Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Er det noen som jobber på skole/SFO som kan svare på dette? Tenkt situasjon: Du har en stesønn som går i 2.klasse. Mannen din og hans ex har 50/50 ansvar for gutten. Du og mannen din bor rett ved siden av skolen, mens biomor bor litt utenfor skolekretsen, og bruker buss eller tog for å følge sønnen til skolen når han er hos henne. Du er på fest og møter tilfeldigvis en lærer fra skolen til stesønnen din. Vedkommende forteller deg at stesønnen din måtte ta bussen alene hjem til mamman sin dagen i forveien, og at han hadde kommet fortvilet tilbake til SFO, fordi bussen ikke kom. Læreren hadde bedt gutten løpe tilbake og vente, fordi det var ofte at bussen var litt sen. Gutten rakk til slutt bussen til byen hvor moren ventet. Er dette å bryte taushetsplikten??? En lærer forteller stemor hva som har skjedd på skolen/etter skoletid den uka gutten har vært mors ansvar. Jeg hadde aldri sendt gutten alene på bussen. En 7-åring syns jeg er litt liten til det. Men spørsmålet er om læreren hadde lov til å fortelle stemoren at biomor hadde bedt sønnen ta buss alene hjem???
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Nei, ikke i den sammenhengen der, og ikke uten at mor var informert om det på forhånd. Og ikke til stemor..... Så ja, hun har brutt taushetsplikten. Ellers så ser jeg ikke problemet med at ungen tar bussen alene som 7-åring. Dette er vanlig her......
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Kan tenkes at læreren rett og slett tok feil, og at det ble for mye å passe på hvem som er foreldre, ekser og steforeldre til barna. Mine, dine og våre barn er vel nokså vanlig nå for tida.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Jeg syns ikke at dette var rette sted å ta det opp på, men om læreren brøt taushetsplikten er vanskelig å si. I barnehagen så forteller jo de ansatte om barnet til den som kommer å henter det, om det er foreldre, besteforeldre el.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Foreldrene til barnet skal begge bestemme om steforeldre skal få info eller ikke. I utgangspunktet skal de ikke det. Dessuten er det normalt her at en lærer følger barna til bussen. For skolen har ansvar for barna, til de er kommet hjem
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 skolen har ansvar for barna til de er kommet hjem?? Tuller dere? Så hvis man lar barna ta buss/gå/sykle osv til og fra skolen alene, så er det skolens ansvar hvis noe skjer på hjemveien??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå