. Og så 4 uker ferie i juni. Tilsammen 47 uker. Far lurte på å ta 4 uker etter fødselen, deretter hver onsdag. Til han har fulle 3 uker igjen. Som han tar når eg går tilbake i jobb. Går det ann?
Mjølkekua Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 hmm.. da mister dere jo en dag med permisjon hver uke!? Er ganske sikker på at dere må dele opp, slik at du da har ulønnet permisjon hver onsdag eller at du bruker feriedagene dine på dette (eller han bruker sine feriedager). Ta en ekstra kontroll med NAV for sikkerhetsskyld.
trine_og_mathias+knøtte Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 mene å at man ikke kan ha perm samtidig. men du kan bruke ferie di dagan pappan skal ha perm , eller ulønna perm da
snuppe<3mai10 Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Jeg trodde det gikk an jeg, har jeg misforstått?? Hadde håpet at jeg og mannen kunne ha noen uker sammen, siden vi ikke fikk gjort det sist gang.
snuppe<3mai10 Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Lengden på den totale permisjonstiden blir selvfølgelig kortere hvis begge har permisjon samtidig, enn hvis jeg først tar min permisjonstid og så at han tar sin.
Guttemamma75 Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 Dere kan ikke ha permisjon samtidig, når pappaen bruker av fedrekvoten må du enten jobbe, ha ferie eller ulønnet permisjon. Pappaen kan heller ikke ta ut 4 uker etter fødselen da de første 6 ukene er forbeholdt mor.. Han har derimot krav på 2 uker omsorgspermisjon etter fødselen men det er opp til arbeidsgiver om denne er betalt eller ei.
mamman til to gutter Skrevet 29. november 2009 #7 Skrevet 29. november 2009 Far kan ha sin pappapermisjon når du har en del av den felles permisjonen, men nav utbetaler bare inntil 150% lønn, sånn at begge kan ikke ha utbetalt fullt ut når begge er hjemme, så det lønner seg ikke. De første 6ukene må mor ha permisjon og da kan ikke far ta ut permisjon samtidig annet enn de to ukene han har krav på rett etter fødselen, som evt arbeidsgiver betaler lønn for (men han har ikke krav på å få betalt da). Jeg mener også at de som får tvillinger har mulighet for at både mor og far tar permisjon de første ukene ved at far kan bruke ekstraukene de får den tiden.
Elinlita Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Vi var å snakket med nav om nesten det samme og vi fikk beskjed om at de første 6 ukene er forbeholdt mor og at far ikke kan ta ut permisjon i denne tiden: - "Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden. Du kan likevel ikke ta ut fedrekvote de første seks ukene etter en fødsel. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren." Og hvis vi ville ha permisjon samtidig måtte jeg jobbe minst 50% for å ha rett på de resterende 50% fra nav: - "Når du tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når du benytter deg av fedrekvoten, kan dere samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er da en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent." Vi fikk også beskjed om at vi kom til å tape penger på at samboeren tok ut en dag i uka, da dette da blir en dag med ulønnet perm for min del. Slik hun på nav satte det opp, så fikk vi mest mulig ut av tiden, samtidig sm vi ikke tapte noe økonomisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå