FrøkenSprøken Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Var på første svangerskapskontroll (er i uke 29 da, men de har ikke hatt noen ledige timer enda), og så spurte hun om det ikke var deilig å være andregangsfødende? "Jo," svarte jeg "man er jo litt mer avslappet, og kanskje litt mer realistisk den andre gangen." "Ja," svarer jordmor "det er kanskje ikke levende lys og rolig musikk som er i fokus når det kommer til fødsel nummer to." Hehehe... Syntes den var så utrolig bra! Tenker de får inn mange førstegansfødende som ikke aner hva de går til, og som kanskje har et noe urealistisk bilde på hva en fødsel egentlig er;) Vet iallefall at jeg er mye mer åpen for blant annet smertestillende denne gangen, enn da jeg fikk førstemann. Da var det mer "det kaaaaan være uheldig for barnet, så jeg skal klare meg uten" denne gangen er det mer "jeg skal ta imot det de har, for jeg skal faen ikke lide meg gjennom et smertehelvette uten at det er nødvendig." Hehehe...
maria isabell Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 fødsel nr 2 går ofte kjempe fort:) en rekker ofte ikke smertestillende,særlig viss de er tett i alder:) vil advare deg om at det er ikke alltid en merker de første cm andre gangen slik at fødselen er godt i gang før en vet om det selv:) de som føder på vei til sykehuset er ofte 2 gangs fødende:) eg er glad eg vart advart av en venninne...her tok første fødsel 24 time og fødsel nr to tok 2-1 time....1 time før var eg sikker på at fødselen var i gang, 2 timer før hadde eg misstanke om at det kanskje mulignes var fødsel på gang.....(med andre ord veldig lite vondter) har født begge mine uten smertestillende....sammenligner eg nr 2 med nr 1 var nr to ingen ting:) kjempe lett;) men selvfølgelig var det vondt:) husk dette når du lurer på om fødselen nærmer seg:)
FrøkenSprøken Skrevet 28. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2009 Hehehe... Men jeg trenger jo ikke smertestillende hvis det ikke gjør vondt;) Det er fire år mellom barna, så ikke så veldig tett, og så har vi 2 min å kjøre til sykehuset, så tviler på at jeg rekker å føde i bilen, selv om den første fødselen bare tok 3 timer fra 2 cm. Men hvis jeg har tid, og kjenner at jeg trenger det, så er jeg ikke i tvil! Forrige gang var jeg mer innstillt på å la kroppen gjøre jobben sin, slappe av, forskjellige pusteteknikker osv. Vurderte ABC-klinikken, og higet etter en "naturlig" fødsel. Denne gangen er fokus å komme gjennom fødselen uten varige traumer. Men takk for tips;)
Mel_88 Skrevet 28. november 2009 #4 Skrevet 28. november 2009 Hej Jeg visste ikke en drit om fødselen, og var ikke forbrett i det hele tatt. Nej jeg trodde ikke det var GØY å føde. Men hadde ikke noe særlig tanker om det. Fødselen min tok 1.17 fra fullåpning. Jeg synes ikke det var ille i det hele tatt og brukte INGEN smertestillende for det trengte jeg ikke. Visste ikke at det var Mammaer som trodde det var levende lys på føda.... Hehe. Jeg gruer meg ikke noe særlig heller til neste fødsel, ingen fødsel er like. Men kan inrømme jeg synes det er litt mer skummelt nå siden jeg skal føde TO.. Men det går seg nok til, med eller uten levende lys...
Jente+Jente+lillegutt Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 Så tull å si at andre fødsel går så mye lettere og fortere enn fødsel nr 1. Tror nok maaaaaaange ikke er enige med deg idet, selvom noen sikkert er det også. Hadde akkurat 2 år mellom mine første fødsler og fødsel nr to tok faktisk lengre tid enn nr 1.
maysa 1979 ter 3 okt Skrevet 28. november 2009 #6 Skrevet 28. november 2009 fødsel nr 2 var den hardeste for meg også.
FrøkenSprøken Skrevet 28. november 2009 Forfatter #7 Skrevet 28. november 2009 Hvem har sagt at fødsel nummer to går raskere og lettere? Ikke jeg iallefall, da har du nok misforstått. Man må regne med at fødsel nummer to går raskere, siden det ofte gjør det, men det er jo ingen regel. Rask og lett er imidlertid to vidt forskjellige ting, og hvis det er EN ting jeg ber om for denne fødselen, så er det at den IKKE skal gå like raskt som fødsel nummer en. Allikevel er sjansen desverre stor for at den kommer til å gjøre det... Det jeg syntes var morsomt var måten jordmor fikk uttrykt forskjellen mellom førstegansfødende og andregangsfødende, nemmelig det at de aller fleste er litt mer realistiske andre gang, og vet at de levende lysene og den rolige musikken strengt talt betyr svært lite for fødselen;) (Men hvis fødsel nummer to går lettere, skal jeg prise Gud i flere uker etterpå, for fødsel nummer en var et mareritt og et smertehelvete.)
maria isabell Skrevet 29. november 2009 #8 Skrevet 29. november 2009 det eg mente var at fødsel nr 2 som OFTEST går fortere og kommer brått på en....jordmora mi fortalte dette:) og merket det ganske tydelig selv:) (og i mitt tilfelle var fødsel nr 2 mye lettere enn nr 1)
pagoda m/ny spire Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 hehe ser for meg par som kommer og vil sette på musikken og brenne lys men at det alikevel ikke er så lett som de ønsker...og det er greit, ikke det! men ofte et urealistisk bilde av hva som skal skje! får meg til å tenke på ei jm på sus som jobber på fødeloftet. hun har vært med på par som kommer med gitar og røkelse...og skal synge og røke barnet ut! haha! skulle vært flue på veggen. dama endte på alle fire i ei seng og ba om nåde etter få sanger...ned til føden for epidural. ingen skam i noe av dette - ikke vær hår sår. men som ei som skal til å føde for 3 gang så tenker jeg ikke så mye på hva jeg vil gjøre...mer hva jeg ikke vil og hva jeg forventer rent realistisk... lykke til alle vuggende, syngende og røkelse brennende mammaer... vi klarer det vi må....
magica fra tryll Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Til tross for trøbbel hver gang, var jeg faktisk like positivt innstilt med nr 5 og hadde stooor glede av musikken min og massasje med velduftende oljer av mannen alle de timene åpningsriene varte. Har stor sans for både røkelse og levende lys også Noen av oss har et hav av tid uansett hvor mange vi føder tror jeg hehe....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå