Anonym bruker Skrevet 28. november 2009 #1 Skrevet 28. november 2009 Vet at man ikke skal vaske og tomle så veldig der nede, men datteren min er hvit nedentil, talg? Jeg er veldig nøye når hun har avføring, sjekker at det ikke er noe rester. Men sånn generelt, vasker dere inni tissen, åpner den, eller lar dere det talget sitte? Jeg har ikke fjernet talget, men det må da bli surt der?
Anonym bruker Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 hver gang hun har hatt avføring tar jeg kluten 1-2 ganger der. sjekker at det ikke er noe igjen og lar talgen være der. men jeg lurer på om det kommer mer talg.....? hun er nå 10 uker og har enda talg. og ja, jeg har jo vasket henne. vasker generelt ikke inni tissen slik at jeg åpner og styrer hvis det ikke er veldig mye avføring.
Gemini77 Skrevet 28. november 2009 #3 Skrevet 28. november 2009 Talget skal være der!! Det er mye av grunnen til at man ikke skal vaske jenter inni der, da dette er et naturlig lag som skal være der og beskytter. Det transporter også møkk ut fra tissen. Så la dette være!! Det er der for å beskytte.
Gjest Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 Lar i utgangspunktet talget være der, men ofte kommer det så mye bæsj inni der at jeg må brette ut og vaske bort for å få vekk all bæsj, og da forsvinner dette også. Er det ikke bæsj rører jeg ikke området inni der. Spurte forøverig HS om dette siden jeg er ny som jentemamma, og hun sa at dersom det ble mye talg burde jeg vaske forsiktig vekk det meste, men la litt sitte igjen.
Ranveig R Skrevet 28. november 2009 #6 Skrevet 28. november 2009 Sjølv babyjenter har litt utflod, ser det ofte som litt kvitt "rusk". Vaskar vekk alt som er utanfor skjedeopningen, graver ikkje inni, då jenter er sjølvrensande.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2009 #7 Skrevet 28. november 2009 Har ei jente på 2år som aldri har hatt noen infeksjoner eller vært spesiell sår. Jeg vasker der det kommer avføring, men vasker bare forsiktig med vann. Har aldri vaska henne når hun kun har tissa siden urin renser henne best.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. november 2009 #8 Skrevet 28. november 2009 Svarte på et ganske likt innlegg her for noen dager siden, så jeg gjentar meg selv litt: Generelt sett skal man ikke vaske innimellom der. Det belegget som danner seg der beskytter skjedeinngangen og smører huden, og det skal man stort sett la være i fred- for mye vasking gjør det motsatte, nemlig at bakterier får komme inn der de ikke skal være. MEN- er det bæsj inni der, skal man selvsagt vaske det bort, slik du gjør- Det talget dannes hele tiden, og er der som sagt for å beskytte huden og skjedeinngangen. Dette ble jeg fortalt både av jm i svangerskapet, av barnepleierne på sykehuset og på helsestasjonen. Så da forholder jeg meg til det, og vasker 'overfladisk' når jenta mi bare har tisset, og mer grundig når hun har bæsjet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå