Gå til innhold

spørsmål til dere damer som har fødet før..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal mest sannsynelig ta ks pga. total angst for vaginal fødsel. men det jeg lurer på er vis man føder vaginalt, kan man få den samme sprøyten som man får under ks for og bedøve underlivet? epidural eller hva det heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!!! jeg måtte bare svare deg stakkars.... du må ikkje tenke på ks i forhold til å føde normalt... Eg har vært igjennom 2 fødsler... Den første normalt og den andre ks pga seteleie. Men det var så mye stress og komplikasjoner etterpå ks.. Ikkje kunne jeg løfte noe og var avhengig av å ha mannen min hjemme for å hjelpe meg.. Strammet og væsket i sårene...

 

Den første fødselen gikk som en drøm.. da fødte jeg uten noen form for smertelindsring og angrer ikke en dag.. Skal selvfølgelig ikke si at det overhode ikke var vondt,men vi kvinner er laget for å føde og den smerten under en fødsel er noe vi tåler og vi blir så tøffe og full i gøts når ungen skal fødes.. Og du glemmer den lille smerten så fort den lille er komt ut.. Epidural får man endå tror egmen har noen venninner som har født med dette og de sier de følte de mistet helt kontrollen...

 

Vil anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med en jordmor og få pratet litt med hon om din fødselsangst.

Og eg håper det ordner seg for din del. Er ingenting å kvie seg til og du vil være stolt av deg selv ettepå når du har født.. Dette går å fint så!!! Masse lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epidural tar toppene av riene, men en bedøvelsessprøyte i underlivet bedøver kjøttet for eventuelt smerter under oppsprekking og lignende. Den siste tas derfor bare i siste utpressingsfase mens epiduralen tas i åpningsfasen og bilr værende på.

 

Første gang jeg fødte var jeg overbevist om at jeg trengte bedøvelsessprøyte, for det gjorde sikkert kjempevondt når babyen kom ut. Dette ba jeg også om, og de sa vi fikk se det ann når det nærmet seg. Men jeg kjente overhode ikke at det var akkurat at jeg revnet som gjorde vondt. Kroppen er så full av adrenalin og naturlige bedøvelsesstoffer at jeg tror de fleste kvinner opplever den siste fasen som noe difust. Man er der bare og alt flyter naturlig i en slags annen dimmensjon eller ut av kroppen opplevelse. Eller kanskje var det bare jeg som gjemte meg i lystgassmasken :-)

 

Det eneste jeg satt igjen med av smerteopplevelse i etterkant var de verste riene i åpningsfasen og at jeg ikke fikk nok bedøvelse når de sydde meg igjen etterpå. Resten er bare en delvis tåkete opplevelse.

 

Men jeg forstår at du er engstelig og at du må ta det valget som du føler er best for deg. Selv må jeg kanskje ta KS, men jeg ber og håper på at jeg slipper. Jeg kan liksom ikke se for meg at jeg og samboeren vil kunne dele minnene fra denne dagen på samme måte. Alle følelsene og forventningene gjennom de mange timene før og etter. Kanskje du som har tatt KS kan fortelle litt om akkurat dette?

 

 

 

Fordi jeg ønsker meg en dag som jeg kan se tilbake til som jeg deler sammen med min samboer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har helt rett i det du sier.... man får overhode ikke den samme opplevelsen ved ks.... alt blir liksom så kunstig og hektisk.. og etter fødselen blir man tatt vekk for å sy og ordne mens far får ta seg av barnet, man får ikkje de verdifulle første minuttene sammen som er de mest fantasstiske rett etter barnet er født...

 

du må selvfølgelig velge det som er best for deg men anbefaler på det sterkeste en normal fødsel. Du klarer det så fint att... Etterpå vil du le litt av tanken på at du var veldig redd for dette......

 

ønsker deg all hell og lykke!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til de andre her, har en vaginal fødsel bak meg og ingen ks.

La de ni mnd hjelpe deg litt. I niende mnd er du så dritlei av å gå gravid at det ikke spiller noen rolle hvordan ungen kommer ut....bare få den ut nååååååååååå. He he. Dessuten får du dyp respekt av en mann etter at de har vært tilskuer til en vaginal fødsel. Det blikket du får av ham etterpå er det mye beundring og respekt i. Det er deilig å være litt helt også!!!

Det er også mye trøst å finne rundt et kafebord sammen med andre nybakte mødre noen mnd etterpå. Ren terapi om en skulle oppleve en litt hard fødsel! Der er det mange ører som vil ha ALLE detaljer og gjerne uffer seg litt med deg.

Kjør på og still med åpent sinn.

Jeg har født før, men stiller også denne gang med åpent sinn. Ikke sikkert noe blir likt forrige gang.

 

PS. det er en grunn til at damer som oftest får flere barn.......

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at mange er redd for å føde. Men det er mye større risk for komplikasjoner ved ks. Så anbefaler sterkt at du går for vaginal fødsel. Du kommer det mye fortere opp på beina og glemmer smerten så snart ditt lille vidunder er ute. Her er et lite tips; tenk på den mest pjuske og barnslige dama du veit som har føda og tenk at hun klarte det.. Da skal jammen meg du klare det også!!

Vi alle opplever fødselen forskjellig, men en ting som er sikkert er at det er verdt det og at du glemmer all smerte så snart babyen er i armene dine:))

 

Alle jeg har snakket med som har hatt både vanlig fødsel og ks har sagt at vanlig fødsel er å anbefale på det sterkeste! Jeg har lav smerte terskelog klarte det fint med første mann. Nå gleder jeg meg til å møte dette lille vidunderet i magen, og tenker ikke så mye på fødselen. :)

 

Det er selvfølgelig et valg du må ta,men jeg lover deg, dette klarer du!

 

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:-)

 

Har tre vaginale fødsler bak meg og venter barn nr. 4 i mars. Har hatt tre ganske forskjellige fødsels-opplevelser, men jeg har ALDRI vurdert ks. Har både operasjonssykepleier og overlege i nærmeste familie, og ks er jo tross alt en operasjon, som de sier. Og alle operasjoner er jo en risiko for den som opereres. En vaginal fødsel derimot, er jo noe som våre kvinnekropper er laget for å tåle. Min smerteterskel er ganske lav, likevel vet jeg at dette klarer jeg. Har fått epidural på to av fødslene (men av den milde typen epidural slik at jeg har kunnet bevege meg likevel), og angrer ikke på dette. Smerten og overskuddet av krefter når alt nærmer seg den store finalen, er så forskjellig fra kvinne til kvinne, at det må hver og en vurdere sjøl. Jeg har sjøl vært sliten og trøtt, og da har epidural hjulpet veldig bra.

Snakk med jordmora om din fødselsangst; det har jeg gjort, og det hjalp meg (har jo tross alt født to ganger etterpå og skal jo igang nå igjen:-)).

 

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...