Gå til innhold

Hvor sette grensen på tv og datatid??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det litt trøbbel med grensene til tv og data, når stebarna er her. Faren har sagt at 1 time på data hver dag er mer enn nok. Og det var de enige i. For sånn var det hjemme hos mor også.

Men de klarer aldri å holde denne ene tima, de har nemlig egne laptopper som de har med seg. Og jeg er så lei av å mase om dette. De har masser av venner rundt omkring her vi bor, og de har en liten bror som forguder dem og gjerne vil være sammen med dem. Dataen stjeler mye tid.

De er 11 og 13 år.

Hva slags begrensninger passer for den alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal også nevnes at vi ser de bare annenhver helg.

Skrevet

Hos oss er det 1/2 time data dagen. Vi voksne sier i fra når tiden er over og da blir det pakket sammen. Har ikke egen data.

Dataen kan byttes ut mot en film på kvelden. Ellers er det kun barne-tv

Men nå gjelder dette min særkuls som bor her fast, så lettere å si stopp når det er nok. Ungen er 10 år

Skrevet

Mine stebarn har ubegrenset tilgang på data, play station, xbox, wee, ds, og TV.

De sitter der hele dagen om faren ikke er hjemme, sikkert for å slippe å snakke med meg. Når faren er hjemme henger de i ræva på han, for å slippe at han også snakker med meg.

Så da sitter jeg der å spiller, surfer og glor på.

Skrevet

Ja, akkurat dette er veldig vanskelig syns jeg. Mora som har kjøpt bærbarpc'er til dem, en til hver faktisk. Så i og med at det er deres egne pc'er så tror de nok at det er greit å sitte der hele tiden. Men det er det ikke. Og det knuser hjertet mitt å se når vår felles unge er sååå glad for å se dem og inviterer dem med på rommet, og finner på alt mulig de kan gjøre, men så bare gidder de ikke... :( Selvfølgelig kommer puberteten og egoismen som følger med, men ettersom de ikke har sett han på 2 uker så trodde jeg kanskje de fortsatt ville synes det var litt stas å være storesøstre en stund til.

Min mann er veldig lite flink til å kjefte på jentene. Det er nok pga at vi har ikke behøvd å gjort det før. Men tenåringer er vel tenåringer og behøver kanskje klarere beskjeder. De tar ham ihvertfall ikke seriøst når han sier at det er nok data.

Så jeg fant en enkel løsning.. :) Når tima er omme, så skrur vi av trådløsruteren :D Jeg syns det var en fantastisk løsning! Slipper å kjefte og bruke energi på det :)

Jeg lurer også på hva som er greit i forhold til pc og venner. Eldste på 13 fikk besøk av ei venninne forrige søndag. De satt hele dagen på hver sin bærbare pc.... Jeg prøvde å si fra til mannen om at det kanskje var nok data nå, endte med at han sendte de opp da, for de hadde benket seg nede i stua med pc'ene sine. Og stua vår er veldig lita... Jeg så ikke noe råd for å si fra om det selv pga hun som var der på besøk, og ettersom faren bare sendte de opp så rekner jeg med de satt med pc der også. Dette skal ikke skje flere ganger.

Jeg mener at når de har besøk så skal de klare å finne på noe å gjøre uten å sitte på pc hele dagen. ja greit hun kan bruke timen sin når hun har besøk hvis besøket er inkludert. Men det er også veldig vanskelig å si fra når besøket har med egen bærbar pc... :S

Skrevet

Eldste min på 9 år har 1 t skjermtid om dagen - da er det fritt valg hva det brukes til, men ser ho barnetv er det bare 20 min igjen. I helgene litt mer pga barnetv om morgenen. Synes 1 t er nok, må muligens utvide litt når ho blir eldre, men det spørs også hva pc/tv brukes til. Skriver barnet en skoleoppgave er mer enn 1 t helt greit.

Jeg jobber i vgs og vet at mine elever bruker nesten all sin fritid på nettet. Det nekter jeg å tro er sunt. Her må voksne lære dem sunnere vaner! Greit å begynne med det tidlig, så stå på. Jeg må innrømme at om stemor til min eldste begrensa hennes pc-bruk der ville jeg blitt glad, siden faren hennes er en slask på det aktuelle tema og liker å sitte foran pc selv.... Rollemodeller og alternativer er sunt, enten det er foreldre, steforeldre, tanter, onkler mm.

Skrevet

Hei!

Så godt å høre at flere er enige med at 1 time er nok :) Nå ser jo barna tv attpåtil, så den ene tima her går på data.

Hadde det vært skoleprosjekt skulle de gjerne fått holdt på lengre, men siden de er så unge ennå, så har de vel ikke det store behovet for å gjøre så mye lekser i helgene.

Men det er nok heller msn, nettby og spilling på nettet som er det store nå for tida ja. Før bodde vi i en annen kommune og de kjennte ikke andre barn der, enda hvor hardt jeg prøvde å få de til å være litt sosiale, ta med seg hunden på tur og bare se om de ser noen andre unger. Men de hadde null interesse. Til slutt ga jeg opp, og vi så nok litt mellom fingrene på data, i forhold til at de ikke hadde så mye å styre på med. Men nå bor vi i samme kommunen som barna og biomor, til og med i det samme nabolaget som de bodde før, og her har de masser av kjente. Da føler jeg at vi kan stille litt andre krav.

Takk for tilbakemelding :)

Skrevet

Vi sliter voldsomt med å få til et samarbeid med moren angående dette. Vi begrenser tid foran alle slags skjermer veldig, og vi synes ikke det er nødvendig å spille eller se på TV (bortsett fra Barne-TV) hver eneste dag heller. Noen dager går det faktisk an å gjøre andre ting, for eksempel LEKE og være sammen med andre barn. Mens hos moren får han spille og se på TV flere timer hver bidige dag... Her sliter ungen faktisk med det sosiale, så det er voldsomt frustrerende at ikke moren orker å gjøre noe med problemene hennes eget barn har.

Skrevet

Uff, jeg skjønner deg veldig godt Dolphingirl.

Dere må rett og slett bare si det som det er at "Vårt hus, våre regler" og at sånn gjør vi det her og det skal følges av hele familien.

Det er veldig veldig kjipt når stebarna omtrennt ikke enser annet enn tv og data, jeg har vært der =/

Skrevet

Oj, vi har ingen særlige begrensninger vi. Fri flyt av godene, både for voksne og barn. Men du ga meg noe å tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...