Gå til innhold

Male med oljemaling eller vannmaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så i tvil. Har det så mye og si som jeg har innbilt meg?

Har bare trepanel i huset, og jeg har innbilt meg om at en bare må ha oljemaling der.

Men samtidig er jeg litt redd for å få masse gulning bak bilder, speil osv. Og på vindusbrettene.

Vannbasert maling får jo ikke disse gulningene, men er det like "bra"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må ha oljemaling for å få dekket kvist osv skikkelig.... Har i allefall alltid gjort det... Fordi jeg har blitt det fortalt.

Skrevet

Eneste negative med vannbasert maling, er at det er litt sjurere å vaske på, ellers så er vannbasert kjempegreit å male inne med.

På kvistene må du bruke kvistlakk. Kvistene vil på sikt skinne litt igjennom uansett, fordi kvistlakkene de selger nå er dårligere enn de de solgte før, pga at de ikke har lov til å ha mange av kjemikalienene i lenger.

I tak og på vegger, bruker jeg alltid vannbasert, men på møbler bruker jeg oljemaling.

Lykke til;o)

Skrevet

Du burde bruke oljemaling ja, når malingen tørker kan du vaske der det blir sølt, og malingen holder seg lenger. Den gir heller ingen emisjoner/avgasser når den er tørket.

Det gjør derimot vannbasert maling, de avgir avgasser for alltid, som IKKE er bra for innemiljøet, og lungene.

Det finnes dessuten grunning med kvistlakk i nå til dags :)

Skrevet

Vannbasert maling begynner å bli like sterk som oljebasert.

Hør i malebutikken. Tipper de anbefaler vannbasert.

Skrevet

Når jeg tenker meg om så kan det være vanskeligere å få det jevnt med vannbasert så på store godt synlige flater vil de kanskje anbefale oljebasert.

Skrevet

Jeg har nettopp malt om kjellerstua der det tidligere var malt med oljemaling. Jeg ble anbefalt å kjøpe det som heter vannbasert oljemaling og ble strålende fornøyd. Like lett å påføre og fikk samme fine finishen som oljemaling, men trengte bare bruke vann til rengjøring av pensler etc. Og når malinga først er på veggen er det ikke noe problem å vaske av flekker etc. Lukta var som med oljemaling, kraftig første døgnet, deretter ingen ting.

Skrevet

Jeg har lest at der er noe som heter akryldmaling og akrylmaling. Den første er den "nye" oljemalingen, mens den andre er vannbasert...

De forretningne jeg har hørt med anbefaler vannbasert maling.

Men jeg er fortsatt i tvil. Og nå har jeg kvitslakkert 2 store vegger med akrylkvistlakk. Jeg vet ikke åssend et blir om jeg da maler med oljemaling på noe som var forbeholdt vannmaling...

Får nesten høre med malerene, vil jo ha bra finish også, og jeg har lest at det er vanskelig å få til med vannbasert maling...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...