nitusa Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 er 13+2 dager i dag å har hatt mistanke siden i går om at eg kan ha UVI. kva innviknig kan det ha når ein er gravid? tenkt å levere ein urinprøve hos legen i morra.
hulderpus Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Hei Har nettopp hatt UVI selv og måtte levere urinprøve. Hvis man går lenge med UVI uten å gjøre noe med det kan det spre seg videre oppover og føre til nyrebekkenbetennelse. Anbefales ikke - hadde det da jeg var 18. Slå opp på nettet på gravid + blærekatarr, så finner du det du trenger å vite. Apotek 1 har og en del info om dette på nett. Jeg klarte å ta UVIn selv vha tranebærkapsler, nypresset grapefrukt + sitron og masse vann. Heldigvis, for da slapp jeg antibiotica. Men det funker kun hvis du beggynner med en hestekur i det du merker de første symptomene. Og du bør uansett levere prøve hos legen ( du kan ha infeksjon selv om symptomene ikke merkes lenger). Bare husk at du bør bruke morgenurin. Be dem om å sette prøven til dyrking - ikke alle som gjør det uten videre. Tips til senere: Gå forebyggende på tranebærkapsler resten av svangerskapet. Husk å kjøpe på apotek og be om helt rene kapsler (ikke blandet med noe). De som er utblandet er visst ikke særlig bra, da de tror de kan føre til abort. Men de rene funker fint (spør om hjelp på apoteket hvis du er i tvil) God bedring!
Mjølkekua Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Jeg hadde UVI forrige graviditet, og det spredte seg til en nyrebekkenbetennelse. Det var fryktelig, fryktelig vondt siden babyen presset veldig på det betente området. Sov ikke på tre netter og dager. Hvis UVI sprer seg for mye kan det være farlig, men tror ikke du er helt der ennå.. Fint at du leverer en urinprøve i morgen, så får du eventuelt en antibiotikakur hvis det er tilfellet. Husk at du må ta med morgenurin!
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 hei ja som sagt så går uvi over i nyrebekken betenelse uten behandling og kan også gå videre til sepsis(blodforgiftning) da for man høy feber osv og må leggges inn til intravinøs antibiotika ...problemet er at dette kan sette i gang fødselen ...veldig skjeldent det skjer ...derfor viktig med behandling. ting som er greit og gjøre og passe på begynn og brukke ull longs eller truser så ikke du blir kald nede..sitte aldri på en benk eller stein eller andre ting uten en pute eller noe. drikk minst 1-1,5 l vann om dagen da dette gjør at du renser kroppen og du får ut bakteriene. drikk appelsin/grapefrukt juice da dette syrner urinen og bakterien ikke tåler dette dette. drik og så gjerne ett glass med biola dette hjelper melke syre bakteriene i underlivet og er også med og forebygger mot sopp. og som hu over sa tranebær kapsler eller juice. drikk også gjerne en kopp kamille te om dagen. noe som hjalp meg også var og dampe underlivet i kamille te satt over en bøtte med kamille i og ny kokt vann.
nitusa Skrevet 29. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. november 2009 tusen takk for mange gode svar:) skal på apoteket på onsdag å kjøpe meg tranebærkapsler. gjere alt for å sleppe UVI.....eg drikker faktisk mye appelsinjuice, men tydeligvis ikkje nok, viss det er UVI da. det vil jo morradagen vise;)
MissMe*med*lillegutt Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 UVI er ikke unormalt hos gravide, men er fryktelig vondt og kan gå opp til nyrene dersom det ikke blir behandlet. UVI kan også føre til for tidlige rier/spontanabort dersom man går med det ubehandlet. Så lever en prøve til legen du, så får du medisiner dersom du har UVI Drikk masse sur juice + vann og ta tranebærkapsler for å forebygge God bedring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå