Gå til innhold

Går dere til svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynner man å gå til svangerskapskontroll? Jeg er i uke 13 og har vært og tatt blodprøvene, men når begynner man egentlig å gå til regulære kontroller? Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på tilbudet der du bor tror jeg.. Er ingen fast regel, handler vel mest om hva du ønsker og hva de har kapasitet til?

Skrevet

Jeg var i uke 13/14 hos jordmor første gangen. Da snakket vi litt om forrige svangerskap, målte blodtrykk, sjekket urinprøve. Hun kjente på magen, jeg fikk høre hjertelyd o.l

Var hos legen noen uker før det pga måtte ha sykemelding. Da tok jeg vanlige blodprøver.

Tror det er vanlig å gå ca. 1 gang i mnd. Og du kan velge selv om du vil gå til lege eller jordmor eller en kombinasjon av dem. Jeg går for det meste kun til jordmor. Men er hos lege når jeg eventuelt må fornye sykemelding. Jeg er nøye på å få sjekket blodtrykk og urin pga svangerskapsforgiftning sist svangerskap.

Skrevet

Med min første gikk jeg ofte, og startet tidlig..

med denne fikk jeg min første time i uke 19. Og tror ikke at jeg kommer til å gå så ofte.. Det som er dumt er at hun ikke målte meg rundt magen, sjekket vektøkninga, hjertelyd og slike ting, hun bare snakket om mat.. Det er jo ting man holder seg ganske oppdatert på og som jeg egentlig ikke følte var viktig å bruke tida på..

Skrevet

hei jeg må bare si det at det finnes regler på hvor ofte og hvordan svangerskapsomsorgen skal være.fra legen og jordmor sin side...men er ikke alle steder som har så stor jordmortjeneste. du kan selv velge om du vil dra ..men det beste for deg og barnet er jo og bli fulgt opp.. og veiing og måling av mage osv er viktig og skal skrives på helsekortet. mener og huske at det skal være kontroll en gang i mnd fra uke 10-13 eller noe og hver 14 dag siste mnd eller noe

dette er du kan forvente

Hva kan du forvente når du går til svangerskapskontroll?

•At du tilbys kontroll og får omsorg av personer med høy faglig standard

•At omsorgen er tuftet på tid, tilgjengelighet, medbestemmelse og likeverd

Du kan også forvente at omsorgen tar utgangspunkt i:

•deg

•din familie

•din livssituasjon

I tillegg skal omsorgen være tilpasset deg og dine behov for:

•informasjon og samtale

•støtte og veiledning

•psykisk og psykososial omsorg

•helsekontroll

Omsorgen bør være slik at svangerskapet, fødselen og barselperioden blir en positiv opplevelse for deg og familien din gjennom at:

•du/dere får økt kunnskap om svangerskap, fødsel, amming, barselperiode, det nyfødte barnet og den "nyfødte familien".

•du og familien din støttes i å bruke egne ressurser.

•du får god informasjon, og blir fysisk og psykisk klar til fødselen.

•du/dere blir kjent og fortrolige med fødestedet og kan få tillit til personalet før fødselen.

•det tilstrebes at en jordmor – og helst en jordmor som du kjenner fra før – kontinuerlig er til stede under fødselen.

•den fremmer din og partnerens forutsetninger for å ivareta ansvaret for barnet som grunnlag for familienes fremtidige trivsel.

Du har krav på å bli respektert for den du er, for dine ønsker og dine valg!

og på lege kontoret skal du få en bok som omhandler graviditet og barsel på første time.. har du ikke fått det så spør etter den der står det meste ang kontroller osv

inne på babyverden.no og søk på svangerskapskontroller så kommer det opp mye info

håper dette er til hjelp for deg

og eva annie....snakk med legen din om hva du trenger og snakke om du har medbestemelses rett.

Skrevet

Jeg tror dette varierer veldig. Har vært til kontroll hver 3-4 uke siden uke 5 pluss tre ganger til ultralyd og en samtale på sykehuset (er i uke 31 nå).

Jeg går ikke til jordmor, men til fastlege og gynekolog, kommer heller ikke til å gå til jordmor i dette svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...