Gjest Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Har lurt på dette ofte, men kom på det år jeg leste det andre innlegget om foreldre som ikke har tatt vare på noe. Jeg er ikke nostalgisk av meg, veldig lite i hvertfall. Har ikke behov for å ta vare på julekort, babytøy osv og har nå gitt bort absolutt alt av gutteklær vi hadde til min svigerinne, også strikketøy. Men det jeg tenkte mest på nå var av ting barna lager. Guttene mine, de to eldste på 5 og 7 år i hvertfall, er inne i en voldsom tegne og perle-periode nå og 7 åringen tegner fort en 6-7 tegninger for dagen, 5 åringen kommer hjem fra bhg med 4-5 ting han har tegnet, limt og klippet hver dag, for ikke å snakke om alle perlearbeidene... 2 åringen er (heldigvis?) litt mindre produktiv. Det er jo helt umulig å ta vare på alt de lager og tegner. Noe MÅ kastes rett og slett. Og samvittigheten min er like kullsvart hver gang :-( Bare lurer litt på hva og hvor mye dere tar vare på? Spesielt dere med mange barn og veldig produktive barn. Hvordan oppbevarer dere det som dere tar vare på? Tar dere vare på kladdebøker ol fra skolebarna deres? Alle uroer, pappnisser osv?
Den heldige eier av ett barn Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 Jupp, absolutt alt. Nesten. Klær som venner, olderforeldre, tippoldeforeldre og sånne der har strikket sparer vi på. Ser selv hvor koselig det er å kle på den lille klær som jeg eller pappaen har hatt. Alt annet har vi gitt bort. De første skolene sparer vi også. Her kommer de ikke med ting de lager i barnehagen, fordi de ikke er inne å tegner, perler ol. Til jul bruker de tid på å lage gaver til foreldre og foresatte, og det sparer vi selvfølgelig å. Mine foreldre tok vare på alt som vi lagde da vi var små. Og det fikk vi da vi flyttet, så kunne vi selv velge hva vi ville gjøre med det. Har plastkasser med lokk som vi legger tingene i. Oldemor har fortsatt en uro som jeg lagde da jeg var 4, så den har hun tatt frem hver jul i 20 år:)
Gjest Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Men her er det snakk om at de bruker opp en tegneblokk på noen uker og perler 4-5 perlearbeider hver i uken! Blir jo så vanvittig mye av det, og mer skal det blir når de to minste blir større også... *sukk* Heldig du da som slipper å ha så mye, hehe... Her MÅ jeg kaste mye, noe annet er umulig av plasshensyn, men tar vare på en del da :-)
Gjest Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 Jeg kan vel egentlig ikke svare så veldig godt på dette spørsmålet, siden jeg bare har et barn på 2 1/2 år. Men så langt da, så sparer jeg på det fineste og det hun har vært mest opptatt av. Vi har jo blant annet laget håndavtrykk i gips, som har blitt plassert på et større bilde. Ved siden av er det et nydelig dikt, som passer så godt til henne og hennes personlighet. Og av rammen har jeg brukt lim og lakk, for å "tapesere" rammen med noen av hennes fineste tegninger. Dette ble utrolig tøft og personlig:) Og en fin måte å bevare noen av hennes tegninger på, og hun får se dem når hun vil:) Noe har jeg også laminert, og noe er puttet i rammer som hun har på rommet sitt. Ellers så er det jo en del bilder da^^ Jeg tenker nok at det blir litt opprydding med tiden, men jeg prøver å ta vare på det som har betyd mest for oss. Og hjemmelagdte klær som hun har fått av tanter og besteforeldre, spares på til hun kanskje får sine egene barn.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 Jenta mi er bare 2, så hun har ikke laget så mye ennå. Men jeg tar vare på det meste. Selvfølgelig ikke alle tegninger/malerier. Men jeg tar vare på kort hun har fått til bursdagen sin og da hun ble født, klærne (spesiellt de hjemmestrikkede), til og med litt av gavepapiret fra gavene hun har fått, noen av smokkene, hennes første sko. Jeg lager scrappealbum til henne. Synes det er fine minner å ha, og så tenker jeg at det blir nok gøy for henne å gå igjennom ting hun hadde/fikk da hun var baby/liten hvis hun en gang får barn selv.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 Kan se fordelen med å bare ha én akkurat nå Ei jeg kjenner kjøpte en stor ramme og limte figurene som gutten hadde perlet i ramma. Og noen limte hun på tråder slik at de hang i vinduet til gutten. Da hadde hun de et sted i alle fall. Hvor pent det er kan vel diskuteres, men hun hadde heller ikke samvittighet til å kaste alt. Når vi perler hjemme så stryker vi nesten aldri noe. Blir litt sånn.. "Kom igjen, tipp den rundt, så lager vi noe nytt". Og det er faktisk greit for henne enda. Bare det varer.
Candy girrrl Skrevet 27. november 2009 #7 Skrevet 27. november 2009 Tar vare på hentesettet, det fineste babyantrekket, spesielle strikkeplagg og så gjerne en genser som av en eller annen grunn var fovorittplagget til toåringen. Og så de navnbånda rundt hånden man får på føden. Og første hårdusk som blir klippet. Hmm.. Er nok litt nostalgisk. Av ting de lager så drukner jeg i tegninget og saker. Må hive mye. Ekstra fine ting blir tatt vare på. Har en mappe med år og navn på som de fine tegningene blir lagt i.
