Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Hvorfor vil de liksom ha barnebarnet for seg selv. Uten foreldrene til stede? Farmor vil gjerne sitte barnevakt og spurte meg, "når kan x overnatte her da?". Hvorfor vil de at h*n skal overnatte? Hva er poenget med det? Jeg har ikke behov for å være uten h*n på natta. Hvorfor kan han ikke få sove i sin egen seng? Og når dere sender barna avsted til besteforeldrene, hvor mange "instrukser" gir dere? Angående tidspunkter for søvn, mat osv. Eller sender man dem bare og håper at de overlever? Skjønner at jeg har litt seperasjonsangst også...
Kleint Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 De mener det sikkert bare godt. Slik at du kan få søvn, hvile og avslapping. Det er vel ikke verre enn at de synes det er stas med barnebarn på overnatting, og det er ikke så rart?! Om du ikke ønsker og ha ungen borte over natta, så er det bare å si det? Om mine er hos mamma eller svigermor er det ikke annet enn soverutiner og matrutiner jeg informerer om. De har mange barn selv + mange barnebarn, så det går helt fint.
Gjest Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 På grunn av alle instruksene liker besteforeldre å være aleine med barnebarna:) De aller fleste tilpasser seg jo noe, feks ga mine foreldre ikke barnet mitt kumelk før etter fylte 1 år selv om de mente jeg var hysterisk, fordi de skjønte at det var veldig viktig for meg pga at det er anbefalingene fra helsedirektoratet. Resten av instruksene går nok inn gjennom det ene øret og ut av det andre...hvertfall om leggetid.. Bare si det som er viktig og presiser hvorfor det er viktig. ¨ Første året var jeg veldig skeptisk til overnatting og syntes de maste fælt om det, men nå vet jeg at gutten min har det veldig koselig på overnattingsbesøk. Det blir mer spesielt når ikke foreldrene er der. Skjønner ut fra innlegget at din baby er ganske ny. Det haster jo ikke med å overnatte, men en eller annen gang vil du tenke på det som en miniferie å ha en natt uten barn:) og så blir det såååå koselig å hente dagen etter.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 Men gjør det så mye om jeg er til stede også? Tror ikke det er så mye for å avlaste meg som for å ha alenetid med barnebarnet...
It's all about me Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 Hva poenget er med å overnatte? - Besteforeldrene synes det er kjempekos. - Barna har godt av det. Nå vet jeg ikke hvor gammel ditt barn er, men selv om ikke du har behov for å være uten h*n har h*n garantert godt av å være litt borte fra foreldrene sine. Når mine skal være hos svigers sier jeg kos dere! Resten får de bestemme selv. Vil de gi de sjokolade og leke til midnatt kan de gjøre det. Vil de holde våre rutiner er det greit også. Ting er som før når de kommer hjem uansett, de vet at det er forskjell på foreldrene og andre.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 Det kommer, det kommer;) En dag kjenner du behovet for å få en natt og morgen uten barn;) Og ungene overlever hos besteforeldre. Overlevde ikke du din barndom? Hvem var det som stod for det?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #7 Skrevet 27. november 2009 Hehe...h*n er ikke så "ny"...ca ett år..hihi..de håper vel at det snart blir mulig med overnatting siden amming og slikt er overstått...
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #8 Skrevet 27. november 2009 Jeg skjønner besteforeldrene godt som vil ha de litt uten foreldre, de blir kjent med barnet på en litt annen måte og bedre enn når foreldrene er der. Merker jeg er litt slik som tante også, blir mye mer anderledes å ha tantebarna på besøk enn å ha de med foreldre. Jeg sender ikke med instrukser hva besteforeldrene skal gjøre. De viste fra de var veldig små når de sov, spiste osv så det har aldri vært ett problem. Farmor ringte en gang hun var barnevakt når jenta var 7mnd, spurte meg om det var noe spesielt som hun pleide å roe seg ned med. Hun hadde våknet med ett brak på natten kan man si. Hun kunne gjerne kjøre barnet hjem, men ville gjerne se om hun roet seg relativt raskt. 10min etter fikk jeg mld om at barnet sov. Det er alt som har vært med de to ungene mine. Jeg sender ikke ungene vekk og håper de overlever bare. Jeg vet de koser seg hos besteforeldre uansett om de har vært 6mnd eller er 7år. Som hun eldste sa når hun ble litt større "det er så koselige hos farmor, for hun kan kose akkurat så mye jeg vil og lese alle bøkene jeg vil. Hun vasker ikke tøy eller gulv når jeg er på besøk" Så fornøyd. Nå har jeg noen fantastiske besteforeldre til mine barn, både på min og fars side.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #9 Skrevet 27. november 2009 Hei Hi, sånn har jeg det også, besteforeldrene maser om å få ha mini på overnatting, men jeg sender ikke bare bort ungen min for å sende han bort.... Skjønner ikke hvorfor mange mener at små barn har så godt av å sove borte?... Synes du at det blir feil å sende bort barnet ditt på overnatting så gjør du det ikke. Det finnes da ingen fasit for hva som er rett og galt.... Hva andre måtte mene om den saken burde du ikke bry deg om, besteforeldrene burde også respektere at du ikke vil sende bort barnet ditt, husk at de hverken har rett eller krav på noe som helst, de burde være glad for det de får...
