Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først begynne med å la dem ta brødbitene selv? Når begynner de å spise med skjee?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trollet har spist selv siden han var drøyt 6 mnd. Kokte grønnsaker i passe biter, brødbiter etc. Grøt får han jo med skje, men jammen skal han ikke ta den selv også :-). Hjelper ham litt med skjeen, da, men han får det til innimellom :-)

Skrevet

Mini har nettopp fylt ett år men viser ingen tegn på at han vil gjøre ting selv. Han spiser ikke brød heller - alt med klumper er fortsatt ekkelt. Han lager show hver gang jeg får i han en litt større matbit. Regner med at han lærer seg fort når han ser på de andre i bhg =)

Skrevet

her er det samme som hun over her. Gutten min gjør ingen tegn på at han ønsker å spise selv, og hvis jeg legger noe mat foran ham(da er det noe sånne minibiter av myyyyyk pasta eller noe i den duren) bare tar han i det og griser det overalt, skjønner ikke at det skal spises... han er forresten snart ni mnd.

Skrevet

Jeg vet ikke når barna bør begynne å spise selv, men gutten vår er i alle fall ikke interessert i å putte ting i munnen og han er 10 1/2 måned gammel. Han er i det hele tatt ikke spesielt interessert i fast føde ennå.

Håper det løsner når han begynner i barnehage og ser hva de andre ungene gjør :)

Skrevet

Her spiser Lillemann brødbitene selv, og biter av frukt (clementin er favoritt om dagen). Han vil nok også fikle med grøtskjeen, men han griser nok som det er, så det får han ikke lov til. Har jo ingen forståelse for hvordan den skal brukes ennå. Han har akkurat blitt 8 mnd.

Skrevet

Min jente fikk prøve seg litt selv helt fra starten av (6 mnd) . Hun har alltid vært av den selvstendige typen som liker å gjøre ting selv.

Jeg pleide å la henne ha en skje selv samtidig som jeg matet henne med en skje slik at hun fikk i seg nok. Alt som kunne plukkes opp og spises selv har hun spist selv bestandig.

Hun har spist maten sin selv med skje/gaffel siden hun var cirka året og blir stadig flinkere! De eneste gangene jeg har hjulpet henne siden 1 års alderen er hvis hun har vært syk eller veldig trett. Nå er hun 2 år og søler ikke så mye lenger.

Skrevet

Jenta mi begynte å ville spise brødbiter og fruktbiter selv når hun var 7-8 mnd og har fått lov når hun vil.

Nå er hun straks 1 år, og nå mater vi henne kanskje 50% også spiser hun selv 50%. I begynnelsen av måltidet må ofte vi mate, for da får hun ikke til fort nok selv, men på slutten av måltidet vil hun gjøre det selv.

Siste uken har hun også villet prøve å spise med skje selv, også det på slutten av måltidet. og da får hun prøve, selv om det blir litt griseri;)

Synes jeg har lest et sted at de bør kunne spise selv når de er 2 år, men ikke sikker på om jeg husker riktig;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...