Gå til innhold

Hva synes dere: Sommerstengte barnehager eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er med i foreldreutvalget i barnehagen og var på møte i barnehagen igår. Et av diskusjonstemaene var dette. Blant de ansatte (tre kommunale barnehager) var meningene delt, men blant foreldrene var det helt klart ikke aktuelt å stenge barnehagene i uke 29 og 30. Alternativet var sommerbarnehage i 6 uker, hvor barna evt må gå i en annen barnehage enn den de vanligvis går i. I følge styreren og de ansatte vil dette medføre dårligere tilbud til barna i denne perioden og også ellers i året pga at det blir vanskeligere å avvikle ferie. For meg er det en fordel å ha åpent hele sommeren fordi mannen min er borte halve måneden og vi kan risikere å ikke få fri sammen. Men jeg er i permisjon neste sommer så det er absolutt ingen krise om det blir stengt. De nevnte også noe om at SFO er stengt i 3 uker på sommeren så da barna begynner på skolen har ikke foreldrene noe valg.

Noen med synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hatt sommerstengt, og det har gått helt greit. Neste sommer vil det være åpent i sommer, men alle barna må ha minst 3 uker sammenhengende ferie i løpet av sommeren.

Siden både samboeren min og jeg legger opp til når vi vil ha ferie selv, har det ikke vært noe problem. Men en del må jo bare ta den ferien de "får" og for de vil sommeråpne barnehager være en fordel.

Skrevet

vår bh er stengt de ukene sfo er stengt så må man velge enten den siste uka el første uka før sfo har stengt i tillegg.. Synes i grunn man skal få lov å velge selv når man skal ha ferie jeg... Noen må kanskje jobe når bh er stengt.. Kanskje de får store vansker med å få pass... Vi jobba da bh var stengt i sommer.. Var et skikkelig stress...

Skrevet

Nå er egentlig ikke dette ett problem som ikke kan løses for oss, men er igrunn for å ha sommeråpne barnehager. Hadde det ikke vært for at foreldrene mine stiller opp så hadde nok jeg og mannen måtte tatt ferie hver dor oss.

På min jobb får jeg kun 3 uker sammenhengende og alle skal ha i fellesferien, så da hadde jeg ikke kunne fått ferie i juli hvert år og heller ikke mannen min.

Skrevet

Vår bhg er stengt hele juli, så vi har ikke valg om når vi vil ha ferie.. Men det gjør ikke noe for oss nå, for jeg studerer jo..

Skrevet

Her er ikke SFO stengt på sommeren, de samkjører flere og har iallefall 1 kjent ansatt fra hver enkelt SFO hele tiden. Slik vet jeg de avvikler ferie i flere kommuner. Og såvidt jeg har forstått uten egen erfaring fungerer dette strålende.

Jeg er ikke for sommerstengt barnehage. Det er mange som ikke har mulighet til å velge når de skal ha ferie selv og bare blir plassert i noen uker de blir tildelt. Selvfølgelig skal de ansatte i bhg ha ferie, men noe av poenget med barnas ferie må vel være at de skal få være med foreldrene når de har ferie også?

Skrevet

Barnehagen vår er stengt to uker på sommeren. Flertallet av foreldrene sytes dette var grait, jeg stemte imot. Jeg er lærer, så for meg er ikke dette et problem,

Jeg stemte imot fordi jeg tenker på de som ikke kan bestemme ferien selv. Jeg har et vennepar, hvor begge ferierer i puljer på jobben. De kan ikke selv avgjøre når ferien skal avvikles. Hva hvis ingen av dem får ferie da barnehagen er stengt? Da er det mye styr for å få hverdagen rundt.

Det bør finnes sfo og barnehager som er åpne hele sommeren, det er ikke alle som har noen som kan hjelpe til som barnepassere. Samfunnet er lagt opp for at vi skal jobbe, og da må barnehage, skole og sfo tilpasses etter det.

Skrevet

Se bort fra slurvefeilene , jeg kan egentlig stave ;)

Skrevet

Jeg syns det er flott om en bhg har tilbud om åpen bhg disse mnd.

Men når det er sagt så blir det jo sånn på skolen at SFO er stengt. Og da har vi ikke noe valg.

Personlig syns jeg ungene må få de ukene hjemme, vi vet det jo allerede på sommeren at bhg er stengt, og at vi må ta hvertfall de to ukene bhg er stengt. Er del derfor det er noe som kalles "fellesferien". ;-)

Husker selv hvor deilig det var med de ukene hjemme, skolen er jo stengt fra ca 20 juni - ca 19 august. Og det var så deilig, og heldig var jeg som hadde hjemmeværende mor.

I vår bhg så sender bhg ut forespørsel om hvor mange som ønsker sommeråpent bhg, hvert år.

Er det over 8 stk holder de åpnet. Sånn i forhold til hvor mange ansatte.

Og det samme gjelder i romjulen. Syns det er et fint tilbud!

Skrevet

Vår barnehage er åpen. Barna må så klart ha 3 sammenhengende uker fri, men vi kan selv velge når. Er jo kjekt at hun har fri samtidig med oss.

Der jeg jobber nå, er lukket i hele Juli, så sånn sett hadde det vært greit. Nå har jeg en sambo som jobber til sjøs, og ene året er han hjemme ca juni og august, neste året jobber han de månedene. ( sånn går det annenhvert år)

Kjedelig å bare få ferie sammen annehvert år. Selv om han reiser mye i jobben, så vil han jo ha seg en ferie i løpet av sommeren han også - kjedelig at vi ikke kan være med. Nå tar vi uansett henne ut rett som det er, men det er jo når det passer oss.

Nå går snuppa i en stor barnehage (ca 280barn), så der går det an å slå sammen avdelingene - at de hjelper hverandre.

Slik samfunnet er lagt opp i dag, så passer det jo ikke at barnehagene ikke følger etter. Ser samtidig at det skal jo være forsvarlig å holde åpnet. i mindre barnehager så er det sikkert et stort problem å ha åpent med færre ansatte..

Er vel ikke lett å ha en regel når det er så mange forskjellige størrelser på barnehagene.

Skrevet

To barnehager her skulle samarbeide om sommeråpen bhg. De måtte ha min. 6 barn... Så mange var det IKKE som måtte... Noen hadde skrivd seg på, - for å "hjelpe" ...og noen trodde ikke at bhg kom til å ha åpent, så de hadde ordnet seg..Altså, behovet var ikke tilstede?? Det var ca 6o-65 barn, vet ikke hvor mange foreldrepar...

Men her jobber de fleste på 2-3 bedrifter, - som har stengt de samme ukene som barnehagen...

Skrevet

Vår barnehage (forrige og denne) har begge stengt fire uker i juli. Måtte ordne privat barnepass i sommer, søsteren min stilte opp.

Men jeg har aldri tenkt over at det er et problem. Man vet jo om det mange mnd i forveien, og i juli når så mange har fri er det vel ikke noe problem å skaffe barnevakt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...