Kleint Skrevet 27. november 2009 #10 Skrevet 27. november 2009 Vedr det at de har godt av å sove borte, så kommer det ann på alderen. Skjønner godt at besteforeldre vil ha barnebarna på overnatting jeg. De synes det helt sikkert er kjempe stas. Viktig med et bra forhold til besteforeldrene. Og barna har ikke vondt av å sove borte en natt.
Gjest Skrevet 27. november 2009 #11 Skrevet 27. november 2009 Beste jeg visste da jeg var liten det var å overnatte hos mormor & morfar uten at mamma og pappa var med. Håper mine barn får like gode opplevelser og minner som jeg har:)
Gjest Filifjonka Skrevet 28. november 2009 #12 Skrevet 28. november 2009 En liten komentar fra den andre siden: Jeg synes jeg stadig leser klageinnlegg om beesteforeldre. Stakkars dem! Hvis de ikke tilbyr seg å passe barnebarna så er de uinteresserte og likegyldige og bryr seg ikke. Hvis de passer barnebarna blir det helt feil, fordi de ikke følger mors grenser og regler i ett og alt. Hvis de tilbyr seg å passe og gjerne vil være sammen med barnebarna så maser de og vil ta ungen fra mor. Tenk på dette, alle dere som bare klager: Disse besteforeldrene oppdro din mann og de gjorde en så god jobb med det at du valgte ham blant alle menn i hele verden til å etablere deg og stifte familie med. Selvfølgelig klarer de å ta seg av sitt eget barnebarn en dag eller to. Og også med overnatting! De aller fleste besteforeldre elsker barnebarna sine og vil gjerne være sammen med dem og bli kjent med dem. Og det er rikdom og en gave for alle parter. Hvis dere nekter dem det fra starten av, så kan dere heller ikke forvente at de stiller opp og hjelper dere senere, når dere mener det passer.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2009 #13 Skrevet 28. november 2009 Jeg var ei bestemor jente som elsket å ligge over der. Det var alltid så koselig å ligge over, og bli skjemt bort av besteforeldre. På grunn av mine besteforeldre og mine overnattinger der, har min oppvekst vært perfekt. Besteforeldre er gull verdt og jeg forstår ikke hvorfor du ikke vil la barna dine overnatte, du frarøver dem noe ved å ikke la dem
Chupa chups Skrevet 28. november 2009 #14 Skrevet 28. november 2009 Underskriver Filifjonka. Stol på besteforeldrene, og la barna kose seg hos dem!
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 28. november 2009 #15 Skrevet 28. november 2009 Stemningen og forholdet mellom barnebarna og besteforeldrene blir anneledes når foreldrene ikke er der. Mye mer avslappet når det ikke henger en nervøs mor og far over skuldra og instruerer hver minste handling. Gir mulighet for egen koselig rytme mellom dem i deres eget tempo. Er jo egentlig litt rart at vi ikke stoler på våre egne foreldre da? De fleste av oss har tross alt hadd en grei og trygg oppvekst. Har hatt en overnatting på mitt 18 mnd gamle barn. Prøver å ikke gi så mange og detaljerte instruksjoner. Gir en oversikt over de viktigste rutinene rundt mat og soving, at yndlingsbamsen må være med i senga etc. At unger som er proppa full av sukker og to timer over leggetid blir hypre vet de jo så det trenger man ikke mase om. Men er veldig koselig å tenke tilbake på alle gode stunder man har hatt sammen med sine besteforeldre, så anbefaler deg å legge til rette for et godt forhold mellom dem. Regner også med at det etterhvert blir godt med ei natt fri og kunne sove litt om morgenen for oss også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå