Gå til innhold

Noen som har greie på tvangssalg her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leiliheten min som jeg leier ut går til tvangssalg. Hva skjer med gjelda på den? Har jeg ingenting å si mht pris?

Om jeg blir sittende med 200000 i gjeld når den er solgt, hva skjer da? Det er jo penger som er tatt pant i leiligheten. Kan banken nekte det?

Er ikke banken som har meldt tvang men borettslaget.(Skyldig husleie)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du leier leiligheten, altså ikke eier den, så har det ikke noe å si for deg

Skrevet

Hvis den tvangselges, er de bare avhengig av å få inn det de trenger.

Så de kan fint selge den under takst. Da vil du sitte igjen med gjeld.

Skrevet

jeg eier leiligeten men bor ikke der selv

Skrevet

Jo men når gjelda ligger som pant i leiligheten(bankgjelda) og leiligheten ikke finnes mer, kan banken kreve alle pengene tilbake med en gang?

HI

Skrevet

Hvorfor selger du den ikke selv?

Skrevet

Hvis du betaler husleien du er skyldig vil du slippe problemet.

Skrevet

Ja DET forstår jeg jo.....

Men har nok med huset jeg bor i...

Skrevet

Når det er tvangssalg så setter en takstmann en takst hva den kan være verdt..også vil tingretten ha høyest mulig bud, så om det feks kommer inn et bud første uka, kan de allikevel la det gå måneder for å se om de kan få inn fler bud.

Og borettslaget skal ha pengene sine ja,men hva som skjer med en evn restgjeld er veldig forskjellig. Tingretten setter en evn dom tror jeg.

Skrevet

Endelig et oppklarende og konkret svar.

Tusen takk:)

Skrevet

Men har nok med huset jeg bor i...

-----------

Hva med å leie ut huset og bo i leiligheten selv til du får solgt leiligheten??

Ellers, så er det mer enn stor sannsynlighet for at leiligheten vil bli solgt for en langt lavere pris ved tvangssalg enn ved frivillig salg.

Dette fordi folk vil automatisk by lavere fordi de vet at den må selges.

Hva med å ta deg opp et nytt lån, betale husleia og så selge frivillig??

Og hva gjør du med husleier som du tar inn i dag da??

Bruker du f eks den til å betale lån til banken, så må det da være et langt bedre forslag at du i samarbeid med banken bruker husleia til å betale husleierestansene, og så får lagt til bankrentene til du får solgt.

Skrevet

Ved tvangssalg er det tingretten som må godkjenne salget. Pengene for boligen fordeles på kreditorer etter prioritet. Om banken har pant i bolig, er det som regel førsteprioritet. Om det er noen penger igjen etter at all gjeld til banken er innfridd, vil borettslaget ta det de har krav på. Det er kun de kreditorene dine som har foretatt utlegg i boligen, og som har tinglyst en heftelse som har krav på pengene etter salget. I en sånn panteattest står også prioritetsrekkefølgen, slik at du kan se hvem som kommer først. Om realisasjonen ikke dekker all gjelda, vil du bli sittende med restgjeld i etterkant.

Skrevet

Om det er noen penger igjen etter at all gjeld til banken er innfridd, vil borettslaget ta det de har krav på.

------------------

Nå må du slutt og lyg.

Vet du ikke hva du snakker om, så la heller være å skrive noe.

http://lovdata.no/all/hl-20030606-039.html#map0

§ 5-20. Panterett for felleskostnader

(1) For krav på dekning av felleskostnader og andre krav frå lagsforholdet har laget panterett i andelen framfor alle andre hefte. Pantekravet kan ikkje vere større enn ein sum som svarar til to gonger grunnsummen i folketrygda på tidspunktet da tvangsdekning blir vedteken gjennomført.

Dette betyr i klartekst at hvis hi skylder 100 tusen og leiligheten selges for 900 tusen, så får banken 800 tusen og ikke ei krone mere.

Skrevet

Det er rikig som siste skriver, alle borettslag har 1.prio på ubetalt husleie, de dekker sitt tap før banken. Men er du sikker på at banken ikke har pant i huset ditt også for gjelden på leiligheten ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...