Gå til innhold

hvorfor tror du at kvinner mer mer sykemeldte en menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har alltid satt min knapp på at det er fordi vi ofte er "dobbeltarbeidende" men i følge min fagbok sies det at kvinner med barn ikke har høyere sykefravær en kvinner uten barn (da er ikke arbeidsgivers 16 dager tatt med)

Videoannonse
Annonse
Gjest cunning stunts
Skrevet

Kvinner uten barn men med mann er også dobbeltarbeidende i mange tilfeller. Samt at omsorgsoppgaver utenfor hjemmet i forhold til gamle foreldre OG faen meg svigerforeldre også faller på kvinner. (Ain't gonna happen med mine svigers, det er nå sikkert.) Kvinner i yrker med tunge belastninger - omsorgsyrker med løft og bæring - sørger garantert for en god del.

Skrevet

Hmmm der glapp min teori også... At vi er det "svake kjønn" er jo bare helt uaktuelt!

Kan det henge sammen med at kvinnedominerte yrker (les: omsorgsyrker) er mer belastende for helsa? Stadige nedskjæringer, underbemanning, krevende både psykisk og fysisk etc..

Skrevet

Tenkte å svare dobbeltarbeidene da jeg leste overskriften, vil nok påstå kanskje at også "barnløse" kvinner er mer dobbeltarbeide enn menn. Kanskje da spesielt med tanke på å hjelpe foreldre og andre. Men kan jo være mensen plager osv også da :D

Vet maaaange som "må" være hjemme fra jobb 1-2 dager i mnd pga den.

Skrevet

• Det er unge kvinner som drar opp det høye langtidssykefraværet.

• Sykefraværet er generelt høyer for kvinner enn for men i alle sektorer og i alle aldre.

• Psykiske lidelser og svangerskapsrelaterte sykdommer øker.

• Det legemeldte sykefraværet i 2009 var klart høyest (8,5 prosent) innen helse og sosiale tjenester.

Kilde: http://www.regjeringen.no/upload/AID/publikasjoner/rapporter_og_planer/2009/R_IA-avtale_arbeidsgruppe.pdf

Tall fra september 2009 viser at det blant menn øker sykefraværet med 10,7 prosent. For menn i alderen 40-49 år øker fraværet med opp til 14 prosent. De tre siste kvartalene har menns sykefravær økt mer enn kvinners. Kvinner har fremdeles høyere sykefravær enn menn, men veksten i sykefraværet blant kvinner har stoppet noe opp etter finanskrisen og øker nå med 1,9 prosent. Kvinner har et sykefravær på 7,9 prosent, mens fraværet for menn er på 5,0 prosent.

Skrevet

Fordi de fleste ulykker skjer i hjemmet, og FORDI:

Det er myye større sjangse for at støvsugeren kveiler seg rundt beina på meg, at strykejernet klapper sammen under en vill økt med julegardinene, at dampvannet fra medisterkakene mott all formodning havner over kvinnens hånd, at vaskemaskinen faktisk velter over kvinnen under dens rautende sentrifugering, der kvinnen står klar til å henge opp dagens 8!! vask, eller at brødkniven finner sine egne veier, eller at gardintrappa ikke samarbeider da kvinnen selv må ut i garasjen for å finne årets julepynt, eller at kvinnen blir kvalt fordi hun rett og slett ikke finner veien ut av sengetøyet, fordi hun er blitt sinnsyk over alle oppgavene hun må utføre på egenhånd!

Det er myyye større sjangse for at dette skjer, enn at fjernkontrollen skal eksplodere i mannen sin hånd.

Skrevet

jeg er enig i at det i mange tilfeller er fler kvinner som tar seg av mannen og foreldre ved sykdom og lignende. men hos oss har boren min langt fler oppgaver en mine søstre. han må fikse alt som kan fikses og utalle seg om alt praktisk før noe kan skje.

søstrene mine gjør jo slettes ingen ting sånt.

men hadde de blitt syke hadde nok jeg tatt ansvaret for å gi de et ok liv. men fram til det skjer er nok boren min den tapende part (for selv om jeg ofte lager mat til dem nå også så krever det ikke spesielt stor insats og lage mat til 2 til)

Skrevet

Så vidt jeg vet er hovedårsaken at vi føder barn og at risikoen for sykmelding i den forbindelse er ganske høy.

Skrevet

ja, både jeg og fagboken min (som jeg er skreklig lei) er enig i at hovedårsaken er det. men vi (boken min og jeg...hehe) mener at ikke dette er hele årsaken.

hm..

jeg gjør hva som helst for å ikke lese pensum. ekstremt lei!

Gjest cunning stunts
Skrevet

Menn tror de ikke kan være sykmeldte. Ergo går de på jobb. Selv om de er for syke til alt de burde gjort hjemme og dermed er til null hjelp der de egentlig trengs. Kvinner vet at de kan være sykmeldte. Dessuten vet de også at de er nødt til å fungere hjemme, mens jobben på et vis kan klare seg uten dem.

Skrevet

loves it :D

Skrevet

Jeg tror vi kvinner er flinkere til å lytte til kroppene våre. Derfor er vi kanskje mer sykemeldte, men til gjengjeld lever vi lengre enn mannfolka :-D

Skrevet

sier som X barne og likestilingsminister aniken "det er fler kvinner en menn som får hudkreft men fler menn som dør av det"

det er en befriende tanke

Skrevet

Der ser du. Det er ikke teit å ta en tur til legen når man er bekymret ;)

Skrevet

det kan fort skje kona mi :)

sensor er høyst sansynlig kvinne (og litt nevrotisk) og kommer til å gi meg en A om jeg har det i drøftedelen min :D

Skrevet

juletipp og himmelblå: He he he. Holder en knapp på den ja:-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...