Gå til innhold

rettsak om barnefordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går mot rettsak for oss nå. Det er ett år siden jeg og babyen min som da var tre mnd flyttet fra bf. Vi kranglet om samværet på mekling, men kom frem til en ok avtale. Han ville egentlig ha 50/50, noe jeg mener at er uaktuelt mens barnet er så lite. Nå er det begynt å komme masse brev far advokaten til bernefar om at han skal ha 50/50. Jeg mener fremdeles at hun er for liten til dette, og nå ser det virkelig ut som det går mot rettsak.

Noen som har erfaring med det? Hva kan jeg vente meg? Er det en tøff prosess?

Av og til tenker jeg at det hadde vært greit med en rettsak og bare blitt fredig med denne kranglingen en gang for alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barneombudet tilråder ikke 50/50 for barn under 3 år uansett. Og dette er vel den gjengse praksis.

http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/kronikk_ba/

Her kan du lese om dette.

Jeg har ikke selv vært gjennom rettssak, men vi har hatt advokater som drev å sendte brev til hverandre(og oss parter). Og advokater taler klientens sak, og skal tjene penger. Det er derfor de er der. Det betyr ikke at advokater bestemmer noe som helst.

Jeg vet det hadde kanskje vært godt å ha rettssak og bli ferdig, for det der rotet med kranglete barnefedre, er utrolig utmattende. En går med en liten redsel og tanker om hva blir det neste som kommer.

Men skaff deg advokat som svarer hans advokat. Og ikke nekt samvær som allerede er avtalt. Hold det til punkt og prikke.

Skrevet

Har skaffet meg advokat som sender svar for meg. Og overholder den avtalen vi allerede har, det har jeg gjort hele tiden. Men nå vil han ha 50/50. Hver gang advokaten min sender svar til han, kommer det bare et nytt brev fra hans advokat om fars krav om 50/50.

Kjenner at jeg blir sliten av å ha denne konflikten hengende over meg hele tiden.

Skrevet

Retten kan ikkje dømma 50/50 men di kan dømma 60/40...

Skrevet

60 /40 ?? uff :(:(:(:(:( ille det og synes jeg da...

men har hørt at det er svææææært sjeldent at far får så mye som 50 når barnet er så lite.....

kan hende det blir retssak her og, sukk..men håper ikke siden barnefar nesten alltid får samvær med barnet alene etterhvert i en retssak..

noe jeg ikke ønsker pgav ustabil far...

ps: ikke HI dette altså :)

Skrevet

Jeg og synes at 60/40 er mye for et så lite barn. Tenker at stabilitet og trygge rammer er en forutsetning for små barns trygghet og utvikling. Og for å få dette til trenger barna et hjem, men to foreldre som samarberider godt (og selvfølgelig samvær med samværsforelderen). Samværet kan økes i takt med barnet modning og utviklig. Dette er min mening iallefall.

Vi samarbeider ikke i det hele tatt. Har ingen dialog om barnet. Bare en kjempestor konflikt oss imellom. Jeg har foreslått en økning i forhold til den avtalen vi har, bf takker nei til denne og sier at det han vil ha er 50/50. Er vanskelig dette her!

Høres ikke ut som din situasjon er noe enkel heller. Ønsker deg og babyen din lykke til. I en rettsak kan du kreve at både din og barnefas omsorgsevne blir vurdert, det kan kanskje hjelpe hvis han er ustabil?

Hl.

Skrevet

40/60 for et barn på 3 måneder tviler jeg sterkt på at skjer. spesielt når barnombudet fraråder gjevnlig overnatting for så små.

jeg vil heller tenke at han får dagsamvær med opptrapping mot vanlig samvær over tid.

det går nok bra skal du se!

snakk med familievernkontoret, de er flinke og du trenger noen som kan gi deg gode råd og støtte nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...