E, T & T og ei te Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Han har eeelsket Sabeltann i snart 3 år, han leker KUN med sabeltann lekene. ALT han tar i er "sverd". Får vi besøk av andre barn, vil han bare leke sabeltann, og hvis vi er på besøk er det likedan. Han er fanatisk. og en så super og herlig gutt, men det begynner å bli litt mye. Nå har vi tatt sverdene og lagt de i kjelleren for en "pause", han hjalp til og syntes dette er helt greit, og har ingen problemer med at de er borte. Men en tannpriker, penn, kvist, you name it har fått rollen som sverd i stedet. Hvis han bader høres bare "PINKY, gå planken og hopp i havet, den sorte dame, langemann osv.." synger alle sangene døgnet rundt. Nå ønsker han seg "Grevinnen" båten til Greven av Gral til jul, og skrek i 2 timer etter at vi hadde forlatt lekebutikken fordi vi ikke kjøpte den da. Forklarte at han fikk ønske seg den til jul, men han vil ha den NÅ. Er møkklei hele Sabeltann, men vet ikke om jeg har hjerte til å ikke kjøpe den båten til jul, når jeg vet hvor mye han ønsker seg den. Har prøvd å aktivisere med alt annet av leker, lego, biler osv, men det er OK akkurat der og da hvis vi sitter sammen med han. Tips???
FrøkenSprøken Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 Jeg vet jammen ikke, jeg... Hva er det som gjør at du er lei av Sabeltann? Blir det mye voldsom lek, og dermed en slitsom adferd hos sønnen din, eller er det bare det at det har vært så mye så lenge? Hvis det går utover adferden hans, ville jeg nok ha gjort noe med det, men så lenge han ikke blir helt "sjørøver" selv, tenker jeg at det kanskje ikke er så ille? Men hva med å legge bort alt som har med Kaptein Sabeltann å gjøre? Sengetøy, klær, leker, filmer og bøker? Kanskje finne noe annet å fokusere på? Små-lego eller noe? En annen ting er at jeg kanskje ville ha vurdert å tatt en prat med helsesøster, hvis barnet ikke klarer å tilpasse seg andre barn. Det kan jo bli et problem senere, og kanskje er det det allerede? Han må jo lære seg å leke leker man ikke selv egentlig ønsker, dersom de andre barna vil det, ellers vil han kunne slite med å få seg venner. Men dersom det ikke går utover hans sosiale ferdigheter/skaper en negativ adferd, og dersom denne interressen ikke virker "autistisk", så kjøp den båten til ham;) Tenk deg det ansiktet, da? Lykke til!
E, T & T og ei te Skrevet 28. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2009 Det som gjør meg lei av sabeltann er at det har vært så mye så lenge, ikke voldsom eller noe, svært forsiktig og veldig snill, men jeg føler han burde få andre interesser enn bare kapteinen og hans menn, om du skjønner. Han er en helt normal gutt på alle sett, og ikke noe galt med adferden hans annet enn at han er veeeeeldig glad i sabeltann. Jeg har lagt vekk alle sabeltann tingene utenom båten og figurene, for de føler jeg han må få leke med (rollelek osv) men sverd og det at han tror han ER sabeltann er jeg lei av, så sverd og klær å sånn er pakket vekk. Han er svært sosial og leker godt med alle barn. Huff, er bare så leeeei sabeltann!! Må vel kjøpe den båten likevel, han blir overlykkelig da, det vet jeg
miapia Skrevet 28. november 2009 #4 Skrevet 28. november 2009 Det går plutselig over:-) Lover! Her sluttet det ved ca 5,5 år
E, T & T og ei te Skrevet 28. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2009 1,5 år to go.... aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah......
miapia Skrevet 28. november 2009 #6 Skrevet 28. november 2009 Startet det så tidlig??? Her var sabeltann forbudt før ved treårsalderen :-) ja, jadu har vel lært nå ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå