Gå til innhold

Brune pinner, kun for kranglere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingredienser:

200 g smør

200 g sukker

1 eggeplomme

3 ts vaniljesukker

4 ts kanel

1 ts natron

1 (stor) ss mørk sirup

300 g hvetemel

Pynt:

1 eggehvite til pensling

hakkede mandler

perlesukker

Fremgangsmåte:

Pisk mykt smør og sukker til smørkrem. Pisk inn eggeplommen. Varm en stor, toppet ss mørk sirup i en liten kjele eller i mikro til den flytende og rør inn i smørkremen. Sikt sammen det tørre og tilsett. Kna sammen med hendene til du får en jevn deig.

Del deigen i 6 emner. Trill 6 ruller med samme lengde som langsiden av en stekeplate. Legg dem alle sammen ved siden av hverandre på en bakepapirkledd stekeplate (se tips). Trykk rullene litt flate med fingrene. Pensle stengene med eggehvite og strø over rikelig med hakkede mandler og perlesukker.

Stek midt i ovnen ved 225°C i ca 10 min. Skjær stengene opp på skrå med en skarp kniv mens de er lunkne. La pinnene avkjøles noe på platen før de flyttes forsiktig over på rist med en stekespade og avkjøles helt.

Tips:

Ikke reduser mengden med kanel selv om du kanskje synes at det høres mye ut med 4 ts. Mye kanel er selve hemmeligheten bak den utrolig gode smaken på disse småkakene.

Stengene flyter ut under steking. Dersom du har alle 6 stengene på samme plate, forhindrer du at de flyter ut for mye. Dermed blir kakene små og litt myke. Vil du ha dem større og sprøere, steker du 3 stenger på hver plate og trykker dem godt utover. Dermed har stengene bedre plass til å flyte ut under stekingen. Reduser da steketemperaturen til 180°C.

Kakene kan oppbevares lenge i tett kakeboks, og kakene kan også fryses.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh det er godt! Faktisk den eneste julebaksten som er etanes.

Prøvde å lage dem en gang da jeg var ungdom.. Vel det så ikke ut som brune pinner. Men brune ski fra 1960.. Snakk om store klumper.

Skrevet

Notert.

Jeg skal likevel forsøke meg på skillingsboller et par ganger til - se om jeg faktisk får det til å se ut som en skillingsbolle som ikke er svart på utsiden.

En liten en på litt under en meter digger dem likevel, men stakkars, hun har ikke noe å sammenligne dem med.

Skrevet

du er en egelpengel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...