Gå til innhold

Er det noen alenemødre med tre barn her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det? Regner med det er rimelig travelt, men hvordan får dere det til å gå rundt? Hvordan får dere tid til alt?

Jeg er ung, 22 år og venter nummer tre. Har to fra et tidligere forhold og er nå gravid igjen, uplanlagt.. Jeg blir alenemor til tre om jeg velger å beholde..

Jeg er så usikker og redd..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være ærlig så høres det ut som en dårlig plan å skulle bli alenemor i så ung alder til 3 barn

Skrevet

Høres veldig tøft ut, det å være alene med tre barn, uansett mors alder. Syns du skal vurdere utifra forholdene rundt deg også. Er du 100 % alene, eller har du noen som kan støtte og hjelpe deg, være seg venner eller familie. Forstår av innlegget ditt at fedrene ikke er i bildet, men en venn/venninne/besteforeldre kan jo også være en god støtte. Hvis du skal være alene med tre barn 24/7 skjønner jeg godt at du er både usikker og redd.

Ikke så mange gode råd, dessverre. Selv har jeg bare to barn, og får hjelp av både foreldrene mine og venner, men hverdagen kan være tøff nok allikevel. Siden du er såpass ung, regner jeg med at de to barna du har fra før er relativt små, og småbarnsperioden er en utfordring også når man er to om oppgaven.

Ønsker deg all mulig lykke til med det vanskelige valget!

Skrevet

Takk for svar dere. :) Er ikke helt alene sånn sett. Pappan til ungene mine har de annenhver helg, så får litt avlastning da.

Om jeg beholder dette vil det skille 3,5 år på nummer 1 og nummer 3, så det blir veldig tett ja..

hi

Skrevet

Jeg er alene med tre! Det går så bra så :)

De er ganske tette mine også, og har vært alene mer eller mindre fra minste var nyfødt. De er nå snart 2,nylig fylt 4 og snart 6 år.

Og jeg har ingen hjelp fra BF heller.

Du finner dine rutiner, spør om hjelp fra de du har.

Nå går mine i barnehage, og jeg studerer fulltid. Du klarer deg fint du også:)

Skrevet

Tusen takk! :D Nå ble jeg ganske lettet her! :) Var fint å lese :)

Skrevet

Jeg var alene med mine tre barn frem til jeg flytta sammen med sambo. Var alene fra yngste ble født med alle tre. De eldste var da 3 og 6 år, så litt større enn dine, men det hadde nok gått bra likevel om mine også var yngre. Jeg var alene med dem til yngste var 15 mnd. Da flytta jeg og sambo (ikke pappa til jentene) mer eller mindre sammen. De to yngste hadde på daværende tidspunkt ikke noe samvær i det hele tatt.

Jeg ble forresten alene da jeg fikk nr 2 også, da var eldste 3,5 år og det var null samvær på minste og fint lite på eldste. Det gikk det også, jeg prioriterte ungene de første 7 mnd (leide min tenåringssøster til hushjelp noen timer hver uke). Så når yngste sov brukte jeg tiden på eldste. Mine tre har ellers sovet hele natten gjennom fra 2-3mnd alder (da mener jeg sovet mellom 24 og 06). Det gjør underverker med hva man klarer om dagen.

Ja, det er travelt i starten, men det er verdt det. Jeg var 28 da jeg ble alene med yngste, tror det er greit å ha godt med energi når man har små unger alene. Regner med at du har det når du er så ung som du er.

Det er nok også mye enklere å bli alene når man innstiller seg på det fra starten av og ikke plutselig blir alene midtveis i et svangerskap.

Mitt råd til deg blir å tenke gjennom hva du faktisk ønsker.

Velger du å beholde blir det fantastisk travelt den første tiden. Da er det viktig å innarbeide rutiner fra dag en, og sørge for å få tid til de to "store" også. Mine to eldste er perlevenner og hadde hverandre, pluss at eldste til stadighet hadde besøk, så jeg hadde ofte mye mer enn 3 unger i hjemmet, og de underholdt hverandre, inkl ho på 3 år. Det gjorde det nok mye enklere for meg. Babyen er ellers mulig å ha med seg overalt om den er født vår/sommer, kan h*n sove i vogna kan man være ute med de store. Lekeplassen er super! Og ellers droppe alt du ikke MÅ gjøre. De første 6-9 mnd kan du bare glemme deg selv. Men, det blir enklere etterhvert. Får du samvær på yngste kan det gi deg nyttige pusterom i hverdagen, evt kan du ha en dagmamma etterhvert noen timer en dag eller to i uka. Min yngste har samvær nesten annenhver helg nå (ho er snart 3 år da...) slik at jeg har litt tid til sambo og de 2 største.

Og for å gjøre det hele komplett: Jeg venter nå nr 4 til påske, og selv om jeg har samboer nå, så hadde ikke jeg vært redd for å bli alene med 4 barn. Jeg blir det delvis også, siden sambo må reise mye i jobben. Jeg jobber selv også, med barn i skole og bhg, og ser frem til et år hjemme. Det er mye hva man gjør det til. Jeg kjenner også ei som var alene i mange år med barn på samme alder som du evt kommer til å få. Ho er i dag gift og har 2 barn til (5 egne totalt) pluss to bonusbarn, så alt er mulig. Det kommer i grunn an på hvor mye man er villig til å sette seg selv til side i en periode av livet.

Lykke til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...