Gå til innhold

Jeg klarer ikke å glede meg til jul :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker den gang jeg bodde hjemme.

Gledet meg alltid til 1. søndag i advent.

Mor hentet frem staken, leste et lite dikt, og det første lys ble tent.

Jeg elsket å gå i butikkene å bare se, snart er det jul tenkte jeg med et smil om munnen.

Når jeg flyttet ut, og senere sammen med mannen, fortsatte jeg som min mor, tok frem staken, leste et dikt, tente lyset, og gledet med til jul.

Hengte opp julegardinene og tok frem pynten med et smil om munnen.

Julegaver var alltid godt planlagt...........

Nå er ting anderledes................

Jeg føler ikke for å ta frem staken i morgen, og diktet virker meningsløst.

Gleder meg ikke til jul i det hele tatt. Ser bare stress og mas.

Jeg må bake kaker, men nå skal jeg få tid.

Julegaver HJELP!!! Hvem skal ha hva?

Hvor skal vi sette juletreet??

Når skal jeg få tid til juleforberedelser med barna??

Når skal jeg få vasket ned huset.

De kommer på besøk, når sa du kjære???

Jeg er i 100% jobb. Er utslitt når jeg kommer hjem på kvelden, og når helgen endelig kommer har jeg bare lyst til å sove...........

Jeg har ikke ork til jul i år.....................

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, trist når det blir slik.

Kutt ut stresset og senk kravene. Jul og advent skal være kos. Huset må ikke vaskes ned fra loft til kjeller, en god støvtørk, gulvvask og å vaske vinduene på innsiden rekker langt hvis man ikke har overskudd eller tid til alt. Man må heller ikke bake ørten slag, bak pepperkaker av ferdigdeig med ungene for kosens del, resten kan man kjøpe hvis man vil ha. Det meste av gavene kan man bestille på nett og pakke inn i ro og mak. Handler du på nett nå første uka i desember så er det tid nok. Julekort kan man bestille med ferdig frankerte konvolutter. Så kjøper man en materialpakke og har juleverksted med ungene en søndag før jul, inviterer et par venninner med barn så blir det koselig og sosialt også.

Det er viktigere for barna med en mor som har tid til å kose seg sammen med dem enn at alt skal være stress og mas for at huset skal være perfekt til Jul, og 7slag i kakeboksene.

Skrevet

Akkurat slik føler jeg også det...

¨Bare gruer meg til jul, alt er bare stress og mas.... Reise hit og dit.... Hvordan skal jeg ha både tid og ork til å gjøre det som forventes av meg før jul....

Æsj, snart er de jul!

Skrevet

Takk, anonym 21:16

Godt å høre jeg ikke er den eneste

HI

Skrevet

Kjøp kaker, eller ferdig deig. Så kan du bake litt enkelt med ungene;)

Vask ikke mer enn vanlig helgevask, selv om du tror det trengs mer. Ikke tenk at huset skal være strøkent. Jul blir det okke som:)

enkle julegaver, og like gaver til flere barn. Gi noe av "baksten" til voksne og en liten julefigur eller telysestake.

La din mann stå for maten om han inviterer gjester;)

Ikke tro at julen er ditt ansvar alene.

Jeg har vært alene i mange år, og holdt på som deg i begynnelsen. Nå har jeg kuttet alt til et minimum, men julen er faktisk helt som før;) Kutt det "usynlige" arbeidet. Det trengs ikke.

Skrevet

Du høres litt sliten ut. Foreslår at du tar en prat med mannen din og lar han ta litt ekstra mot jul, ellers kan det hende du ikke klarer å ha noen god jul. Det kommer de andre til å merke - og det legger en stor demper på stemningen...

Kjøp kakene i butikken. La mannen ta ansvar for husvask og juletre. Pynt minimalt. Sett på litt julemusikk og ta deg en god kopp gløgg med mannen din en kveld og la alt ligge litt.

Da kommer nok julestemningen etterhvert også....

Skrevet

Vi er mange i denne båten..

MEN husk at de små tingene er som regel best.. Du trenger ikke å bake femten kaker. D'u trenger ikke å vaske hele huset. Du trenger ikke å gjøre alt!

Ta frem staken i morgen, la barna pynte til jul, kjøp ferdige kaker og julevasken utsetter du til neste år..

Her i huset så pynter jeg barnas rom ordnetlig og er sparsom med resten. Julen begynner den første søndagen i advent med en koslig julefilm og chips på formiddagen. Gavene har jeg kuttet ut, barn får gaver voksne får ikke. ( de som ikke har barn får en liten ting)

En liten halvtime eller et kvarter hver dag gjør at jula kommer allikevel og det beste jeg er ikke helt slått ut og kan nyte jula med mine barn..

Skrevet

Stress ned!

I år har jeg det slik:

Ingen julekort, ingen storvask, billige nyttige julegaver til familien kjøpt på nett, avtalt å kutte ut pakker til alle jeg ikke er i familie med grunnet stram økonomi og tidsbruk, baker bare pepperkaker med deig kjøpt på ikea, alle andre kaker kjøper jeg på butikken, juletreet står der det blir plass, ingen besøk.

Kanskje du begynner å bli utbrent. Få mannen din til å lage middag, vaske å rydde. Og dersom han ikke gjør det, ja så får du gjøre som meg: La det flyte! Vask litt klær så dere har rene, putt i oppvaskemakin så dere har talerker å bestikk, så får enn heller leve i en svinesti (etter 14 dager tar mannen hinte å rydder å vasker:))

Skrevet

Vi snakker max 24 dager. Lag en plan med mannen din. Sett dere ned og bli enig om hva dere vil ha med i juleopplegget og hva som er unødvendig. Vær OBS på hva du innbiller deg hører med.. Fordel det sånn nogenlunde fornuftig, og KREV ekstra goodwill der du tar på deg mer enn han.Og omvendt.. Sett av minst sju-åtte kvelder der dere to bare sniffer inn kongerøkelse og lytter til klæssisk julemusikk. Juletre er vel ikke et must, hva med en bøtte med furugreiner (som ikke ryr) med lys og kuler. Dette tok meg flere år å bli klar over, men mesteparten av det jeg stresset med, gjorde jeg fordi jeg trodde det skulle være sånn... Nå koser jeg meg med å lage julevindu, konsekvent ikke bake og la mannen ta sin del av innkjøpene. Faktisk så har jul blitt riktig morsomt! Koser meg faktisk veldig! Ikke la innbildte forventninger ødelegge en flott tid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...