Agehya Skrevet 27. november 2009 #8 Skrevet 27. november 2009 Har en liten eske med klær stående, og har også de første skoene. Tar vare på noen få tegninger fra hver, men regner med det kommer mange i årene framover. De kommer ikke hjem fra barnehagen med så mye, og gir det ofte til besteforeldre og slikt. Julepynt de har laget, pakker jeg ned sammen med resten av julepynten. Ungene elsker å rote i de eskene og finne "sine" ting. Jeg stryker ikke alt de lager av perler og slikt, men noe henger i kjøkkenvinduet og noe henger i vinduene deres.
Kystrøya Skrevet 27. november 2009 #9 Skrevet 27. november 2009 Dette har jeg óg lurt på mange ganger. Har ei jente på 5 år som er veldig produktiv, slik som dine to store gutter. Har flere permer med tegninger, flere titalls tegnebøker og masse strøkne perlefigurer. Tegningene går jeg gjennom før jeg setter i permer. Noe kastes (må bare lukke øynene) da mange tegninger blir veldig like. Når hun perler kaster vi også tilbake perlene i boksen, slik som ei over her skriver. Stryker ikke så mange nå lenger, i motsetning til før. Ellers har hun bursdagskronene fra barnehagen på ei hylle på rommet sitt. Ting hun lager i barnehagen tar vi som regel vare på, alt etter hva det er. Har ei skuff i kommoden i gangen som er fullt av hennes saker. Har endel av kortene de fikk da de ble født, døpt og har hatt bursdag. Skal enten legge i eske eller sette inn i album. Nå har også mellomste på 20 mnd fattet interesse for tegning, så nå tegnes det så krittet hagler =) Noe tar man vare på, mens andre ting bare må kastes. Ellers blir det jo overflod.
Gjest Skrevet 27. november 2009 #10 Skrevet 27. november 2009 Godt å se at flere også må kaste litt :-) Første skoene har jeg faktisk tatt vare på. ellers så lager jeg en bok til hver av dem der jeg notere ned ting som når de krabbet, gikk, første tann og limer inn bilder osv. Så bitte litt nostalgisk er jeg vel da ;-) Dette med å helle perlene tilbake er ikke aktuelt for vår perleglade 5 åring, men han har akkurat nå fått en kakeboks han legger arbeidene sine ned i, noe han er godt fornøyd med. Håper å kunne gi bort en del av dem til jul, men spørs om han vil slippe dem fra seg, hehe... Vi har også en eske vi samler de fineste tegningene i, men burde nok være flinkere til å skrive på dato ol og hvem de er tegnet av. Et problem her er nok at barna helst vil henge opp alt i stuen, og skjønner ikke helt hvorfor vi ikke vil ha alt hengende i stuen på alle veggene fra gulv til tak, hehe... Har en magnettavle på kjøkkenet hvor de får lov til å henge opp to tegninger hver som henger framme, og kan selv bytte dem når de vil, ellers må de pakke dem bort eller kaste dem.
FlightlessBird Skrevet 27. november 2009 #11 Skrevet 27. november 2009 jeg tar vare på det fineste stort sett. Tar ikke vare på hver en tegning for å si det sånn! Av babyting så sparer jeg på noen få plagg fra hver - og det vi har fått av strikketøy. Leker, klær og utstyr gir jeg bort ) Synes det er mye bedre at det blir brukt istedet for at det skal ligge på loftet å bli gammelt og umoderne! Alle gutteting er allerede gitt bort! (Med litt tungt hjerte må jeg innrømme) Tror ikke det er så gøy for ungene å se gjennom hundrevis av tegninger de tegnet da de var små, hehe... Men de tingene de har lagt mye arbeid i er jo selvfølgelig gøy å ta vare på!
Tibra Skrevet 27. november 2009 #12 Skrevet 27. november 2009 Hei, Jeg er vel ikke akkurat supernostalgisk, så jeg tenker mer i de baner om å ta vare på et representativt utvalg. Mini er bare 3,5 år ennå så det skal vel produseres atskillig mer opp gjennom årene..For øyeblikket er det stort sett perling det går i, og har ingen planer om å ta vare på alt han perler til evig tid. I voksenlivet er det jo kanskje kjekt å fortsatt ha noen tegninger fra man var liten, men ser ikke for meg at de fleste har et behov for å ha ALLE tegningene man noensinne har tegnet... Vil selvfølgelig ikke hive noe som mini forventer at jeg skal spare på (men tror feks ikke han husker hva han perlet når han var 3 når han blir 5 feks). Satser på å lage en eske med diverse minner, hvor jeg plukker ut et lite utvalg fra hver tidsepoke. Det meste av klær har vi gitt bort, det gikk mye i strømpis og body og ikke så mye "finere" klær, har litt fra når han var helt liten og det er kjekt å ha synes jeg. Pluss navnebånd fra sykehuset, et utvalg kort osv. Kommer nok til å hjemme en del av skolebøkene når den tid kommer, slikt som det kanskje kommer til å være kjekt å lese i senere, feks stilbøker. Men ikke hver eneste kladdebok.
Tibra Skrevet 27. november 2009 #13 Skrevet 27. november 2009 gjemme skulle det stå, ikke hjemme....huff det var en teit skriveleif
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå